اسرائیل و اعراب خود را خسته می کنند

ناتانیاهوکه هیچگاه نتوانسته مدرکی مستدل برای ادعاهایش به جزآن نقاشی معروف و مضحک را ارائه دهد وحتی گزارش های 16 نهاد اطلاعاتی ایالات متحده مبنی برنیافتن شواهدی دال بر فعالیت های نظامی هسته ایی ایران رابی اساس توصیف کرده، اینک شرورانه مترصد در پیش گرفتن فعالیت های جدید علیه توافق اتمی و بازگشت ایران به جامعه بین المللی ست.

اگر بنیامین ناتانیاهو قبول کند اثر هنری بی نظیرو تاریخی که یکی ازپسرانش ازپیشرفت برنامه اتمی ایران کشید، در حراجی کریستی به عنوان برجسته ترین اثر ترسیم شده از دروغ به معرض فروش گذاشته شود،فکر میکنم مشتریان زیادی پیدا می کند. ناتانیاهو یا آنگونه که مایل است در واشنگتن اورا صدا کنند"بنی" در سپتامبر 2102 یک بوم نقاشی آبرنگ از میزان پیشرفت برنامه های اتمی ایران به اعضای مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد که در آن فضای دیپلماتیک و خسته کننده مجمع عمومی، اسباب خنده و شادابی همه رافراهم آورد.او همچون 10 سال گذشته تاکید کرد تا 6 ماه دیگرایران بمب اتمی خود را خواهد ساخت.مضحک بودن این اقدام و ادعای تکراری نخست وزیراسرائیل تا آنجا پیش رفت که روزنامه "یدیعوت آحورنوت" به صراحت نوشت"اقای ناتانیاهو لطفا به این مسخره بازی ها خاتمه دهید".
بیش از یک دهه است ناتانیاهو تاکید می کند تهران تا 6 ماه آینده مراحل ساخت یک بمب اتمی را به اتمام خواهد رساند.او که هیچگاه نتوانست مدرکی مستدل برای ادعاهایش به جزآن نقاشی معروف را ارائه دهد وحتی گزارش های 16 نهاد اطلاعاتی ایالات متحده در سالهای 2008- 2007 و2013 مبنی برنیافتن شواهدی دال بر فعالیت های نظامی هسته ایی ایران رابی اساس توصیف کرده، اینک و در پس توافق احتمالی ایران با قدرت های جهانی شرورانه مترصد در پیش گرفتن اقدامات و فعالیت هایی جدید و نه الزاما آخرین آنها علیه این توافق وبازگشت ایران به جامعه بین المللی ست.ناتانیاهو که معتقد است بهترین توافق با ایران عدم توافق با این کشور است، ظاهرا به این نتیجه رسیده (هر چند به روی خود نمی آورد)که کار از کار گذشته و قطار هسته ایی ایران به همراه مسافرانش ایستگاه را ترک کرده است.اما به باور بسیاری از تحلیل گران و دیپلمات های مقیم واشنگتن و پایتخت های اروپایی،از نگاه ناتانیاهو و "یوال استینیتز"، شرایط تا آنجا که به فضای پس از بازی مربوط می شود،برای اقدام علیه ایران و برنامه اتمی این کشور هنوزفراهم است.
یک دیپلمات ارشد غربی مقیم امان پایتخت اردن می گوید"ناتانیاهو از مدتها پیش به نتیجه رسیده بود که در برابر عزم آقای اوباما برای حل پرونده اتمی ایران کاری ازدستش بر نمی آید. تا قبل از سفر جنجالی ماه مارس به واشنگتن و سخنرانی در کنگره و اهانت آشکار به آقای اوباما تا اندازه ایی امیدی داشت.اما همان زمان و با پایین آمدن از پلکان کنگره متوجه شد بازی را باخته و سیاست کاخ سفید در قبال ایران تاکتیکی نیست.متاسفانه ناتانیاهو حاضر به قبول واقعیات نیست.ایران را بیش از این نمی توان نادیده گرفت".
اینکه نخست وزیر اسرائیل در آینده نزدیک علیه توافق دست به چه اقداماتی خواهد زد،شاید نتوان دقیقا ابعاد، عمق و میزان موفقیت این اقدامات را تعیین کرد.امامتقابلا مشخص کردن رئوس کلی آنها خیلی دشوار نیست. این اقدامات بر2 محور کوتاه مدت احتمالی و بلند مدت قطعی استوار خواهند بود.نخست،محور کوتاه مدت احتمالی بر تاثیر گذاری بر سناتور ها ی کنگره و فشار مضاعف به کاخ سفید طی 1 ماه آینده استوار است.البته با فرض احتمالات سطح بالا باز هم مشخص نیست  موفق خواهد شد یاخیر؟قرائن که خلاف آن را نشان می دهد.سناتورنانسی پلوسی از کالیفرنیا می گوید "ناتانیاهو فکر می کند ما احمقیم؟".به همین دلیل تصور میکنم اگر آقای رئیس جمهور بتواند طی 30 روز آینده محموله توافق را از سد کنگره عبور دهد، بسیار بعید است ناتانیاهو قادر باشد به اهداف خود دستکم در این زمینه دست یابد.هرچند باید قبول کنیم آقای اوباما جدال بسیار سختی با سناتورها ی زخمی پیش رو دارد . جدالی که صرف نظر از نتیجه ،اورا از سایر روسای جمهور ایالات متحده در تاریخ کشور متمایز خواهد کرد.
درست به دلیل همین "فقدان اثر در وضعیت کوتاه مدت"، ناتانیاهو به شرایط بلند مدت نزدیکی و همکاری استراتژیک با اعراب خلیج فارس به بهانه تهدید ایران فکر می کند وامید زیادی به آن بسته است. به باور او صرف نظر از اختلافات سنتی اعراب خلیج فارس با ایران، برنامه های اتمی این کشور، بالقوه امکان مضاعف بی نظیری فراهم کرده که با کشورهای عرب خلیج فارس ناراضی از آمریکا ، نه نتها مناسبات امنیتی فوری که در میان مدت و با جهشی تامل برانگیز، بلندمدت و استراتژیک، مناسبات رسمی دیپلماتکی برقرار کند.یک تحلیل گر ارشد عرب کویتی به شرط عدم افشای نامش می گوید"مقامات ارشد مصری و قطری در این رایزنی ها نقش محوری را به عهده دارند . حتی سفر پرنس طلال به اسرائیل در هفته آینده که به درخواست شاه سلمان صورت می گیرد با هماهنگی آنها انجام می شود".
به همین دلیل به باور بسیاری تحلیل گران امورمنطقه،مقامات تل آویو هرچند مطلوبشان بود وهست که توافقی با تهران صورت نگیرد،اما زیرکی حیرت آور و تعجب برانگیز ایرانیان عملا آنها را ناکام گذاشت وآنها شکست عجیبی درعرصه دیپلماسی به اسرائیل وارد کردند ،اما اکنون باند جنگ طلب ناتانیاهومترصد است از شرایط بوجود آمده بهره خود را ببرد. به همین دلیل اگر انتظار می رود مقامات ایران پس از توافق با قدرت های جهانی بر سر پرونده اتمی ،دیپلماسی منطقه ایی و عربی خود را به شدت فعال کنند،انتظاری بجا وکاملا ضروری به نظر می رسد. نکته ایی که اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان معمارسنتی روابط عربی در ایران همواره بر آن تاکید کرده است. matinmos@gmail.com

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    7 2
    اسرائیل، اعراب ،دلواپسان ،روسیه و فابیوس از مخالفان تفاهم هسته ای
  • امید IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    2 1
    اسراییل واعراب در یک جبهه بر علیه ایران کار میکنن ومسولین کشور مصالح ملی را فدای اعراب میکنند
  • بی نام A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    2 1
    آیا وقت آن نرسیده که ایران به جای افزایش دشمنی با کشور های جهان به گذشته واقعی خود برگردد و باعث افتخار مردمانش باشد؟