بسیاری از ما به دریافت پیامکهای بانکی رایگان برای تراکنش ها عادت کرده ایم و اگر بانکی اعلام کند برای ارسال این پیامکها کف مبلغی تعیین کرده، ناراضی می شویم. این در حالی است که پیامکهای بانکی فقط ظاهرا رایگان هستند ولی در واقع نهایتا هزینه آن در قالب بالا رفتن هزینه های بانکداری پای همه ما نوشته می شود

مریم یعقوبی

به گفته کارشناسان اقتصادی در مدل کسب و کار بانک ها عمده درآمد، از محل کارمزد ارائه خدمات به مشتریان بوده و این کارمزد برای خدمات مختلف تعرفه های متفاوتی را شامل می شود. یکی از سرویس های نه چندان جدید ولی پرطرفدار بانک ها، ارسال پیامک برای تراکنش های حساب بانکی است.

آن دسته از مشتریان بانکی که فرم درخواست اطلاع رسانی از طریق تلفن همراه و پیامک را پر کرده اند، پس از هر تراکنش بانکی پیامکی را دریافت می کنند که زمان و مبلغ و مدل تراکنش را به آنها اطلاع می دهد.

دریافت این پیامک از دو جهت حائز اهمیت است. نخست اینکه مشتری با دریافت این پیامک به شرط آنی بودن آن می تواند از هر گونه واریز یا برداشت غیر آشنا مطلع گشته و به سرعت به آن رسیدگی کند.

از جهت دیگر به دلیل اعلام آخرین موجودی حساب در هر پیامک نیاز به تراکنش مانده گیری کاهش یافته و درخواست مانده گیری های متعدد از سوی مشتری کاهش می یابد.

این عملیات که به عنوان یکی از جذابیت های سرویس های بانکی برای مشتریان تعریف شده است تا سال گذشته در اغلب بانک ها رایگان بوده و به عنوان سرویس های ویژه بانک ها معرفی می شد.

اما پس از افزایش تعرفه پیامک از سوی اپراتورها، بانک ها که هزینه های ارسال پیامک به مشتریان را خود تقبل کرده بودند با افزایش هزینه های این سرویس مواجه شدند. از این رو بانک های بزرگ در مرحله اول و سایرین هم به ترتیب آغاز به ارسال پیامک اطلاع رسانی در خصوص هزینه این سرویس کرده و برخی از بانک ها هم با افزایش کف تراکنش ها به مشتریان اعلام کردند که از مبلغ مشخصی کمتر را اطلاع رسانی نخواهند کرد.

برخی بانک ها هم با در نظر گرفتن مبلغ متوسطی برای ارسال پیامک به صورت سالانه سعی در تامین این هزینه ها کردند. اما کسر کارمزد ارسال هر پیامک از حساب مشتری مورد انتقاد رسانه ها و مشتریان قرار گرفت.

موضوع کارمزد تراکنش خرید که سال گذشته با مخالفت اصناف روبرو شده و قرار بر این شد که شورای پول و اعتبار در اولین فرصت به آن رسیدگی و مبلغ آن را مشخص کنند همچنان بدون نتیجه باقی مانده است و همین بی نتیجه ماندن پرونده کارمزد تراکنش خرید باعث شده است که برخی از منتقدان کارمزد ارسال پیامک بانکی را همان کارمزد تراکنش خرید که هنوز در شورای پول و اعتبار بررسی نشده است دانسته و از آن به عنوان دریافت کارمزد به صورت چراغ خاموش یاد کنند.

اما ولی اله فاطمی اردكانی معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران در تشریح این موضوع به باشگاه خبرنگاران گفت: «فقط هزینه ارسال پیامک توسط بانک‌ها دریافت می‌شود و این نکته وجود دارد که این هزینه به ازای ارسال هر پیامک نیست زیرا اگر بخواهیم هزینه تک تک پیامک‌ها را کسر کنیم حجم تراکنش‌های مازاد و ریز، موجب ناکارآمدی سیستم‌های بانکی خواهد شد.»

وی در ادامه گفت: برای مشتریانی که از گذشته این سیستم را داشتند اگر علاقمند به ادامه دریافت این سیستم باشند در دو مرحله هزینه دریافت خواهد شد؛اما افرادی که برای اولین بار این سیستم را دریافت می‌کنند در ابتدای فعال سازی این سرویس یک مبلغ سالیانه دریافت می‌شود که تا یک سال اعتبار دارد و مبلغی که در حال حاضر در نظر گرفته شده است، 10 هزار تومان برای یک سال است.

فاطمی درخصوص آگاهی مشتریان از دریافت هزینه سرویس پبامک، گفت: مشتریانی که از قبل دارای این سرویس بودند در ابتدا فرمی را پرکرده‌اند که در آن فرم از طرف مشتری این نکته ذکر شده است که هزینه این سرویس را پرداخت خواهیم کرد اما در سال‌‌های گذشته این هزینه دریافت نمی‌شد اما با توجه به افزایش این پیامک‌ها و هزینه‌های آن مجبور به دریافت این هزینه‌ها از مشتریان  خود شده‌ایم که از آن‌ها مجوز لازم را داشته‌ایم اما هر یک از مشتریان که مایل به دریافت این سرویس نیستند می‌توانند با ارسال عدد یک به شماره پیامک بانک انصراف دهند.

این سخنان در حالی از سوی معاونت فناوری بزرگترین بانک دولتی کشور بیان شد که سال گذشته ناصر حکیمی مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی دریافت هرگونه کارمزد از پیامک‌های ارسالی بانک‌ها برای مشتریان را غیرقانونی اعلام کرد.

وی تاکید کرد: «بسیاری از بانک‌ها به محض کسر یا افزوده شدن مبلغی به حساب مشتریان، آن را با پیامک به اطلاع مشتریان می رسانند که اگر برای این خدمت کارمزدی دریافت کنند، غیر قانونی است.»

حکیمی از هموطنان خواست هرگونه دریافت وجه با این بهانه  را با شماره‌های 29954855 برای پیگیری به بانک مرکزی اطلاع دهند.

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    5 0
    تنها بانک پولکی کشور بانک ملت هست که برای هر نفس کشیدن پول میگیرد
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    3 0
    بانك هاي بيچارهحتماًحقوق ومزاياي ميليوني شان كم شده مي خوان با اين پولها جبران كنن
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 0
    عجب آدمایی هستن اینا دیگه
  • rasoul IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    3 0
    خدا زیاد ترش کنه که خدایی نکرده مسئولین و بانکها نارحت نشن یه وقت
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    1 0
    والا ما یادمون نمیاد تو فرمی که امضا کردیم نوشته شده باشه که ما قبول می کنیم هزینه آن را بپردازیم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 0
    بانک های ما، مال مردم خور هستند.
  • حمید A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    1 0
    شرم آوره...یه چیزی هم باید دستی بدیم که دارن با پولمون واسه خودشون درآمد کسب میکنن.
  • حسین A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 0
    ولی من زمانی که حساب باز می کردم تند تند فرم ها رو گذاشتن گفتن این قسمتها رو امضا بزن ما هم خوشحال ......یعنی تعهد دادم پول از کم بشه ..... دیگه ایران کلکسیون کلاه برداری شدهها
  • آزاد ایرانی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 0
    متاسفانه اینجا ایران است و بانکهای ایرانی هیچ ارزشی به مشتریان خود قایل نیستند. دوستی می گفت در آمریکا بودم و کارت پولم شارژ نداشت. رفتم بانک و گفتم کارتم شارژ کنید بدون هیچ سوال و اتهام و مارک و توهینی و با احترام خاص 5000 دلار به حسابم پول واریز کردند و گفتند این وام شما و هرکسی که از کارت بانکی ما استفاده کنند و روزی حسابشان خالی شود ما وامی تا سطح 10 هزار دلار بدون کارمزد و سود پرداخت می کنیم. آقا به این می گن بانکداری اسلامی ؟ مگه نه و ولی بانک شما آیا اصلا به یه فرد با این خصوصیات حسابش یه قران وامی می دهد یا این که وام بدون کامزد می دهد... بانک ایرانی یعنی بانک رسمی دریافت و پرد اخت نزول ....
  • reza RU ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 0
    مطمئن باشید اپراتورها به بانکها تسهیلات فراوانی میدن چون اگه پیامهای بانکها نبود همه می رفتن پیامهای تبلیغاتی و خذف می کردن چند روز روز یه پیام اومده بود با این متن :: میخوای راز زندگیمو بدونی ......
  • شاکی IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    بانک توسعه تعاون فروردین مبلغ 5 هزار تومان بابت اطلاع رسانی پیامک حذف کرد. امروز هم12500 تومان هم بدون اجازه از حساب ها کم کرد، یعنی17500 تومن بخاطر اطلاع رسانی پیامک.کجای دنیا اینجوره؟ من روز اول کجارو تیک زدم که بدون اجازه بانک از حسابم پول برداره؟ اونم پول زور و زیاد فقط برای پیامک؟ خواهشا رسیدگی کنید به این موضوع