۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
تلاوت قرآن در ایاصوفیه پس از ۸۵ سال

خبرگزاری مهر نوشت:

در جریان گشایش نمایشگاهی به نام عشق نبی که در آن ۶۳ قطعه از آثار هنری رشته حلیه شریف به نمایش گذاشته خواهد، برای اولین بار پس از ۸۵ سال، در مسجد ایاصوفیه قران تلاوت شد.

به گزارش آناتولی، تلاوت قرآن در ایاصوفیه پس از ۸۵ سال در جریان افتتاح نمایشگاهی به نام عشق نبی صورت گرفت که توسط سازمان دیانت ترکیه و برای نمایش آثار هنری مربوط به رشته حلیه نویسی و یا حلیه شریف و به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص) گشایش یافته است.

اما نکته جالب توجه در مورد مراسم افتتاح این نمایشگاه، تلاوت قرآن کریم در بخش داخلی و اصلی مسجد ایاصوفیه پس از ۸۵ سال بود.

از سال ۱۹۳۰ بازدید از ایا صوفیه به خاطر مرمت این بنای تاریخی غیرممکن شد و و ایاصوفیه از سال ۱۹۳۴ میلادی هم با تصمیم هیئت وزیران ترکیه که در آن زمان اصول لائیک را به شدت دنبال می کرد تبدیل به موزه گشت و از آن تاریخ به این سو نماز خواندن و یا تلاوت قرآن کریم در این مسجد تاریخی غیرممکن بوده است.

در سال های گذشته نیز اعتراض هایی به این ممنوعیت از طرف مردم شده بود و در برخی اعیاد و مناسبت ها مردم ترکیه به نشانه اعتراض به این ممنوعیت، در فضای بیرونی ایاصوفیه به تلاوت قرآن و ادای نماز پرداخته بودند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد سعید IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    4 4
    خنده دار است این قوانین به اصطلاح روشن فکری لاییک.اساس این معماری باشکوه مسجد برای خواندن نماز و قرآن است .
    • نيما A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
      7 1
      اياصوفيه اصلا به عنوان كليسا ساخته بعدا تبديل به مسجد شده عزيزم