تا کمتر از بیست و چهار ساعت دیگر توافق میان ایران و ۵+۱ اعلام خواهد شد اما سوال اینجاست قرار است چه دست‌آوردهایی در این توافق داشته باشیم؟

سعید جعفری پویا - لوزان: گفتگوهای هسته‌ای ایران و گروه کشورهای ۵+۱ دیگر واقعا به مراحل حساس و سرنوشت‌ساز رسیده‌ است، هرچند احتمالا از شنیدن و خواندن این عبارت به اندازه کافی خسته شده‌اید اما فاصله‌ای تا گام پایانی باقی نمانده است. به زمان اعلام دست‌آوری تازه برای ایران و آمریکا ساعاتی بیشتر زمان باقی نمانده و احتمالا پاسی از شب، قدری دیرتر یا زودتر وزرای خارجه ۷ کشور روبه‌روی شاترهای متعدد دوربین‌های عکاسان می‌ایستند و عکس‌های یادگاری خود را در تاریخ ثبت می‌کنند. اما چارچوب این توافق چگونه خواهد بود؟ ما چه به دست می‌آوریم و در مقابل چه چیزهایی خواهیم داد؟ با گپ و گفت‌هایی که با خبرنگاران کشورهای مختلف و همچنین منابع آگاه داشتم به برخی از جزئیات مهم توافق دست یافته‌ام که برخی از آنها را مرور می‌کنیم. هرچند تا لحظه پایان، احتمال هر نوع تغییر در این موارد وجود دارد اما به نظر می‌رسد با توجه به دسترسی این خبرنگاران و کارشناسان به منابع دست اول و آگاه از هیئت‌های دیپلماتیک کشورهای مختلف، کلیت این اطلاعات قابل اعتنا باشد.

تعداد سانتریفیوژها

 پس از رایزنی‌های فشرده و فراوانی که میان طرفین انجام شده، ظاهرا دو طرف روی عدد ۶ هزار برای سانتریفیوژها توافق کردند. بدین ترتیب که ایران ضمن برخورداری از حق غنی‌سازی اورانیوم حتی می‌تواند ۶ هزار سانتریفیوژ فعال هم داشته باشد. امری که تا چند سال پیش کاملا غیر قابل حصول ارزیابی می‌شد. چرا که طرف آمریکایی تنها به برچیده شدن کلیه تاسیسات هسته‌ای ایران نظر داشت و باقی ماندن حتی یک سانتریفیوژ هم بر نمی‌تافت. اما با دیپلماسی دکتر ظریف حالا ایران می‌تواند ۶ هزار سانتریفیوژ فعال که غنی‌سازی ۵ درصد هم انجام می‌دهند را در اختیار داشته باشد.  

برداشتن تحریم‌ها

یکی از موارد مهم در مذاکرات هسته‌ای نحوه و مکانیزم کنار رفتن تحریم‌ها است. در شرایطی که تا یک‌سال پیش کمتر کسی انتظار داشت تحریم‌های اساسی و فلج کننده اقتصادی، از قبیل تحریم نفت، بانک مرکزی و بیمه به یکباره کنار رود، امروز این اتفاق حاصل شده‌است. بدین معنا که پس از امضای توافق جامع (که احتمالا در تیرماه خواهد بود) تمامی تحریم‌های مربوط به کشورها به صورت یکجا برداشته‌ می‌شوند. تحریم های اتحادیه اروپا، تحریم‌های دوجانبه مضاعف که از سوی کشورهایی چون سوئد، چین، ژاپن و .... وضع شده اند و همچنین تحریم‌های آمریکا (شامل فرامین اجرایی رئيس جمهور و تحریم‌های کنگره) همگی بالافاصله پس از امضای توافق جامع برداشته خواهد شد. (هرچند برخی از آنها لغو و برخی دیگر تعلیق می‌شوند) دیگر تحریم‌هایی که به مسائل تسلیحاتی و امنیتی مربوط می‌شود همچنان به نتیجه شفافی نرسیده است. یک دیپلمات اروپایی حاضر در مذاکرات در این رابطه می‌گوید: با برداشتن همین حجم تحریم‌ها اقتصاد ایران رشد ۸ درصدی را تجربه خواهد کرد، اما با این وجود تیم ایرانی به همین اندازه هم رضایت نمی‌دهد و خواهان کنار رفتن هرچه سریعتر تحریم‌های تسلیحاتی و امنیتی است. اتفاقی که پذیرش آن برای طرف غربی با توجه به سابقه ایران در مذاکرات غیر قابل پذیرش است.

به نظر می‌رسد پس از اعلام اولیه این توافق (که تا ساعاتی دیگر انجام خواهد شد) معین می‌گردد که تحریم‌های اقتصادی که بیشترین لطمه را هم در این سال‌ها به کشور وارد کرده بلافاصله پس از امضای توافق جامع ( نهایتا در تیر ماه) برداشته خواهد شد، اما تا لحظه تنظیم این گزارش سرنوشت تحریم‌های تسلیحاتی و امنیتی مشخص نشده است. این در حالیست که تا همین چند ماه پیش، حتی خوش‌بین‌ترین تحلیل‌گران هم انتظار برداشته شدن یکباره تحریم‌های کلیدی و مهم مانند نفت و بانک مرکزی را نداشتند.

بازه زمانی اعتماد سازی

بازه زمانی که پس از امضای توافق جامع لازم است تا طرفین دوره اعتمادسازی را طی کنند یکی از موارد اختلاف جدی دو طرف بوده است. این اختلاف البته با موضوع تحقیق و توسعه (R&D) هم گره خورده است. بدین معنا که طرف غربی خواهان محدودیت شدید تحقیق و توسعه در مراحل پس از توافق بوده و ایران نمی‌خواهد کمترین زنجیری بر پای خود داشته باشد. یکی از خبرنگاران غربی حاضر در محل مذاکرات در این رابطه به من می‌گوید: اختلاف در این موضوع تقریبا حل شده است اما هنوز فرانسه تا اندازه‌ای با آن مخالفت می‌ورزد. این خبرنگار در ادامه به صحبت‌های آقای عراقچی در گفتگو با تلویزیون ایران اشاره می‌کند و می‌افزاید: آنجا که معاون وزیر خارجه شما به وجود اختلاف‌های فنی در درون یکی از تیم‌های مذاکره اشاره می‌کند در واقع به مخالفت‌های فرانسه کنایه می‌زند. چرا که همه طرفین با دو بازه زمانی ده و پانزده ساله موافقت کرده‌اند. به این ترتیب که در مرحله اول ایران در یک بازه زمانی ده‌سال محدودیت قرار می‌گیرد و پس از آن در دوره دوم که پانزده ساله خواهد بود، در همان پنج سال اول تا اندازه زیادی از حجم محدودیت‌ها علیه ایران کاسته می‌شود و این کاهش هر سال کمتر و کمتر خواهد شد. اما فرانسه مخالف این موضوع است و تاکید داشته کاهش‌ها در دوره پانزده ساله دوم باید ثابت باشد و در انتهای آن پانزده سال محدودیت‌ها برداشته شوند.

هرچند این اختلاف هنوز حل نشده است و فرانسه همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کند، اما یک منبع آگاه به نقل از دیپلمات‌های فرانسوی به من گفت که این موضوع قابل حل است و مشکلی اساسی در روند مذاکرات به شمار نمی‌رود. گفته می‌شود شام دیشب جان کری با لوران فابیوس هم برای متقاعد کردن وزیر خارجه فرانسه صورت پذیرفته است.

بیشتر گرفته‌ایم یا داده‌ایم؟

با این تفاسیر فاصله چندانی تا اعلام توافق در این مرحله باقی نمانده و طرفین به چارچوبی مهم و کلیدی برای حل اختلافات دست می‌یابند. چارچوبی که البته هنوز مشخص نیست در چه قالبی ارائه خواهد شد؟ آیا همانطور که ایران می‌خواهد تنها در حد توافقات شفاهی خواهد بود و نهایتا به یک بیانیه مطبوعاتی ختم می‌شود؟ یا آنطور که طرف آمریکایی تاکید کرده، موارد توافق مکتوب می‌شوند تا دست کنگره برای انجام اقدامی تخریبی علیه ایران بسته بماند؟ بدیهی است که هر نوع توافق شفاهی از ضریب شکنندگی بالایی برخوردار خواهد بود و شاید مکتوب کردن آن به سود ایران باشد چرا که در آن صورت طرف غربی دیگر نمی‌تواند وعده‌های داده شده را پس بگیرد و یا آنها را عوض کند. به هر ترتیب تا ساعاتی دیگر همین نقاط اندک ابهام باقی مانده هم برطرف خواهد شد و گامی مهم و کلیدی برای پایان بخشی به این مناقشه طولانی شده برداشته خواهد شد.

پایانی که بیش از هر کس وامدار شخص دکتر ظریف و دیپلماسی دقیق و حرفه‌ای این حقوقدان ورزیده خواهد بود. موید این امر اظهارتی است که یکی از دیپلمات‌های فرانسوی حاضر در مذاکرات در خصوص وضعیت مذاکرات نقل می‌کند، او می‌گوید جان کری بیش از اندازه در مقابل ایرانی‌ها کوتاه آمده و دلیل مخالفت و نگرانی ما هم همین مسئله است، چرا که با این شرایط ایران به امتیازات مهم و کلیدی دست می‌یابد در حالیکه تحریم‌ها در شرایطی برداشته می‌شوند که خودمان هم می‌دانیم دیگر قابل بازگشت نیستند.


23۳۰۸

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 99
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    206 6
    خسته شدیم از این همه خبر تکراری... خسته
    • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
      23 28
      و هرگز یهود و نصاری از تو خشنود نخواهند شد، تا اینکه از آیین آنان پیروی کنی. بگو همانا هدایت خدا تنها هدایت است و اگر از خواسته ها و آرزوهای آنان پیروی کنی بعد از اینکه دانشی به تو رسیده است، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود کلام الله، سوره بقره آیه 120
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    درود بر ظریف
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    110 6
    مثل یه مسابقه فوتبال بین ایران و غرب شده. امیدوارم طوری بشه که خود ما و آیندگان ما در این مورد به نیکی یاد کنن
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    69 7
    خسته نباشید ...
  • سعید A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    54 4
    قاطعیت نویسنده مطلب جالب بود
  • حامد A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    81 15
    احسنت بر این اقتدار و صدآفرین بر دیپلماسی دکتر ظریف ،ایرانی با تفکر و استعدادش آقایی میکند نه با حرفهای بیهوده
  • نور مور IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    58 16
    دورود بر دکتر ظریف و اقای روحانی
  • احمد IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    69 7
    انشاالله که هر چی هست به نفع مردم ایران باشه.نه بعضی ها
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    46 28
    ظریف دوست داریم
  • خلیج فارس US ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    55 6
    واقعا اگه اینجوری باشه که شما نوشتید ملت کنونی ایران وآیندگان از دکترظریف بعنوان یک اسطوره در تاریخ دیپلماسی ایران یاد میکنند
  • پارسا IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    وای چه موفقیتی خوابم یابیدار ...غنی سازی 20درصدمون شده 5درصد خوشحالم هستیم خدارو شکرنمردیم معنی دیپلماسی رو هم فهمیدیم
    • بی نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
      1 1
      تو هم احتمالا جزء کاسبان تحریمی ...
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    77 23
    مذاکرات را در حد بده بستان تقلیل ندهید. قرار نیست چیزی داده شود چیزی گرفته، ایران در ازای به رسمیت شناخته شدن حقوقش، نظارت آژانس انرژی اتمی را که امری کاملا بدیهی و منطقی است میپذیرد. همین. کاری که باید ده سال پیش میکرد.
  • ایرانی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    37 5
    درورد بر ظریف و تیم همراهشان ، خدا قوت ، باعث افتخار است که چهره واقعی ایران و ایرانی را بردنیا آشکار ساختید ، امیدوارم هر چه سریع خبر توافق جامع و کامل نیز به گوشمان برسد تا مشکلات داخلی از قبیل وضعیت اقتصادی و تورم و بیکاری و... هر چه سریعتر برطرف شود .
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    28 47
    سرکاریم
  • amir IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    3 25
    لایک
  • محمد A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    38 13
    دوست داریم ظریف، نام محمد جواد ظریف در تاریخ ایران هم تراز بزرگانی چون محمد مصدق و امیر کبیر جاودانه خواهد شد. مردی که با وقار، متانت، جدیت، دانش و تلاش برای عزت میهن و آسایش هم میهنانش مبارزه کرد.
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    22 6
    خبرآنلاین..دیروز شریعتمداری مصاحبه های جنجالی در مورد این توافق و موشکهای ایران انجام داده بود.میخواستم بدونم تو این توافق، صحبت از نظارت در مورد موشکهای ایران مخصوصا بالستیک هم شده؟؟؟ اگه امکانش هست در مورد pmd هم توضیحاتی بدین///لطفا تائید کن
  • س.ع IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    15 5
    تحلیل آبکی. اینها رو همه مردم میدونن. کمیت توافق مهم نیست، کیفیتش مهم هست. مثلا تحریم ها سریعا برداشته میشن یعنی کی، از نظر آمریکایی ها که از اول روی بیست سال تاکید داشتند ممکنه معنی "خیلی زود" پنج سال دیگه باشه. 6 هزار سانتریفیوژ از کدوم نسل . نسل 1 یا 2 یا 3. تاسیسات اراک چی شد؟ حق تحقیق و توسعه؟ مردم مردن اینقدر اخبار ضد و نقیض شنیدن.
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    تیم مذاکرات هسته ای کشورمان هر نتیجه که باشد در دل مردم جاودانه شدند
    • محمد IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
      61 24
      همه با هم به استقبالی پرشور از ظریف و تیم مذاکره کننده خواهیم شتافت...
  • فرهنگ A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    21 63
    چه دل خوشی دارین شما تو همون توافق اول همه چیز را دادیم و چیزی هم به دست نیاوردیم و حتی در صورت توافق هسته ای باز هم تحریم ها برداشته نخواهد شد. بهتر است بجای اینکه بگویید 6 هزار سانتریفیوژ به دست آوردیم بگویید 13 هزار سانتریفیوژ از 19 هزار سانتریفیوژی که داریم را ازدست دادیم. ضمن این که فقط تحریم های هسته ای برداشته می شود و نه سایر تحریم ها آن هم بعد از 25 سال. یکی از بند های توافق را فراموش کردید ذکر کنید و طبق توافق ما باید تمام ذخایر اورانیم را از کشور خارج کنیم. یعنی انگلیس این طوری نفت ما رو نبرده بود.
    • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
      3 12
      شما حرف نزنی کسی نمیگه لالی ها. مستند بودن حرفات منو کشته
  • میلاد IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    57 2
    با آرزوی سربلندی برای ایران و ایرانی
  • حسن A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    88 18
    ای کاش فقط به اندازه انگشتان مان در ایران مردانی چون ظریف داشتیم . ای مرد بزرگ از صمیم قلب متشکریم .
  • سعید بجنوردی IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    47 8
    ظریف عشق است...
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    13 14
    كاريكانتريفيوژ هسته اي
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    12 4
    امیدواریم اینطور که شما نوشتین باشه.قطعا مفاد توافق رو باید از زبان دوطرف شنید.
  • عمو آرش A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    14 59
    دیپلماسی حرفه ای دکتر ظریف عزیز و تیم توانمندش نعمت بزرگی واسه ما بود تو این مقطع. خدا حفظشون کنه و بهشون توفیق بده. اما با خودم فکر میکنم اگه از دولت قبلی همون اول جلوی این امریکای پررو کوتاه میومد، الان هم هسته ای نداشتیم هم کلی تحریم بودیم و ابتکار عمل دست غرب بود.
  • رضا A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    42 5
    درود بر دکتر ظریف
  • بدون نام ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    12 9
    گزارش كاملاً يكطرفه به قضيه نگاه كرده. خبرگذاري هلي خارجي كه چيزاي ديگري هم نقل ميكنند.
  • sina beskut A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    22 4
    خب تبریک میگم .... به امید ایرانی سرفراز :
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    27 2
    الــــــــــــــــــــــــــهی بـــه امــیــــــــــــــــــــــــــــــــــــد تـــــــــــو
  • رضا A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    19 3
    دکتر ظزیف خسته نباشی درود خدا بر تو به واقع این توافق برد برد کامل خدا را هزاران بار شکر
  • هیدجی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    25 6
    خدا کنه که تموم بشه. شخصا خوشحالم در زمانی زندگی کردم که ظریف هم بود
  • اشكان NL ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    21 23
    من به عنوان يك روانشناس كه از سنين كودكى درهلند بزرگ شدم و تحصيلاتم را در چند كشور انجام دادم نظرم اين هست تا دولت ايران مهره اى مثل كسانى كه به روانشناسى و افكار غربيها آشنايى كامل دارد در وزارت خانه اى مثل وزارت امور خارجه نداشته باشد هميشه بازنده خواهد بود تو خيلى از كشورها مثلا ايران شناس دارند كه فارسى را بخوبى صحبت ميكنند سالها در ايران زندگى كرده اند و با اخلاق فرهنگ و روانشناسى ايرانيها اگاهى خوبى دارند در واقع انها هستند كه به دولتهاشون خط ميدهند
  • وحید آسیایی RO ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    30 8
    با این کسری بودجه ای که ایران باش مواجه است بهترین گزینه توقف هسته ای با استفاده از فرصت لغو تحریما است
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    25 3
    شما که خیلی خوشبین هستی. اما تجربه ثابت کرده که تا دقایق آخر باید منتظر موند. امیدوارم هر چیزی که به نفع منافع ملی ایرانه اتفاق بیفته. جا داره یک خسته نباشید اساسی هم به آقای ظریف و تیم پر تلاششون بگیم.
  • مهدي ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    9 47
    شش هزار سانتريفيوز اون هم حداكثر غني سازي تا 5 درصد، فوق العاده مقدار كمي است ما حدود بيست هزار سانتريفيوز با غني سازي 20 درصدي داشتيم در ضمن احتمالاً ايران بايد مقداري از اورانيوم نيز به روسيه منتقل كنه در كل در اين خبر فقط نكات مثبت توافق احتمالي نوشته شده
  • احمد A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    20 4
    خدا حفظت كنه دكتر ظريف. در پناه حق باشي
  • هومن A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    13 4
    درود بر دکتر ظریف عزیز و دوست داشتنی و هیأت مذاکره کننده
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    9 7
    خوابنما شده خبرنتگارتون
  • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    15 2
    خدا قوت و ممنون از تیم دکتر ظریف
  • ازنا A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    15 4
    درود بر ظریف زنده باد روحانی
  • الیاس A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    19 32
    استاد خوب نشون دادن توافق های بد هستید .
  • حسین IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    36 6
    این توافق زودتر از اینها باید انجام میشد تا کی باید ارتباط را با کشورهای پیشرفته قطع کرد واقعا تیم مذاکره کننده عالی داریم انگار قبلا ایران فاقد وزارت امور خارجه بود :
  • قول سدید A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    19 11
    احتمالا این خبرنگار از طرف غربی پول می گیرد چون در حمایت از موضع غربی ها سنگ تمام گذاشته است.انگار نه انگار که مثلا طرف مقابل ظالم و ما مظلومیم. داریم برای توجیه اقدامات ظالم تئوری پردازی می کنیم
  • بی نام RO ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    8 2
    "سوئد، چین، ژاپن" ؟؟؟ روسیه رو حذف کردین ؟ در ضمن ژاپن هم مثل 196 کشور دیگه با ایران رفتار کرده و خیلی بهتر از روسیه و چین بوده .
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    7 34
    فکر کنم بیشتر از دست دادیم و فقط لغو تحریم ها رو به دست آوردیماونم نه کامل . ای کاش این محدودیت تو مسائل هسته ای به پزشکی و شامل مساسل علمی مرتبط به اون ضربه ای وارد نکنه .
    • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
      2 1
      ای کاش یک کمی هم به این فکر میکردی که این تحریمها به مردم ایران و مسائل پزشکی و غیر پزشکی شون تا حالا چه ضررهایی وارد کرده و چه خانواده هایی را نابود کرده
  • علی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    20 2
    ما برای انرژی هسته ای خیلی چیزی ها رو از دست دادیم خودمون خبر نداریم از جمله اینکه بجای سه و نیم میلیون بشکه نفت که صادر می کردیم حالا زیر یک میلیون صادر می کنیم اونم صورت نسیـــــــــــــه ...
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    12 3
    زنده باد دکتر ظریف ، زنده باد دکتر روحانی ، زنده باد ملت ایران
  • سام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    9 1
    انشاءالله
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    10 73
    برید خجالت بکشید منافع ملی و زحمات 10ساله را به باد دادند شما دفاع میکنید
  • علی پوردانا IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    13 2
    دکتر ظریف دوستت داریم
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    9 15
    این ... چیه نوشتید؟ مذاکرات به بن بست خورده اونوقت شما آمال و آرزوهایتان را نوشتید؟ فکر کردید ما فقط میایم اینجا خبر می خونیم؟ حیف از این که وقتم رو اینجا هم می گذروندم
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    35 7
    دو تا از وزرای این دولت یعنی دکتر ظریف و دکتر هاشمی می ارزن به کل 8 سال دولت احمدی نژاد....
  • عبدالله IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    15 74
    مشکل شما اصلاح طلبها اینه که خیلی خوش خیال هستید
    • بی نام A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
      60 9
      مشکل شما هم اینهه که دلتون به جلیلی ها خوش است
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    12 3
    ای خدا یعنی میشه؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    9 8
    خیلی آبکی و خوش خیالانه
  • محمدی A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    18 2
    من به آقای ظریف وتیم همراه ایشان خسته نباشید می گویم وبرای آنها در پیمودن باقیمانده راه آرزوی موفقیت می کنم.
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    6 34
    آره بمونیم تا تحریم ها برداشته بشه صدبار گفتن برمیداریم تحریمارو اما برنداشتن
  • behzad IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    14 3
    دم آقای ظریف گرم
  • ایران A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    14 2
    همه منتظر توافق هستیم ...
  • مسلم A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    11 6
    جناب ظریف خواهشا برای سال 96 اعلام کاندیداتوری نکن خودم قول میدم برا سال 1400 از کاندیداتوریت حمایت کنم و از اعضای تاثیرگذار ستادت بشم
  • رضا A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    10 1
    خسته شدیم دیگه....
  • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    16 5
    والا دیگه خسته شدیم، کجاش قطعیه زمان مذاکرات آقای دکتر جلیلی هم یک توافق همواره قطعی در دست بود، اونم سر محل برگزاری مذاکرات بعدی. قطعیت الان شما هم بی شباهت به گذشته نیست ....
  • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    11 3
    حضور عقل در مذاکرات پس ازنرمش قهرمانانه
  • علیرضا A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    15 0
    قطعی است؟ یعنی کل پروتکل های کار رسانه ای رو ترکوندید با این خبر نوشتن
  • ايرانمهر A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    13 3
    لغو تحریمها از بدیهی ترین حق ما در این مذاکرات است که به ناحق و فقط بخاطر زورگوئی غربی ها و آمریکا و همپیمانانش صورت گرفته است. و اگر بنا باشه تحریمها لغو نشود مذاکره کردن چه مفهومی خواهد داشت . بعلاوه باید این مسئله روشن شود اگر واقعا مدرک و دلیلی دال بر انحراف برنامه هسته ای ما وجود نداشته و بر همگان این موضوع روشن شود باید خسارتهای وارده بر اثر تحریم که به نوعی بی نهایت است در توافق مطرح گردد و در خواست شود عاملین گزارشهای واهی و ساختگی باید رسما از دولت و ملت ایران که در این سالها د رتنگنا قرار گرفتند عذر خواهی کنند. و همینطور موارد بسیار دیگری ...
  • محمد امین US ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    25 3
    هیچی قطعی نیست تاوقتی چیزی امضا نشه. اینقدر جو ندید.
  • بی نام DE ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    8 2
    ای قربون اون خنده هات، دیپلمات باهوش و خوش دل.
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    13 65
    این است مقاومت دولت احمدی نزاد که توانست ایران را هسته کنند اگر دست شما بود مانند 12سال گذشته نعطیل میکردید
  • ازاد IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    13 4
    روحانی متشکریم
  • مهدی IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    16 2
    عالی بود ممنون آقای ظریف هستیم انشاالله دوره بعد رئیس جمهور ایران ظریفه
  • بی نام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    9 0
    او می‌گوید جان کری بیش از اندازه در مقابل ایرانی‌ها کوتاه آمده و دلیل مخالفت و نگرانی ما هم همین مسئله است، اما شاید رفع اختلاف در دنیا و ایجاد تفاهم با یک کشور مهم در یک منطقه،نفع بیشتری را حاصل کند
  • محمد A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    12 1
    ما هم دعا میکنیم که توافق امشب قطعی شود ولی شما زیاد به امشب خوشبین نباشید ، کاری که اسرائئیل و عربستان با لابی گری فرانسه میکنن چیز کمی نیست.
  • پیراسته فر IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    11 1
    ظریف جان سلام،درعین ظرافت، قوی ای،دعای میلیونها ایران وبلکه آزادگان جهان پشت سرتان است.
  • بی نام EU ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    6 3
    چه گزارش بیطرفانه غیرمجیزگویانه غیرسنتیمنتالیستی گونه ای
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    7 16
    برای توافق خیلی عجله داری طاقتت تموم شده نویسنده محترم
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    18 12
    این نوشته یک خوشبینی مفرط هست که بخشی های از آن چندان با واقعیت همخوانی ندارد
  • بی نام ID ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    10 14
    خواب خوش
  • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    46 6
    کسانی که مخالف توافق هستند حتما وضع مالی خوبی دارند من که دانشجوی کارشناسی ارشد هستم دارم کارگری میکنم وخرج زن وبچه راهم می دم ای کاش شما مخالف ها هم مقداری رنج میدید ای کاش
    • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
      21 3
      احسنت...
  • بهنام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    15 2
    به نظر من دولت محترم از این چند سال تحریم درس بگیرد و نقطه ضعفهای اقتصاد را از بین ببرد
  • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    9 16
    همه مخاطباتو جيگر فرض كردي با اين گزارشتت خبر ان لاين
  • بی نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    11 2
    اندکی صبر..... سحر نزدیک است
  • علی مهدوی A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    8 18
    با سلام خدمت دوستان عزیز اگر مسولین روی خود کشور متمرکز میشدند هیچ گرانی وجود نداشت که نیاز داشته باشیم پای مذاکره بنشینیم آقای خاوری معلوم نشد چطور شده فعلا تو منکوور کیف میکنه فقط طوری نشه اگر علیرضا یا آرمیتا رو تو خیابون دیدیم از خجالت رومون بر نگردونیم نگیم خسته شدیم نتونستیم فردا بچمون نگه بابا چرا اینکارو کردین من یک ایرانیم ایرانم دوست دارم
  • ناشناس IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    3 9
    ای کاش تیم مورد نظر یه ذره غبرت داشت من که به جز خنده های بی معنی ظریف چیزی ندیدم چون هرچه مصاحبه کرده همش شیره مالی وحرفهای نکراری وخسته کننده بود حالا هم عجله نکنید ماه پشت ابر باقی نمی ماند
  • مقیمی A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    5 3
    یک زمانی جنگ کارساز بود و الان دیپلماسی . این توافق نشان داد میشه بدون تنش و درگیری به خیلی از اهداف رسید.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    2 3
    زیاد هم مطمئن نباش. سنگ های بزرگی جلوی پای توافق هست که برداشتنش به این راحتی ها نیست.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    3 1
    خدارشکر داره حل میشه
  • واقعیت IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    3 5
    سپاس دارم از آقای ظریف چون اگر نبودند هنوز اندر خم یک کوچه بودیم... اما اگر تحریم‌ها رو یکجا لغو نکنند هیچ چیزی بدست نیاورده‌ایم... هیـــچ چیز...
  • سعید EU ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    3 2
    درود بی پایان بر شما آقای ظریف
  • امرالله IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    8 3
    چه با توافق چه بی توافق، ما حامی گفتمان منطقی و رابطه که ضامن منافع ملی مان باشد هستیم. زنده باد دکتر ظریف مرد زحمت کش و بی ادعا
  • lمهدی IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 1
    باسلام ودرود به نمایندگان شایسته ایرانی و اسلامی جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف و جناب آقای عراقچی و تمام کسانی که در این امر مهم پشتیبان منافع ملی هستند و خواهند بود ودرود به رهبر عزیز و رئیس جمهور مقتدر و فرزانه که چنین فرزندانی را نماینده ملت ایران معرفی کردند.خداوند به همه شما عمر با عزت عنایت فرماید .انشاالله
  • على IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 7
    سلام اين پيروزيرا بهموطنان گرامى وفعالان دولتى ورئيس جمهور باتدبير تبريك عرض ميكنم ايندگا ن خواهند فهميد كه دولت روحانى چه كرده اين موفقيت در تاريخ ثبت خواهد شد خدايا تورا شكر گزارم از اين پيروزى