پیش بینی های بی بی /آیا توافق هسته ای نزدیک است؟

بنیامین نتانیاهو می گوید ایران و کشورهای 5+1 تا چند هفته دیگر بر سر برنامه هسته ای به توافق می رسند. چه اتفاقی باعث شده نخست وزیر اسرائیل چنین پیش بینی داشته باشد؟

سعید جعفری پویا:بنیامین نتانیاهو می‌گوید تفاهم هسته‌ای ایران و غرب بسیار نزدیک است و در چند هفته آینده دو طرف توافق جامع را امضا خواهد کرد. مذاکرات میان ایران و 5+1 دیگر تنها در وین و یا ژنو برگزار نمی‌شود و طرفین از هر فرصتی برای چانه‌زنی و گفتگو با یکدیگر استفاده می‌کنند. حالا دیگر زوریخ و حتی مونیخ هم میزبان رایزنی‌های هسته‌ای بر سر مناقشه طولانی شده ایران هستند. روند گفتگوها سرعت گرفته و همین موضوع نگرانی نخست‌وزیر اسرائیل را شدت بخشیده است. نتانیاهو همچنین تأکید کرده برای بر هم زدن این توافق از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و حاضر است به همه‌جا سفر کند تا از امضا توافق جامع میان ایران و 5+1 جلوگیری کند.

پیش‌بینی‌های بی‌بی

مطالعه تاریخ به ما نشان می‌دهد که عموماً نگرانی‌های نتانیاهو بیراه نبوده است، نخست‌وزیر اسرائیل پیش از توافق ژنو بسیار به این در و آن در می‌زد که شرایط رو به توافق میان ایران و 5+1 را تغییر دهد، او پس از حصول تفاهم هم، ایران را برنده بزرگ نامید. بنياماين نتانیاهو ملقب به بي بي  همچنین پیش از مذاکرات ایران و آمریکا در عمان بارها از دسترس بودن توافق با ایران ابراز نگرانی کرده بود اما پس از تمدید مذاکرات وین از ادامه این روند بدون حصول نتیجه دفاع کرد. او که می‌خواهد بدون دعوت اوباما به آمریکا سفر کند و در کنگره سخنرانی نماید، در دفاع از این اقدام غیر دیپلماتیک، می‌گوید: رسالت من مقابله در مقابل توافق هسته‌ای با ایران است.

توافق، دور یا نزدیک؟

از آن‌سو اوباما در سخنرانی سالانه خود در کنگره اظهار داشته بود که آمریکا و کشورهای غربی تا بهار برای توافق با ایران فرصت دارند، جواد ظریف هم در همان هفته و در مترو گردی خود تأکید کرد که ایران آمادگی دارد تا پیش از سالگرد پیروزی انقلاب با طرف غربی به توافق جامع و یا دست‌کم تفاهم سیاسی دست یابد. این‌ها را می‌توان در کنار سخنان هفته قبل‌تر حسن روحانی و جان کری قرار داد. جایی که رئیس‌جمهور ایران و وزیر امور خارجه آمریکا از لزوم سرعت بخشیدن به مذاکرات سخن گفته بودند.

در همین راستا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه وزرای خارجه انگلستان، فرانسه و آلمان هم مقاله‌ای در روزنامه واشینگتن پست از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا خواستند تحریم‌های تازه علیه ایران را طرح نکنند چرا که این اقدام آن‌ها ضربه‌ای اساسی به روند گفتگوها وارد می‌کند.

شاید مجموعه این تلاش‌ها مؤثر واقع‌شده، چرا که در تازه‌ترین تحول 11 سناتور آمریکایی طرحی در حمایت از دیپلماسی دولت آمریکا برای برنامه هسته‌ای ایران ارائه دادند. سناتور کریس مورفی از نویسندگان پیش‌نویس این قطعنامه در بیانیه‌ای می‌گوید: این طرح برای مخالفین تحریم‌های بیشتر علیه ایران فرصتی را ایجاد می‌کند تا از راهکار دیپلماسی در قبال برنامه هسته‌ای ایران حمایت کنند. سناتور دایان فیانستاین یکی دیگر از طراحان اصلی قطعنامه تازه، هم روز دوشنبه تأکید کرد وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران تا زمانی که مذاکرات در جریان است، نه تنها مفید نخواهد بود که حتی رسیدن به توافق را با مشکل جدی روبرو می‌کند.

کنار هم قرار دادن این تحولات شاید دلیل قانع‌کننده‌ای برای ابراز نگرانی نخست‌وزیر اسرائیل باشد. به‌ویژه اینکه هفته قبل این رژیم در جولان سوریه جمعی از نیروهای حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران را به شهادت رساند. اقدامی که می‌توان آن را در راستای بر هم زدن وضعیت فعلی قلمداد کرد. همان‌طور که نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرده از هیچ تلاشی برای ناکام گذاشتن گفتگوهای هسته‌ای فروگذار نخواهد کرد، کاملاً قابل پیش‌بینی است که این رژیم با دست زدن به اقدامات متشنج کننده در سطح منطقه، درگیری دوباره‌ای در سطح خاورمیانه به راه بیندازد و شاید با این ترفند از سرعت مذاکرات با ایران بکاهد.

به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده باید منتظر اخبار تازه‌ای باشیم.

29308

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397410

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    خداکنه توافق بشه یا علی مددی
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    234 8
    قابل توجه کیهان. آخه کیهان حرفهای مقامات اسرائیلی واسش سنده و بر مبنای اون تحلیل و موضع گیری می کنه.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    238 8
    انشالله به کوری چشم دشمنان خارجی و داخلی به تواق میرسیم
  • بی نام RO ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    به همین خیال باش آش میخوری با جاش
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    191 6
    امید وارم که مذاکران به نتیجه برسه و حال کسانی که منافع مشترک دارند گرفته شه و به امید خدا شاهد بهتر شدن اوضاع مردم کشور باشیم
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    تا چشم بی بی از کاسه در بیآد.
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    11 1
    خواهشا هر کای می کنید فقط تمدید نکنید تمدید به ضرر ما است