نوری در روشنایی/ نقاشی یک دختر 10ساله از امام رضا(ع)

این کتاب تحلیلی کوتاه بر منتخب نقاشی‌های کودکانه ای است که به برداشت‌های آنها از حضرت امام رضا(ع) و بارگاه مطهرشان پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاين، «نوری در روشنایی» تحليلي بر نقاشي هاي كودكان و نوجوانان از حرم امام رضا(ع) نوشته شهرام زعفرانلو از سوي کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانه بازار نشر شد.

نويسنده خود درباره كتاب مي‌گويد: «در این آلبوم زیبا که 50 نقاشی از میان بیش از 3000 نقاشی کودک و نوجوان سراسر کشور انتخاب شده، می‌خواهم توصیف و تحلیلی ساده، ولی عمیق تقدیم کنم که می توان با دیدن نقاشی‌ها احساس ‌کرد. موضوع همه‌ نقاشی‌ها، زندگی و زیارتگاه امام هشتم شیعیان، امام رضا(ع) است، که به بهانه‌ برگزاری جشنواره‌ی نامها و نشانه‌های رضوی کشیده شده‌اند. این جشنواره در سالهای 90 و 91 به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی به صورت کشوری برگزار شد. معیار من برای انتخاب نقاشی‌ها، جستجوی بیشترین زحمت و تلاش نقاشان است برای بیان فکر و احساس‌شان در قالب فرمِ هنرِ نقاشی.

ضمن اينكه هدف این کتاب نقدنویسی (ارزیابی از خوبی‌ها و بدی‌های نقاشی‌ها) نیست. چون نقد کردن فرصت و امکان دیگری می‌خواهد که در اینجا به کار ما نمی‌آید. همانطور که گفتم، در روش تحلیل نقاشی‌ها، تمرکز بیشتر، به شیوه‌ "چگونه گفتن" و "چگونه کشیدن" است. محتوا و موضوع نقاشی‌ها تقریباً یکسان است، پس تنها راه چاره، پرداختن به جزئیات به همراه رعایت کردن اصول اولیه‌ هنر نقاشی در نقاشی‌های این کتاب می‌باشد. سعی کرده‌ام در تحلیل‌هایم به پرسشهای که از دیدن هر نقاشی‌ها به ذهن کودکان و نوجوانان می‌آید، پاسخی کوتاه اما کامل بدهم.»

 

در بخشي از مقدمه كتاب مي خوانيم:

«وقتی از دنیای کودکی فاصله می‌گیریم، خیلی از احساسات و تخیلات آن دوران را فراموش می‌کنیم. انگار همه‌ آنها رویا بود و خواب. ساده و لطیف و بدون هیچ خط خطی و پیچیدگی. اما حال که بزرگترها، بزرگ شده‌اند و از آن دنیاها هم فاصله‌ی زمانی و هم فاصله‌ احساسی گرفته‌اند و وارد زندگی پیچ در پیچ و پر از گره شده‌اند، آیا می‌توانند مثل کودکان، آن سادگی را از نو بسازند؟ من که می‌گویم نه. چون سخت است و زحمت و تلاش زیادی می‌طلبد تا برگردند و بفهمند که چگونه باید به جهان، به اشیاء، به آدمها و ... نگاه کنند.
کودکانی که در سن کم خود دست به آفرینش و یا ساختن اثری هنری مثل نقاشی می‌زنند، نه تنها لحظات تاریخی زندگی خود را ثبت می‌کنند، بلکه حس و لطفی را که در آن زمان دارند را ماندگار کرده و در آینده وقتی آثار خود را می‌بینند، جزئیات و فضاهای بیشتری را به خاطر می‌آورند و طعم شیرین آن را زیر زبان خود به خوبی احساس می‌کنند.اگر کودکان و نوجوانان بخواهند از تخیلات و رویاهایشان برای دیگران حرفی بزنند، آنچنان دلچسب و خوشایند نخواهد بود و پس از مدتی به خیال‌بافی (از نوع منفی آن) متهم می‌شوند. اما اگر این خیالات‌شان را با رنگ، خط و شکل، با مهارت به نقاشی تبدیل کنند، تحسین و آفرین سایرین را به خود جلب کرده و با احترام از آن یاد می‌شود.»

 

‌

الهام جمالي. 10 ساله. يزد

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    77 26
    از عشق اهل بیت ع هیچ معجزه ای بعید نیست
  • لاله A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    10 3
    بسیار عالی بود
  • سارا A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    10 4
    واقعا مهشره
  • لیلا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    10 3
    خوب بود
  • romina RO ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    8 3
    خیلی زیبا بود
  • مارال IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    8 4
    خیلی خیلی زیبا بود اگر هم باز دارید بگذارید