پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو دریافتند که سطوح چربی در خون با رژیم پر چرب افزایش نمی‌یابد، اما با رژیم سرشار از کربوهیدرات بالا می‌رود.

نسیبه خانلرزاده: سالیان سال است که چربی‌های اشباع توسط پزشکان و متخصصان تغذیه که ادعا می‌کنند این چربی‌ها خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش می‌دهند، بدنام شده‌اند.

اما شاید نیاز باشد که این توصیه‌های پزشکی که چندین دهه قدمت دارند تغییر کنند، چراکه پژوهشی جدید نشان می‌دهد که حتی اگر مقدار مصرف این چربی‌ها را به سه برابر بیشینه مقدار توصیه‌شده توسط سازمان‌های بهداشتی هم برسانیم، مشکلی ایجاد نمی‌شود!

این بدان معنی است که غذاهایی همانند کره، پنیر، گوشت و خامه که برای یک زندگی سالم باید از آن‌ها پرهیز می‌کردیم، می‌توانند دوباره در منوی غذایی رژیم سالم جای گیرند.

به گزارش تلگراف، توصیه‌های پزشکان و متخصصان تغذیه درباره چربی‌های اشباع مشخص است: این چربی‌ها سطوح کلسترول را در خون افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

بااین‌وجود در آزمایشی جدید، پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو از داوطلب‌ها خواستند که رژیم‌های متفاوت غذایی را امتحان کنند و وقتی دریافتند افزایش مصرف چربی‌های اشباع‌شده مقدار چربی را در خون افزایش نمی‌دهد، بسیار شگفت‌زده شدند. به نظر می‌رسد که بدن چربی‌های اشباع را به‌سرعت سوزانده و به‌صورت انرژی آزاد می‌کند.

در مقابل زمانی که سطوح کربوهیدرات افزایش می‌یابد، اسیدهای چرب خطرناک در خون افزایش می‌یابند. این‌ها با دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی در ارتباط هستند.

پژوهشگر ارشد این تحقیق، جف ولک که استادتمام علوم انسانی در دانشگاه ایالتی اوهایو است، می‌گوید که این یافته‌ها دانش سنتی موجود در مورد چربی‌های اشباع را به چالش کشیده است: «زمانی که شما رژیم غذایی دارای مقادیر بسیار پایین کربوهیدرات‌ها دارید، بدنتان چربی‌ها را می‌سوزاند. ما افرادی را داشتیم که مصرف چربی اشباع خود را به دو برابر قبل از زمان شروع آزمایش رساندند، اما زمانی که چربی‌های اشباع‌شده موجود در خون این افراد را اندازه می‌گرفتیم، در اکثر افراد مقدار آن پایین آمده بود؛ و به همان اندازه دیگر شاخص‌های سنتی نیز بهبود یافته بود».

چربی اشباع‌شده نوعی از چربی است که در کره، چربی، کلوچه‌ها، کیک‌ها و بیسکویت‌ها، تکه‌های چربی گوشت، سوسیس و پنیر و خامه یافت می‌شود.

دستورالعمل‌های سازمان بهداشت انگلیس بیان می‌کنند که مردان میان‌سال نباید بیشتر از 30 گرم چربی در روز بخورند و زنان میان‌سال نیز نباید بیشتر از 20 گرم چربی در روز بخورند. برای آن‌که شهودی از این مقدار به‌دست بیاورید، به چربی‌های 3 نمونه غذا دقت کنید: یک تکه گوشت استیک در حدود 27 گرم چربی، یک تکه پنیر در حدود 5 گرم و کره روی نان تست در حدود 7 گرم چربی دارد.

اما حتی زمانی که داوطلبان تحت رژیم‌هایی به‌شدت پرچربی بودند که تا 84 گرم در روز چربی مصرف می‌کردند، سطوح چربی آن‌ها در خون افزایش نمی‌یافت. سطوح کلسترول نیز در آن‌ها تغییر نمی‌کرد؛ اما در مقابل، وقتی‌که به‌سوی مصرف چربی کم رفتند و مقدار کربوهیدرات را افزایش دادند، سطوح پالمیتولئیک اسید که یک نوع اسید چرب است در خون افزایش یافت.

سطوح بالای پالمیتولئیک اسید با چاقی و التهاب، مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک، دیابت‌های نوع دوم، بیماری قلبی و سرطان پروستات در ارتباط است.

پروفسور ولک می‌افزاید: «نوعی سوءتفاهم درباره چربی‌های اشباع وجود دارد. در پژوهش‌های جمعیتی، ارتباط روشنی بین رژیم‌های چربی‌های اشباع‌شده و بیماری‌های قلبی وجود ندارد، اما هنوز راهکارهای رژیمی از محدود کردن چربی‌های اشباع دفاع می‌کنند؛ اما این هوشمندانه و علمی نیست. برخی مردم اعتقاد دارند که شما همان چیزی هستید که می‌خورید، اما در واقعیت، شما همان چیزی هستید که از خوردنی‌هایتان در بدن ذخیره می‌کنید. نکته این موضوع این است که لزوماً چربی اشباعی که می‌خورید، ذخیره نمی‌شود».

این پژوهش تازه‌ترین نمونه از مجموعه رو به رشدی از شواهد است که بیان می‌کنند که شاید چربی اشباع به آن بدی نباشد که تاکنون تصور می‌کردیم.

در ماه مارس/فروردین گذشته، پژوهشگران دانشگاه کمبریج دریافتند که ترک کردن گوشت پرچرب، خامه یا کره ربطی به بهبود به سلامتی ندارد.

این پژوهش که نتایج آن در ژورنال Annals of Internal Medicine منتشر شده است، شامل بررسی داده‌های به‌دست‌آمده از 72 پژوهش است که بیش از 600 هزار داوطلب را از 18 کشور در برمی‌گیرد.

یک یافته کلیدی این بود که چربی‌های اشباع که در این رژیم یا در خون اندازه‌گیری شدند، هیچ ارتباطی را با بیماری‌های قلبی نشان نمی‌داد.

در اواخر امسال دکتر جیمز دینیکولانتیو از کالج اتیکا در نیویورک فراخوانی خطاب به مسئولین بهداشت عمومی منتشر کرد با این مضمون که «ما اشتباه می‌کردیم. کربوهیدرات‌ها و شکر بیشتر از چربی‌ها سبب بیماری‌های قلبی می‌شوند».

نوید ستار استاد پزشکی متابولیک دانشگاه گلاسکو می‌گوید: «به نظر می‌رسد که تنها چربی اشباع دریافتی بدن نباشد که سطح و نوع چربی اشباع خون را تعیین می‌کند و عوامل دیگری همچون کربوهیدرات دریافتی نیز مهم است. با توجه به شواهد فعلی کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده کمتر و چربی اشباع کمتری را باید مصرف کرد. این شواهد همچنین توصیه می‌کنند که اگر فردی به دنبال کاهش وزن خود است نوع رژیم چندان اهمیت ندارد و صرفاً باید در رژیم غذایی او چربی کم و کربوهیدرات کمتری مصرف شود و فرد به رژیم غذایی خود پایبند بماند، درنتیجه نکته کلیدی این است که هر فرد رژیمی را پیدا کند که هم از آن لذت ببرد و هم آن را نگه دارد».

مقاله این پژوهش در ژورنال PLOS One منتشر شده است.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    80 4
    از دست محقیقن و پژوهشگران به کجا شکایت بکنیم یه روز نخوردن شیر باعث پوکی استخوان بود و هر مشکلی که داشتیم بهش ربط می داند امروز نظرشان تغییر کرده در خصوص چربی ها و هیدروکربن ها هم همینطور؟11
  • مصطفی RO ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    73 1
    اولآ شکر خودش کربوهیدراته، ثانیآ اون کلوچه و کیک و شیرینی و یسکوئیتی که تو این مقاله ذکر شده خودشون سرشار از کربوهیدرات شکر هستن، بماند که مواد نگهدارنده و... هم دارن .
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    6 2
    فکرکنم کلا باید بیخیال حرف دکترا بشیم که هر روز یه حرفی میزنن. یهو فردا یکی میاد میگه ورزش واسه قلب ضرر داره و سرطان زاست
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    12 1
    کاملا درسته آورین برای همین نون رو که منبع کربو هیدراته همینطور مرحله به مرحله گرون میکنند تا این ماده مضر برای سلامت به تدریح از سبد خانوار حذف بشه
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    12 0
    کلا هر چی از مواد طبیعی دوست دارید بخورید اما زیاده روی نکنید
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    14 0
    فقر مالی و فرهنگی از همه چیز خطرناکتره
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    10 1
    به نظرم برگردیم به همان رژیم غذایی مادر بزرگی اشکنه کالاجوش آبگوشت با سبزی و دوغ دم پختک ها آش ها کوفته ها و ... بسه دییگه چلو پلوهای خورشتی و دنبالش نوشابه و کیک و شیرینی و ...
  • مری IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    4 0
    ما که نفهمیدیم چند چندیم..
  • بو تیمار IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    2 1
    تخصص گرایی بیش از حد نگرش غیر سبستمیک به بیمار در هنگام مشاهدات بالینی و گرفتن گزارش تاریخچه ی بروز علایم بیماری عدم توجه به نقش سیستم های ارگانیک فرعی ولی موثر در نقایص کارکردی در یک عضو و عدم دقت ، صرف وقت پیگیری و دلسوزی در برخی پزشکان و کادر درمانی عواملی هستند که سبب این همه اظهار نظر ضد و نقیض شده است . آموزش پزشکی و طراحی سیستم های کارکردی بهداشتی پیشگیری و درمان نیاز به بازنگری اساسی دارد...
  • پزوهشکر A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    4 1
    زرشک آب زرشک هم خوبه
  • بی نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    2 1
    کربن و هیدروژن منشا حیاتند مگه میشه نخورد؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    3 0
    آخ جون دلم واسه کره مربا و کره عسل با نون بربری تازه تنگ شده بود.امروز که صبحانه خوردم .فردا.
  • مجید A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    1 11
    مطمئن اید . محقق نما نبودند یا با قنادی سر کوچه شون دعوا نداشتند؟ یاد ماجرای کارخانه قند و شیخ افتادم باباشون با کارخانه لبنیاتکره .پنیر و خامه و... بحث داشتند. هرچه بلا بود گفتند از چربی است. حالا حق و جساب به بچه هاشون رسوندند . و با قنادی در افتادند کی به کیه ؟ از این اجنبی ها هرچه بگوی بر می یاد. حالا برای نظریه دانشمندان اسلامی چه جوابی دارند . آخه تو سریال بوعلی سینا که یارو چربی میخورد گفت سکته میکنی و بعد همینطور شد . ایشون کلی نظریه راجع به چربی داشتند . غربی ها فکر کردند یه نسخه بدل از کتاب قانون هنوز داریم . پس دعواهای شخصی شون را به پزشکی نکشونند.
  • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    1 1
    كمي شكر داخل موتور ماشين بريزيد بعداز مدتي از كار خواهد افتاد