۸ نفر
۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۹
حیات روی زمین مدیون سیاره زحل است

دمای معتدل زمین، احتمالاً مدیون رفتار خوب زحل است. اگر مدار حلقوی دومین سیاره غول‌پیکر منظومه ما فقط اندکی متفاوت بود، احتمالاً مدار زمین خیلی کشیده‌تر می‌شد.

مجید جویا: منظومه شمسی ما جای تروتمیزی است: مدارهای سیاره‌ای آن عمدتاً دایروی هستند و در یک صفحه قرار دارند، درست برخلاف مدارهای غیر متحدالمرکز اغلب سیارات فراخورشیدی. الکه پیلات لوهینگر از دانشگاه وین اتریش، علاقه‌مند به این ایده بود که اثر ترکیبی مشتری و زحل (دو غول سنگین‌وزن منظومه شمسی) می‌تواند مدار گردش دیگر سیارات منظومه را شکل داده باشد. او از مدل‌های کامپیوتری برای بررسی اثرات تغییر مدارهای این دو سیاره غول‌پیکر بر زمین استفاده کرد.

شرح عکس: جدیدترین تصویر ارسالی فضاپیمای کاسینی از سیاره زحل. طرح سیاه و سفید حلقوی در بخش پایین زحل، سایه حلقه‌های این سیاره است که در امتداد قطر تصویر دیده می‌شود. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‏‌تر، اینجا را کلیک کنید.

به گزارش نیوساینتیست، مدار زمین چنان به دایره کامل نزدیک است که فاصله آن از خورشید بین 147 و 152 میلیون کیلومتر تغییر می‌کند و این یعنی 1.5 درصد اختلاف نسبت به متوسط فاصله. اگر مدار زحل تنها 10 درصد به خورشید نزدیک‌تر شود، می‌توانست با ایجاد نوعی تشدید گرانشی، مدار زمین را از حالت دایره خارج کند و فاصله کمینه و بیشینه زمین از خورشید را به ده‌ها میلیون کیلومتر برساند. نتیجه چنین تغییری این می‌شد که زمین بخشی از هر سال را در خارج از محدوده زیست‌پذیر سپری می‌کرد. محدوده زیست‌پذیر یا کمربند سبز، حلقه‌ای به دور خورشید است که در آن دمای سطح سیاره معتدل و آب در آنجا به حالت مایع قرار دارد.

علاوه‌براین کج شدن مدار زحل نیز منجر به کشیده شدن مدار زمین می‌شود. بر اساس مدلی ساده از حرکت سیارات زحل و زمین (که دیگر سیارات را دربر نمی‌گیرد) هرچه کج‌شدگی مدار زحل بیشتر باشد، بیضوی شدن مدار زمین تشدید می‌شود. اضافه کردن زهره و مریخ به مدل، مدار هر سه سیاره را پایدار می‌کرد، ولی تشدید کج‌شدگی زحل به افزایش خروج‌ازمرکز مدار زمین و کشیده‌ترشدن مدار زمین منجر می‌شد. پیلات لوهینگر می‌گوید که تمایل مداری (کج شدگی) 20 درجه‌ای منجر به این خواهد شد که داخلی‌ترین بخش مدار زمین، حتی از زهره هم به خورشید نزدیک‌تر شود و در آن حالت، دمای سطح زمین به بیش از 200 درجه سانتی‌گراد برسد.

فارغ از چنین شبیه‌سازی‌هایی، دایروی بودن مدار هر سیاره‌ای، در طول زمان دچار افت‌وخیز می‌شود. اگر مدار در حالت عادی به‌شدت بیضوی باشد، چنین افت‌وخیزهایی به سیاره اجازه می‌دهند که از جاذبه خورشید فرار کند. تمایل مداری 20 درجه‌ای در مدار گردش زحل، نه‌فقط مریخ را از مدار خارج می‌کند، بلکه صفحه مداری زمین را نیز به مقدار 30 درجه کج می‌کند.

به گفته بوری بارنز از دانشگاه واشنگتن، شیوه‌های پیلات لوهینگر و نتیجه‌گیری‌های او هم منطقی هستند؛ ولی متأسفانه در حال حاضر نمی‌توان از نتایج آن برای امکان‌سنجی وجود حیات در دیگر نقاط جهان استفاده کرد. دلیل اول این‌که ما فقط انحراف مدار دو سیاره خارج از منظومه شمسی را می‌دانیم: هردوی آن‌ها به دور ستاره اوپسیلون آندرومدا می‌گردند و صفحه گردش آن‌ها 30 درجه با استوای ستاره زاویه دارد.

دیگر این‌که ما نمی‌دانیم بیضوی بودن مدار، چه اثری بر حیات خواهد گذاشت. بارنز می‌گوید: «می‌دانیم که خروج‌ازمرکز مدار سیاره بر توانایی آن در میزبانی احتمالی از حیات اثر می‌گذارد، ولی نمی‌توانیم به‌سادگی بگوییم که آیا حد مشخصی برای آن وجود دارد یا نه. سیاره‌ای که فاصله‌اش از خورشید بین مدار زمین و عطارد در نوسان باشد، قطعاً با زمین متفاوت خواهد بود، ولی فکر نمی‌کنم چنین چیزی هم مانع از شکل‌گیری حیات شود».

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    خدایا شکرت
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    مدیون عظمت خداونداست
    • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      68 7
      که اونهم توسط دانشمندانی کشف میشه که اصلا مذهبی نیستند
    • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      39 16
      یعنی یکبار نشد با این نظرات عجیب گند نزنید به این پست یک ذره هم از نجوم حالیتون نیست
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    36 2
    زحل جان فدايي داري
  • بنده خدا IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    32 11
    واقعا این همه نظم و دقت را مدیون خدای بزرگ هستیم ووقتی مباحث علمی پیش می آید تازه بیشتر متوجه میشویم که خدا چقدر نسبت به ما محبت دارد و اگر این ثبات در نحوه قرارگیری کره زمین نسبت به سیاره های دیگر تغییر میکرد ، ادامه حیات غیر ممکن بود. پس میبایست شکر خدا را بیشتر از پیش به جا بیاوریم .
  • مهران .تـ... A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    26 8
    آفرین بر بهترینِ خلق کنندگان.
  • اهوازی IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    25 10
    و ما فقط آیات خداوند را می خوانیم و می گذریم ولی کسانی هستند که هر روز از آیات خالق یکتا چیزیهایی به ما نشان می دهند و البته ما هم افتخارمان این است که خداوند در 1400 سال پیش اینها را گفته و هیچ حواسمون نیست که خداوند آنها را در میلیاردها سال پیش ساخته و ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما بطلا
  • مهدی A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    19 26
    خیلی هم بد نبود اگه حیاتی نبود، آخه اینم شد زندگی
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    27 17
    الله اکبر
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    27 45
    كداميك از نشانه هاي پروردگارتان را مي توانيد تكذيب كنيد. قرآن كريم
  • محمد A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    8 37
    من نمیفهمم برا چی منفی میدید؟
  • بی نام GB ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    18 2
    کره زمین در قسمتهای شناخته شده جهان حالت بسیار ویژه ای دارد ولی اکثر انسانها قدر آن را نمی دانند و در تمام جهان با نسبتهای متفاوت به آن آسیب می رسانند
  • بی نام GB ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    23 2
    نظمی که در کیهان وجود داره واقعا آدمی رو به حیرت در میاره و با اندکی مطالعه درباره عالم هستی و ناچیزی انسان درعالم هیچ حس تکبری برات نمی مونه
    • علی IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
      1 1
      اتفاقا بی نظمی در کیهان بسیار زیاد است و هر لحظه بیشتر میشود. در فیزیک به این موضوع اصل افزایش آنتروپی میگویند.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    16 6
    به این اصل می گویند، اصل انسان محوری. اما میشه اینجوری هم توصیف کرد: در میان میلیاردها میلیارد سیاره مرده، وجود یک سیاره حیات بخش نشان دهنده نظمی خاص نیست. بماند که این تعداد از سیارات فقط مربوط به کهکشان راه شیری هست، در جهان مشاهده پذیر ما به قطر 96 میلیارد سال نوری 400 میلیارد کهکشان وجود داره، یعنی در اونجا هم منظومه ای با 8 سیاره و یک سیاره حیات بخش وجود نداره با چنین نظمی
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    5 3
    همیشه فکر میکردم فاصله سیارات اونقدر زیاده که روی هم جاذبه گرانشی کمی دارن و فقط نیروهای اینرسی و جاذبه بین خورشید و سیارات مدارهای یارات نزدیک به خورشید رو تنظیم میکنن.
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    16 6
    پس چرا خدا در قرآن بقره 29 و سوره فصلت می فرماید اول زمین و همه آنچه در اوست خلق کردیم بعد به آفرینش آسمان ها پرداختیم؟ این با فیزیک خلاف و با محوریت زمین زمین مرکز عالم است موافق.
    • اهوازی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      7 8
      نگفته که انسان و حیات را افریده گفته زمین و سپس مایحتاج این زمین و ترتیب خلقت را خود می داند پس می گوید و این هیچ گونه منافی با قوانین فیزیکی که خود خالق ان قوانین است ندارد
  • محمدرضا GB ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
    3 0
    بله تمام علم جهان در قران کبیر و ارزشمند ما امده است اگه به قران سر بزنید بارها گفته شده در روز قیامت خورشید بی نور و سیاه میشود کوه ها متلاشی مشوند این را اگه از روی علم بخوانم ستارگان اگه سوخت خود یعنی هیدروژن به هلیم تبدیل کنند بلاخره سوخت ان تمام میشود وبه شکل یک توده سیاه یعنی سیاه چال می شود و زمین اینگونه نابود میشود «درود برخدایی که در کتابش هم علم را بما می اموزد و مارا به راه راست هدایت می کند»