مجیدرضا حریری، عضو و نایب رئیس کمیسیون تجارت اتاق تهران در رابطه با تاثیر توافق هسته ای بر تجارت ایران توضیح می دهد.

بهاره چراغی: بر اساس توافق هایی که پیش تر صورت گرفته مذاکرات هسته‌ای ساعات پایانی خود را طی می کند و این در حالی است که نتیجه این مذاکرات علاوه بر فعالان سیاسی، دغدغه این روزهای اقتصادی ها به خصوص تجار نیز هست. اما بعد از توافق ژنو رکورد ورود هیات های تجاری به ایران شکسته شد و قول و قرارهای زیادی برای دوران پس از تحریم گذاشته شده است. قول و قرارهای که آغاز فصل جدید روابط اقتصادی ایران و جهان در تمامی بخش ها خواهد بود. تجار اروپای طی ماه های گذشته رفت و آمدهای زیادی به ایران داشته اند و این موضوع نشان می دهد که طرف های غربی علاقه زیادی به حضور در بازارهای ایران دارند. بازارهای که به دلیل تحریم ها سخت در تنگنا قرار گرفته اند.

اکنون بررسی چگونگی لغو تحریم‌ها در این مذاکرات، اهمیت آن را برای تاجران ایرانی چند برابر کرده است. برای بررسی تاثیر نتیجه مذاکرات بر اقتصاد به ویژه تجارت و صادرات با مجیدرضا حریری، عضو و نایب رئیس کمیسیون تجارت اتاق تهران گفتگو کرده‌ایم. این فعال بخش خصوصی معتقد است که لغو تحریم، آزادی دوباره را به تجارت کشور باز می گرداند و سهولت گردش مالی و تنوع بازار مالی را در پی خواهد داشت.

حریری در ادامه به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:« مسئله هسته ای ایران یک بحث کاملا سیاسی و امنیتی بود که غربی ها آن را تبدیل به یک جنگ بزرگ در تمام مجامع بین المللی کردند و اکنون کار را به جای رسانده اند که شاید اگر بگویم مسئله هسته ای کشور تبدیل به بحثی اقتصادی شده است بیراهه نگفته باشیم.»

وی با اشاره به جنگ اقتصادی که ایجاد شده است گفت:«اقتصاد کشور ضربه بسیار سنگینی مخصوصا بعد از نیمه سال 89 که تحریم ها تشدید شد به خود دید. به طوری که می توان گفت در بخش تجارت کشور بسیاری از مسائل کاملا مختل شدند.»

عضو و نایب رئیس کمیسیون تجارت در ادامه افزود:«در بازارهای جهانی کاملا محدود شدیم و این موضوع هم در صادرات و هم در واردات کشور به وقوع پیوست. این در حالی بود که محدودیت های به وجود آمده دست ما را در تجارت تنها با چند کشور در دنیا باز گذاشته بود.»

حریری با تاکید بر نبود بازارها متنوع به عنوان یک محدودیت بزرگ گفت:« نبود بازارهای متنوع یک محدودیت بزرگ برای تجارت بین اللملی محسوب می شود و از سوی دیگر عدم دسترسی ما به سیستم بانکی بین المللی یکی از موارد دیگری است که عرصه را برای تجارت در کشور بسیار تنگ کرده است.»

وی اظهار داشت:«دسترسی به منابع بانکی ما به صفر رسید و هزینه های پولی، مالی و تجاری به شدت افزایش یافت و همه این مشکلات به دلیل تحریم های انجام شده از سوی غرب بود.»

عضو و نایب رئیس کمیسیون تجارت اتاق تهران با اشاره به رویکرد مثبت توافقات هسته ای گفت:« قاعدتا با مثبت بودن توافقات هسته ای آزادی بیشتری به تجارت کشور باز می گردد و از سوی دیگر سهولت در گردش مالی و تنوع بازار مالی می تواند جان دوباره ای به بخش تجارت کشور بدهد.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =