معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: با حمایت از شرکت کنندگان در استارتاپ ویکندها، ما اطمینان داریم که بعد از یک سال حدود 10 شرکت خوب در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی می توانند تاسیس شوند و فعالیت قابل توجهی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در سفر به خوزستان، پس از بازدید از پارک علم و فناوری این استان، در جمع فعالان و پژوهشگران شرکت های دانش بنیان گفت: برای کوتاه شدن روال اداری تخصیص تسهیلات، پارک این استان باید تلاش کند تا صندوق پژوهش و فناوری را راه اندازی کند.

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تا پایان سال جاری مبلغ یک‌هزارمیلیارد تومان بودجه به صندوق نوآوری و شکوفایی تزریق خواهد شد، گفت: تلاش ما این است که این مبلغ در سال آینده، افزایش یابد. بنابراین توصیه من این است که شرکت ها حتما با صندوق نوآوری و شکوفایی ارتباط بگیرند زیرا این صندوق بودجه مناسبی تا سال آینده دارد و می تواند شرکت ها را حمایت کند.

ستاری با اشاره به حمایت جدی از توسعه فعالیت های پارک علم و فناوری استان خوزستان گفت: ما از هرگونه حمایت و همکاری برای توسعه شرکتهای دانش بنیان مستقر در این پارک کوتاهی نمی کنیم اما درخواست مان از دانشگاه استان خوزستان این است که این پارک را حمایت کند.

 

نهادینه شدن فرهنگ فعالیت اساتید در راستای دانش بنیان

وی در ادامه بیان کرد: محیط دانشگاه ها باید تغییر کند و فرهنگ فعالیت استادان در راستای ایجاد شرکت های دانش بنیان نهادینه شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: استادانی که توانایی راه اندازی شرکت دانش بنیان و فعالیت آن را دارند باید حمایت شوند و آنها نیز از دانشجویان خود در این کار استفاده کنند.

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه پژوهش در دانشگاه‌ها را بدون توجه به موضوع تجاري‌سازي، غيرسودمند خواند و با بيان اين‌كه كارهاي علم و فناوري از بخش‌هاي فعال در حوزه تجاري‌سازي پژوهش‌هاي كاربردي است، افزود: از هر نوع همكاري كه سبب شود نفوذ پارك‌ها در دانشگاه ها افزايش يابد و اساتيد بتوانند شركت‌هاي دانش بنیان تاسيس كنند حمايت خواهیم کرد.

ستاری با اشاره به این که معاونت علمی و فناوری آمادگی حمایت تغییر فضای دانشگاه ها را دارد گفت: ما در دانشگاه های مطرح از جمله شریف، تهران و پلی تکنیک این امر را اجرا و فضای دانشگاه ها را به سمت کارآفرینی هدایت کرده ایم.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با تاکید بر ایجاد مراکز نوآوری اظهار کرد: ایجاد این مراکز بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و در اصل حلقه واسطی است تا دانشجو به فضای کسب و کار،‌فضای صنعت و ایجاد شرکت دانش بنیان آشنا شود.

 

حمایت ویژه از شرکت کنندگان در استارتاپ ویکندها

وی تصریح کرد: در استارتاپ ویکند های برگزارشده داخل کشور که در همین هفته ما پنج نمونه از آن را داشتیم، دانشجویان شناسایی می شوند و در محلی واقع در دانشگاه تهران دو ماه به طور مجانی کار می کنند و پس از این زمان 50 درصد از آنها انتخاب می شوند تا مبلغی در حدود 10 تا 15 میلیون تومان به آنها اعطا شود و در قبال این مبلغ برای آنها مسوولیت نیز ایجاد می شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: با اجرای این برنامه ما اطمینان داریم که بعد از یک سال حدود 10 شرکت خوب از این استارتاپ ویکند ها بتوانند در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی می توانند خوب کار کنند. با این کار دانشجوها هم درس می خوانند و هم فعالیت اقتصادی و اشتغالزایی هم دارند.

ستاری با اشاره به این موضوع که ظرفیت های استان خوزستان بالاتر از وضعیت فعلی آن است گفت: با توجه به تلاش های بسیاری که انجام شده است باید شرایط بهتری بر حوزه فناوری این استان حاکم شود از این رو با همدلی بیشتر می توان آینده استان و دانشگاه های آن را بهتر دید.

 

پروژه های علوم پایه هم باید مشتری داشته باشد

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه تعریف یک پروِژه توسط استاد در یک اتاق ظرف دو ساعت و درگیری دانشجویان برای مدت طولانی یک افتخار و پِژوهش برای کشور به شمار نمی آيد، گفت: دانشگاه ها باید در جهتی حرکت کنند که هر پروژه ای که تعریف می شود مشتری داشته باشد حتی اگر یک پروژه در حوزه مرز دانش و علوم پایه باشد.

ستاری درباره بحث تجاری سازی در پارک های علم و فناوری گفت: با توجه به اینکه این پارک ها در بحث تجاری سازی فعال است اما باید تمام تلاش خود را بکنند تا استادان دانشگاه ها نیز با کمک آنها شرکت دانش بنیان راه اندازی کنند و کار تجاری سازی را آغاز کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر برنامه ما این است هر استادی که شرکت دانش بنیان تاسیس کند و محصول خود را به فروش رساند ما درصدی از محل فروش آن را به دانشگاه اختصاص می دهیم و این جایزه به آن منظور است که مبالغ ارائه شده در زیرساخت و امورپژوهشی دانشگاه ها و برای رفع معضلات آنها صرف شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه استاندار باید برای حل مشکلات استان خوزستان در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، پزشکی و فرهنگی بتواند به دانشگاه های این استان تکیه کند، ادامه داد: تکیه مسوولان استانی باید بر ظرفیت های درونی استان باشد و معاونت علمی وفناوری نیز در این راستا از هیچ گونه کمکی دریغ نخواهد کرد.

سورنا ستاری صبح امروز (شنبه) وارد استان خوزستان شد. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سال جاری به منظور بازدید از مراکز علمی و تحقیقاتی و گفت وگو با اساتید، نخبگان و فناوران به استان های یزد، خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، سمنان، کرمانشاه، همدان، البرز و مرکزی سفر کرده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • على IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    3 0
    چه كار هاى خوبى. دستشان درد نكند
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    1 0
    فکر جالبی به نظر میرسه ..