اثرات بالقوه مخرب جایزه نوبل فیزیک امسال برای محیط‌زیست

حشرات و فیزیک‌دانان کمیته نوبل هر دو از لامپ‌های ال‌ای‌دی خوششان می‌آید! البته این عشق به ال‌ای‌دی می‌تواند به تخریب برخی از زیست‌بوم‌های حشرات منجر شود.

مجید جویا: انسان‌ها عاشق لامپ‌های ال‌ای‌دی شده‌اند و در این عشق تا آنجا جلو رفته‌اند که حتی جایزه نوبل فیزیک امسال را هم به پیشگامان این حوزه داده‌اند. با توجه به بازدهی الکتریکی بالا و عمر طولانی‌شان، این دیودهای ساتع کننده نور هر روز بیشتر به‌عنوان منبع روشنایی به کار برده می‌شوند و کارشناسان ادعا می‌کنند که آن‌ها می‌توانند مجموع مصرف جهانی برق و مواد اولیه را برای تأمین روشنایی کاهش دهند.

به گزارش پاپ ساینس، به نظر می‌رسد که محبوبیت ال‌ای‌دی حتی از آدمیان هم فراتر رفته است، ولی این الزاماً خبر خوبی نیست. به استناد تحقیق جدیدی که در Journal Ecological Applications منتشر شده، بندپایان پرنده (مثلاً شب‌پره‌ها و بیدها) خیلی بیشتر از انواع سنتی روشنایی بیرونی جلب لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌شوند. این علاقه شاید تبعات منفی درازمدتی بر خیلی از زیست‌بوم‌ها داشته باشد.

به گفته یکی از نویسندگان این مقاله، راز عشق شب‌پره‌ها به ال‌ای‌دی در رنگ دیود نهفته است. می‌دانیم که حشرات به نور زرد یا سفید کشیده می‌شوند، ولی علاقه آن‌ها به رنگ آبی حتی از این هم بیشتر است. بسیاری از ال‌ای‌دی‌های سفید در حقیقت ال‌ای‌دی‌های آبی با روکش زرد فسفری است و نور سفید آنها عملا ترکیب نور آبی و زرد است. بااین‌حال، حشرات گیرنده‌های نوری خاصی دارند که می‌تواند نور آبی را در میان نور سفید خروجی ال‌ای‌دی تشخیص دهد.

برای دیدن این‌که آیا این امر بر رفتار حشرات تأثیر می‌گذارد یا خیر، پژوهشگران کاغذهای چسبناکی را کنار لامپ‌های ال‌ای‌دی سفید و لامپ‌های سنتی زردرنگ بخار سدیم چسباندند. در طول زمان، انواع و اقسام بید، پشه و دیگر حشرات پرنده روی کاغذ به دام افتادند و مسلماً تعداد قربانیان لامپ سفید خیلی بیشتر از لامپ زرد بود. در حقیقت، تعداد حشرات چسبیده به کاغذهای چسبناک کنار لامپ‌های ال‌ای‌دی، 48 درصد بیش از حشرات چسبیده به رقیب بخار سدیمی این لامپ‌ها بود.

ال‌ای‌دی‌ها می‌توانند حشرات بیشتری را جذب مناطق شهری کنند، در نتیجه در زنجیره‌های طبیعی غذا اختلال ایجاد می‌کنند و منجر به هجوم بیشتر انواع آفات و گسترش بیشتر انواع حشرات مهاجمی مانند بید کولی می‌شوند. نتیجه این‌که شاید، لامپ‌های محبوب و دوست‌دار محیط‌زیست ال‌ای‌دی، چندان هم دوست‌دار محیط‌زیست نباشند.

پژوهشگران درخواستی برای عدم استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی ندارند، ولی تأکید می‌کنند که باید همکاری سازنده‌ای بین اکولوژیست‌ها و مهندسان برق صورت گیرد تا راهی برای کاهش اثرات زیست‌محیطی لامپ‌های ال.ای.دی آینده پیدا شود.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    40 3
    لامپ سدیم با حرارت بالا حشرات را می سوزاند ولی ال ای دی نه اگر چه به دام نور ال ای دی می افتند ولی نمی سوزند و سالم می مانند اینرا محققان ایرانی کشف کردهاند
    • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      1 3
      عجب کفشی کشف
  • بی نام KR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    19 12
    البته یادتون باشه ال ای دی خیلی کمتر از لامپ معمولی مصرف می کنه و اگر همه ی لامپ ها ال ای دی بشن مصرف انرژی زمین به طرز محسوسی کم می شه که فواید محیط زیستیش خیلی بیشتر از این ضرره که شما گفتید
    • سلام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      3 4
      میدنی که از بین رفتن یه دسته از موجودات زنده معنیش از بین رفتن بخشی از یه زنجیره ی غذاییه که به ترتیب بقیه رو هم از بین میبره . اون وقت آدم به غلط کردن میفته
  • شهاب IE ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    9 6
    بهتر نیست به جای انتشار نظرات غیر کارشناسی و تخصصی سکوت کنید؟؟؟
    • بی نام US ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      7 9
      عصبانی نشو حالا نظرش رو گفت. تو هم نظرت رو بگو. این که درخواست سکوت میکنی جالب نیست.
    • حقیقت گو IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      6 2
      مرد حسابی مگه متن خبر رو نخوندی؟ محققان گفته اند ضرر دارد. نتایج بررسی هاشان هم در مجله ای که در متن بهش اشاره شده چاپ شده، توی کیهان که چاپ نکردن میگی غیر کارشناسی. تو خودت کارشناسی؟ اونچه که مسلمه بشر با ورود هر تکنولوژی جدید عموما اول به معایبش توجه نمی کنه و وقتی استفاده از اون تکنولوژی به مرز انفجار رسید و آثار مخرب اون هم در کنار آثار مثبتش مشخص شد تازه به فکر چاره اندیشی می افته