با تصویب مجلس:وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست

با تصویب نمایندگان مجلس، اماکنی مثل وسایل نقلیه که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند مشمول حریم خصوصی نیست و امر به معروف می‌تواند در آن صورت گیرد.

با تصویب نمایندگان مجلس، اماکنی  مثل وسایل نقلیه که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند مشمول حریم خصوصی نیست و امر به معروف می‌تواند در آن صورت گیرد.

به گزارش خبرآنلاین ,از دهه 80 موضوع حریم خصوصی بودن برخی حوزه ها پای خود را در مباحث اجتماعی باز کرد. امروز نمایندگان  با 141 رأی موافق و 45 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع مقرر کردند که در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌توان معترض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی اشخاص گردید مگر به حکم مرجع قضایی یا قانون.

در بررسی این ماده پیشنهاد حذف "مگر به حکم مرجع قضایی یا قانون" داده شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند.

تبصره این ماده تأکید می‌کند اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.

15 دی ماه 92 آیتالله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتایی در این خصوص که آیا خودرو شخصی جزو حریم خصوصی تلقی می شود و داخل خودرو تابع احکام حریم خصوصی است؟تاکید کرد:«داخل خودرو جزو حریم شخصی است و دیگری حق ندارد به آن تجاوز کند، ولی جهات شرعی را مانند حجاب و امثال آن باید در داخل اتومبیل رعایت شود.»

در جلسه امروز مجلس ,با مطرح شدن این تبصره مفتح اخطار داد که بر اساس اصل 22 قانون اساسی جان و مال و مسکن افراد از تعرض مصون هستند اما تبصره ماده 5 عنوان می‌کند که اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرد حریم خصوصی نیستند. این خلاف قانون و شرع است چرا که ملک مشاع تفاوتی با ملک شخصی ندارد و متعلق به همه افرادی است که در آن مالکیت دارند بنابراین افراد عادی یا مأموران نمی‌توانند بدون مجوز قضایی وارد آنجا شوند و حتی اگر جرمی هم آن طرف چارچوب صورت بگیرد نمی‌توانیم بگوییم به صرف این‌که قابل دیده شدن باشد می‌توان وارد شد.

او ادامه داد: در وسایل نقلیه نیز نمی‌توان تجسس کرد مگر اینکه شورای عالی امنیت اجازه دهد.

این اخطار مفتح از سوی باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت رد شد اما پس از آن پیشنهاد حذف عبارت آپارتمان‌ها و وسایل نقلیه مطرح شد. چرا که وسایل نقلیه‌ای مثل قطار و آپارتمان‌هایی که به صورت خانوادگی در اختیار گرفته می‌شود می‌توانند جزو حریم خصوصی محسوب شود.

حمیدرضا نائینی در موافقت با این حذف تأکید کرد که حرمت مسکن افراد یکی از مهمات شرع است و آپارتمان هیچی فرقی با واحد مسکونی نمی‌کند چون حرز دارد. چطور می‌خواهید حرز را بشکنید؟ حتی اگر آن طرف حرز گناهی اتفاق بیفتد نیاز به مجوز قانونی دارد. چطور مجلس می‌خواهد به این رأی بدهد که قسمت‌های مشترک آپارتمان مثل خیابان است؟ ما نمی‌توانیم برای مهم، اهم را در نظر نگیریم.

در ادامه خباز نماینده دولت در موافقت با این پیشنهاد مطرح کرد که باید قانونی بنویسیم که دقیق‌تر باشد و حتی موارد نادر را در نظر بگیرد و به یک درصد افراد هم ظلم نشود.

او ادامه داد: در حال حاضر آپارتمان‌هایی که یک خانواده در آن زندگی می‌کنند بیشتر شده اما آیا ما حق داریم وارد این محیط شویم؟ بعلاوه به دلیل افزایش قیمت بلیط هواپیما عده زیادی از مسئولین و نمایندگان هم با قطار رفت و آمد می‌کنند و وقتی وارد کوپه خود می‌شوند پرده‌ها را می‌کشند و در را می‌بندند، آیا رئیس قطار و مأمورین حق دارند داخل کوپه سرک بکشند؟ طبیعتا وقتی پنجره‌ها بسته است و پرده‌ها کشیده شده نباید حرز را بشکنیم چون اگر این اتفاق بیفتد روز به روز وسیع‌تر می‌شود.

خباز گفت: درست است که می‌خواهیم بعد از 34 سال قانون امر به معروف را بدهیم و همین الان هم دیر شده ولی نباید عجله کنیم و به خاطر مهم اهم را زیر سوال ببریم. ما می‌خواهیم قانون امر به معروف را تصویب کنیم ولی نباید از طرف دیگر گرفتاری‌های مردم را بیشتر کنیم و اتفاقی بیفتد که بعدا دودش به چشم مردم برود.

در ادامه بررسی این تبصره نمایندگان به حذف واژه‌های آپارتمان و وسایل نقلیه رأی مثبت ندادند و طبق این قانون اماکنی مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها و وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیستند و قانون اجازه می‌دهد که در آنها اجرای امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد

/212 29

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام NL ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    47 6
    با این کارا مردم به جون هم میوفتن
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    43 8
    نمايندگان مجلس واقعا كه ميخواهند همه چيز را خراب كنند.مشاعات ساختمانها متعلق به ساكنان آنهاست و عملا حريمي خصوصي براي ساكنان است.وسيله نقليه شخصي نيز حريم خصوصي است.اين حرفها تنش را زياد ميكندودر امر به مهروف هم با گفتن امر وظيفه ديگري نداريم و حق هيچ برخوردي نداريم.كوته فكري تا كي؟
  • ایرانی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    42 9
    این یعنی وقتی توی خودروی خودت نشستی میتونن بیان و بهت امر کنن. دست نمایندگان درد نکنه وقت انتخابات از خجالتشون در میام
  • قلي IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    41 7
    متاسفم واسه خودم كه موندم تو اين مملكت و حرص ميخورم،دغدغه نماينده هاي مارو ببين.
  • amir A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    41 4
    نماینده های بیکار ما رو باش به جای اینکارا پرونده بورسیه های غیر قانونی رو علنی کنید تا مردم مصوب کننده های امر به معروف و نهی از منکر رو خوب بشناسن.
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    38 5
    این نمایندگان واقعا نوبر هستن و دارن بیشترین ضربه ها رو به مردم میزنن . من واقعا نمیفهمم اینا نماینده کی هستن؟ نماینده کجا هستن؟ مطمئن باشین چند وقته دیگه میگن حیاط خونه شخصی هم چون از هوا دیده میشه حریم خصوصی نیست و میشه داخلش شد. بی سوادی تا کجا؟
  • مرتضی A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    29 4
    خدا رو شکر یه مشکل دیگم حل شد ...جناب نماینده جای این کارا به داد مردم بیچاره برسید...
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    22 4
    واقعا نمی دونم چی بگم....
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    32 4
    این یعنی الان ماشین جزو حریم عمومی هست. پس میشه بدون اجازه وارد هر ماشینی بشیم؟
    • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      8 3
      منم از اين به بعد هر ماشيني كه درش باز بود سوار ميشم
  • بی نام RO ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    23 3
    قانون اشتباه ماشین هست مثل خونه کاملآ محفوظ برا کسایی که عاشق سفر هستند لابد فردا هم خونه ای که پنچره داره دیگه حریم شخصی نیست در ضمن یه قانون هم برا کار جوانان تحصیل کرده بیکار که خیلی بیشتر از امر به معروف به درد جامعه میخوره تصویب کنید همه اون چیزی که دنبالشین خودش میاد ازدواج و ناهنجاری و .... درست میشن لطفآ چاپ کن
  • نکته بین A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    34 5
    ای جان . از این به بعد زنگ آپارتمانهارو میزنیم و اونام مجبورن درو باز کنن ما بریم تو حیاطشون یا پارکینگشون. جز حریم عمومیه دیگه. تازه دلمون خواست میریم در ماشینا رو باز میکنیم میشینیم کنار راننده تا جایی که مسیرش میخوره باهاش همسفر میشیم . حق اعتراض هم که نداره. حریم عمومیه. مرررررررسی از این که به فکر ما مردم هستین.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    26 2
    به به پس دیگه ممکنه توی راپله آپارتمان یا پشت بام هم به مردم اسید پاشی بشه
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    24 3
    حریم خصوصی تقریباً معنایی نداره دیگه
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    18 5
    مطمئن هستند که فردا خودشون نماینده هستند؟دو روز دیگه میشن یکی مثه مردم بعد یکی میاد خونت میگه اومدم اعمال قانونی که خودت گذاشتی بکنم پس نظر کارشناسی چی میشه؟تبعات به شدت نگران گننده ای داره
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    29 1
    خدایاااااا اینا کین دیگه؟؟مملکت رو بیچاره کردن اینا..یعنی چی این طرح های مسخره رو میزارن برای مجلس..طرح های بزرگ دیگه هست اونا رو انجام نمیدن بچیزای پیش پا افتاده کار میکنن...واقعا متاسفم ک اینا شدن نماینده مردم..همینا مملکت رو ب این روز انداختن
  • ali IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    21 2
    نكند خدايي نكرده شا عبه كمونيست بودن ايجاد شود
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    25 2
    با این وضع راه پله پارکینگ وپشت بام همه ساختمانها وهر محوطه ای که بشه بنحوی دیده بشه محوطه عمومی تلقی میشه وهمه ازادند درب رو باز کنند وبه پشت بام مشاع ساختمانها بروند ودرب پارکینگ ودرب حیاط معنی ندارن وبایست برداشته شوند واگر از پشت پنجره داخل واحد هم دیده بشه محوطه عمومی محسوب خواهد شد و اگر کسی در حیاط ویلایی خودش روسری نداشت وکسی از برج ان طرف خیابان ایشون رو دید میتونه بیاد وامر ونهی کنه ومیشه داخل حیاط هر ساختمانی شد ولباسهای خیس رو پهن کرد واگر کفش رو جلو درب واحد از پا در بیاری انگار وسط خیابان ازادی در اوردی
  • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    7 5
    کاش کمی هم به فکر بیکاری جوانان و ازدواج انان بودند