رئیس العلما و نماینده عالی شیعیان کشمیر در گذشت

حجت الاسلام و المسلمین شیخ مولانا افتخار حسین انصاری رئیس العلما و نماینده عالی شیعیان کشمیر از سیاستمداران این منطقه بود صبح روز سه شنبه 8 مهر ماه در شب شهادت امام محمد باقر (ع) دار فانی راوداع گفت.

ایشان که 2 سال مبتلا به بیماری سیروس کبدی بودند و در این مدت با بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کردند و از فعالیت‌های دینی، علمی و مردمی دست برنداشتند تا این‌که در روز یادشده در دهلی‌نو درگذشت و جمع کثیری از شیعیان هند ، کشمیر و مناطق شیعه‌نشین را در غم فروبرد.

نیای او ملا هادم انصاری بنیانگذار خاندان محقق شیعی در سال 1450 میلادی همراه با میر سید رضوی قمی به دیار کشمیر آمد و به تبلیغ و ارشاد شیعیان پرداخت . ایشان در سال 1943 میلادی متولد و درسال 1964 در 21 سالگی از سوی پدرشان حاج جواد انصاری به حوزه علمیه نجف رفتند.

شیخ مولانا افتخار حسین انصاری در سال 1970 میلادی وقتی دهه سوم زندگی بود علاوه در امور مذهبی، گام در وادی سیاست نهاد و دست آورده های گسترده ای برای کشمیر داشت. او انجمن شیعه کشمیر را بنیان گذاشت. دولت کشمیر آنها را به رسمیت نمی شناخت و حتی با تحریک دیگر شاخه ها با آنها مبارزه می کرد.

شیخ مولانا افتخار حسین انصاری از سخنوری آتشین برخوردار بود و توانسته بود علاوه بر جایگاه اجتماعی خانواده اش در دل شیعیان نفوذ کند. او به دیدار با سران ایالت و کشور پرداخت و توانست برای سه دوره وزارت در صنعت، شهرداری و امر اجتماعی را به عهده بگیرد.

او روابط اجتماعی قدرتمند داشت و از نظر سیاسی و اجتماعی اعتباری در ایالت و سراسر هند بدست آورد. وی رئیس العلما و نماینده جامو و کشمیر در مجلس به شمار می رفت. 

حجت الاسلام و المسلیمن انصاری در طول زندگی سه بار در معرض ترور قرار گرفت؛ در سال 2000 از انفجار مین های زیر زمینی حین سخنرانی برای مردم گاند، خواجه و قاسم جان سالم به در برد. این حادثه منجر به کشته شدن 12 تن شد.

در دسامبر سال 2000 هم شیخ انصاری در انفجار بمب دست سازی که دو پلیس و یک راننده را کشت؛ مجروح شد.

شیخ افتخار حسین انصاری به عنوان نماینده شهر پاتا در شمال کشمیر در مجلس حضور داشت. خبر ارتحال این روحانی شیعه کشمیر هزاران نفر از این مردم را در محل اقامت او به تجمع واداشت. مراسم تشعیع جنازه او در حدود 6 ساعت به طول انجامید.

از او آثاری چون حسینیه، مسجد، درمانگاه، حوزه علمیه امام صادق ویژه طلاب علوم دینی در چهار سال پیش از سوی حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی به نمایندگی از مرجع العظما سیستانی سنگ بنای آن نهاده شد.

وی محوری برای شیعیان کشمیر به شمار می آمد و بدون تردید جایگزین او به سادگی مسیر نخواهد بود.

او در 71 سالگی دار فانی را وداع گفت. با توجه به 40 سال فعالیت مذهبی و سیاسی خود همواره نمایندگی مراجع عظام شیعه در آن دیار را به عهده داشت و الحق به‌خوبی از پس آن برآمد و یار مظلومان در این منطقه بود و در خانه او شبانه‌روز به روی مراجعه‌کنندگان باز بود.

بعد از تشییع بی‌نظیر هزاران‌ نفر شیعه و سنی بعد از 6 ساعت در کنار آرامگاه‌های پدر و نیای خود در قبرستان سرینی گر که همه از بزرگان و روحانیون و خدمتگزار کشمیر بوده‌اند، به خاک سپرده شد. این ضایعه را در آغاز به ساحت امام زمان (عج) و آیات عظام و حوزه‌های علمیه و خاندان محترم او تسلیت می‌گویم. امید داریم که درب خانه این بزرگوار همچنان به‌وسیله فرزندان او راهش ادامه یابد. وَ سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا

دکتر هادی انصاری، فرزند شهید آیت‌الله انصاری قمی

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378673

برچسب‌ها