۰ نفر
۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳

آثار مرتضی متقی هنرمند جوان از 11 تا 20 مهر ماه از ساعت 4 تا 8 عصر در نگارخانه الهه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی این نمایشگاه، هنرمند در این نمایشگاه به مقوله جنگ فارغ از مکان و زمان خاصی پرداخته و معتقد است که جنگ خود را باز تولید می‌کند. مرتضی متقی می‌گوید که در جریان این باز تولید، انسان امروز، جنگیدن را نه فقط همچون انسان گذشته برای حفظ بقا بلکه به عنوان ابزاری برای اثبات هویت فرهنگی و گسترش قدرت اقتصادی و سیاسی خود می‌بیند. هویتی که تکامل و شکل‌گیری‌‌اش ریشه در عناصر تشکیل‌دهنده (فرهنگ، مذهب، قومیت، نژاد و ...) و عوامل زیست محیطی و روانی دارد.

به اعتقاد او، فارغ از قابلیت نهایی چون فرم‌پذیری منظم و نامنظم، عمر طولانی، تنوع در جنس و رنگ و ... شاخصه اصلی «مو» حفظ خاصیت نمایشی آن حتی پس از جدا شدن از بدن است. از سوی دیگر مو قابلیت انتقال حالات مختلف روحی (درونی و بیرونی) را بر اساس توان فرمی‌پذیری متنوع داراست که بیننده به دلیل تجربه بصری ناخودآگاه با آن آشنا بوده و آن را دریافت می‌کند. از این رو استفاده از یک عنصر انسانی برای به تصویر کشیدن یک مفهوم انسانی می‌تواند ایجادکننده حس بصری و همذات پنداری با مفهوم اثر در مخاطب باشد.

به گفته او، هدف من در این مجموعه به تصویر کشیدن تاثیر آسیب‌های روانی در شکل‌گیری هویتی متاثر از جنگ است که پیامدهای فاجعه‌بار روانی باشد، در طی دوران‌ها همچون کابوسی سیاه در ذهن انسان، از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و تبدیل به میراثی برای نسل فردا می‌شود. با این امید که بتواند بازخوانی این پدیده هولناک بشری به شناخت عمیق‌تری از تاثیرات روانی و نگرشی موشکافانه از آسیب‌های فردی و اجتماعی جنگ بر ذهن انسان دست یافت.


نگارخانه الهه در تهران، خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست اولین بن‌بست، بن‌بست امینی، پلاک 3 واقع است.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =