گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران به همراه خانواده‌اش به مدت دو روز از جبهه‌های نبرد آبادان و خرمشهر بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این مسافرت  که از سوی جانبازان موزه صلح تهران ترتیب داده شد،  آقای گری لوییس و خانواده در اولین روز سفر، ابتدا از موزه جنگ خرمشهر بازدید کرده و ازچگونگی نبرد قهرمانانه  45 روزه خونین شهر مطلع شده و سپس به مسجد جامع خرمشهر و یادمان شهدای شلمچه عزیمت کردند و از نزدیک با عملیات بیرون راندن بعثی‌ها از خاک کشور ایران آشنایی پیدا کردند و  سپس با حضور در شرکت صنایع دریایی خرمشهر ، مراحل ساخت سکوهای نفتی دریایی  برای فازهای مختلف عسلویه و پارس جنوبی توسط متخصصان ایرانی را مشاهده نمودند.

دربعداز ظهر همان روز این هیأت به منزل  ساده ملاصالح قاری از آزادگان نستوه رفته و پرسشهایی چند در باره ماجرای عجیب  و حماسی (بیست وسه و ان یک نفر)که فیلم مستند آن را قبل از سفر مشاهده نموده بودند با ایشان مطرح کردند و سپس در ادامه بازدید ازجبهه های آبادان در زمان محاصره شهر با روایتگری مکی یازع نویسنده کتاب (بچه های کفیشه ) و مترجمی دکتر شهریار خاطری (ریاست انجمن دفاع از قربانیان سلاحهای شیمیایی)، درمحل کوی ذوالفقاری ، جبهه های اروندرود و میدان  مجسمه دریاقلی حضور پیدا کرده و در آخر و پس از آشنایی ضمنی با دفاع مردمی آن روزها در گلزار شهدا آبادان  به جمیع شهدای این واقعه ادای احترام کرده و با خانواده شهید موسوی فرمانده اسبق سپاه خرمشهر به گفتگو پرداختند. بازدید از کارگاه ساخت درهای حرمین عسکریین (ع) برنامه  انتهایی اولین روز از سفر به این منطقه را تشکیل می داد.

در روز دوم سفر هیأت با حضور در منطقه اروند کناراز چگونگی تاثیر جنگ در ایجاد فاجعه زیست محیطی و شوری آب و نابودی نخلستان ها مطلع شده و درادامه در یادمان شهدا والفجر 8  در روبروی منطقه فاو عراق حضور پیدا کرده و با چگونگی این نبرد آشنا شدند.

در بازدید از پالایشگاه آبادان  نیز روند بازسازی این مجموعه و نقش بیادماندنی نیروهای ان در پشتیبانی همه جانبه از دفاع مردمی در اوایل جنگ توسط مهندس( مسلم رحیمی) ریاست پالایشگاه به اطلاع  انان رسید.. در بعد از ظهر دیدار از تالاب شادگان و پروژه های مشترک سازمان ملل و دولت  ایران برای احیا این تالاب ازآخرین برنامه های  بازدیدی این هیات به شمار میرفت

 آقای گری لوییس و خانواده با حضور در صدا و سیمای آبادان ، از تجربیات  عجیب ، شیرین و بیادماندنی خود در این سفر با مخاطبین ایرانی صحبت کردند که بزودی از شبکه خوزستان و شبکه سراسری ( شما ) پخش خواهد شد.

57244

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    4 2
    حرکت قشنگی بود
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    4 2
    خدا بیامرزش یا اتوبوسش چپ میکنه یا میره رو مین
  • بی نام A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اینکه در فاصله 1 متری لامپ فلورسنت دارد فعالیت میکند کار غیر بهداشتی و خیلی خطرناکی است. اگر قبول ندارید از وزیر بهداشت بپرسید.