۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰

"فرهنگ"، سیال، غیر ساختمارمند، رها و بی مرز است با این حال مشخصات و ویژگیهای هر فرهنگ تقریبا مشخص است که آن را از دیگر فرهنگ ها متمایز می کند


 تجلی فرهنگ در سه بعد "ارزشها" و اعتقادات، احساسات و "عواطف" و "خواسته" های یک ملت تبلور می یابد حال اگر این ابعاد مورد هجمه یا تعرض قرار گرفت چه کسان یا نهاد ها و سازمانهایی وظیفه دفاع، پاسداری و حمایت از آنرا بعهده دارند؟ آزادی مرزبانان ایران شوق و شعف و خشنودی برای مردم به ارمغان آورد و همزمان تلنگری به مسوولین امنیتی که بیش از پیش مراقب باشند اما در حوزه فرهنگ که شعاع عمل آن غیر ملموس و نا پیدا و عین حال بسیار مهم و اساسی است چه کسانی پاسخگویند؟ مسئولین، وزارتخانه های مرتبط مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، سازمان تبلیغات و ... یا احاد مردم؟ مثلا وقتی فیلم "بدون دخترم هرگز" ساخته شد به دلیل تعرض گستاخانه و واهی موضوع، تقریبا همه مسئولین و مردم توامان واکنش نشان دادند. در موارد دیگر مثل فیلم 300، یا مواردی که قلب واقعیت تاریخ و تمدن اسلام و ایران صورت گرفت جه باید کرد؟ مرزبانان کیانند؟ استاد حکیمی کتابی تحت عنوان مرزبانان حماسه جاوید نوشته اند در حوزه دین بزعم ایشان علما و روحانیون شاخص، مرزبان فرهنگند. در حوزه اندیشه فی المثل آیا کتاب "خدمات متقابل اسلام و ایران" مرزبندی مشخص و مورد قبول ارائه کرده است؟ چه کسانی در حوزه تاریخ و تمدن ایران متولی میراث فرهنگی هستند؟ متولیان فرهنگ هنوز نحوه برخورد با ایران شناسان و شرق شناسان را به روشنی مشخص نکرده اند آیا با افرادی چون "برنارد لوئیس" و "هلموت ریتر" آلمانی که عمرش را صرف شناخت عرفان ایرانی کرد به یک نحو باید رفتار کرد؟ نیکلسون که 18 ، سال 28 هزار بیت مثنوی را شرح و تفسیر کرد در کدام جبهه قرار می گیرد؟ فریتز جرالد مترجم آثار خیام چه؟ ویلیام چتیک، جیمز موریس، فراگنر، و صدها شخصیت دیگر در کدام سو قرار می گیرند؟ براستی چه کسانی باید خدمات و صدمات این محققان سخت کوش را بررسی و صلاح مملکت را روشن کنند؟ این پژوهشگران فقط از غرب نیستند بسیاری ایران شناسان از شوروی سابق و دنیای شرق اند. ترجمه های آثار فردوسی و نظامی و حافظ و سعدی و عطار و دیگر بزرگان فرهنگ اسلام و ایران توسط ایشان انجام شده است. از طرفی هجوم فرهنگ بیگانه- عمدتا از جانب غرب- همچنان روزافزون است پاسداری از فرهنگ البته متفاوت از مرزبانی مرزهاست اما ساز و کار خود را می طلبد و کشورها هر یک به فراخور حال و مقام خود به آنان مبادرت می کنند. فرانسوی ها با وضع عوارض سخت بر فیلم های آمریکایی و دادن آن به هنرمندان خود از "فرهنگ" خود حمایت می کنند و به نوعی مانع رشد و گسترش فرهنگ آمریکایی می شوند اگرچه فرهنگ جغرافیا نمی شناسد اما خط مشی ما برای حفاظت از میراث و فرهنگمان چیست؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    5 2
    احسنت
  • زیبا A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    8 2
    انهای که ریختند بیرون وارامگاه پوپ را در اصفهان با اسپری فحش نوشتن ودنیا دید .ما هر چه کار خوب کنیم بیخوده . مانند اینکه خونه ات را اب وجارو کنی بهد اشغال را بریزی جلوی درب خانه... عده ای تو ایران این کار را انجام می دهند .انها باید فرهنگ سازی بشن .
    • بی نام A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      2 2
      سی و سه پل را ندیدی