هرسال حدود ۴ میلیون ایرانی به کشورهای مختلف سفر می کنند و البته عمدتا ۵ کشور. هزینه ای که گردشگران ایرانی برای سفر به کشورهای ترکیه، عربستان، مالزی، تایلند و امارات می پردازند، حدود 15 هزار میلیارد تومان است. البته این رقم غیر از هزینه های سفر به عتبات عالیات و دیگر کشورهاست.

مریم شاهسمندی: سفر اتفاق تازه ای نیست‏؛ سالیان سال است که انسان برای رهایی از روزمرگی‏، به قصد دیدار اقوام و آشنایی با فرهنگ های مختلف، برای دیدار از زیارتگاه ها و عبادتگاه های متفاوت در سراسر جهان به سفر می رود‏، امروزه به این کار گردشگری می گویند‏، گردشگری امروز بر خلاف سالیان گذشته دیگر آنچنان سخت و طاقت فرسا نیست، چرا که با به وجود آمدن ماشین و هواپیما و قطار مسافت ها کوتاه تر از‌آن چیزی شده اند که مردم در گذشته با پای پیاده و استفاده از احشام برای رسیدن به مقصد طی می کردند.

اما در این دوران گردشگری به صنعتی مهم برای کشورها تبدیل شده؛ ورود گردشگر به هر کشوری باعث می شود اقتصاد آن کشور رونق گرفته و خلاصه می تواند تاثیر مثبتی در بازار کار و پول آن کشور داشته باشد. به همین دلیل اکثر کشورهای دنیا سعی دارند با شناساندن مناطق دیدنی‏، تاریخی، مذهبی و پژوهشی خود تعداد بیشتری از گردشگران را جذب کرده و از این راه چرخ اقتصاد خود را بچرخانند‏، مساله ای که متاسفانه سال های سال از است در ایران نادیده گرفته شده و شاید به جرات بتوان گفت ایران در بین کشورهایی که جاذبه گردشگری دارند‏، تنها کشوری است که هنوز اقتصاد آن بر پایه نفت است.

این در حالی است که وقتی به تعداد سفرهای برون مرزی ایران نگاه می کنیم‏، به جرات می توان گفت که گردشگران ایرانی آمار بالایی از سفر به کشورهایی مشخص را تشکیل می دهند، در این بین کشورهایی مانند ترکیه، مالزی و تایلند بالاترین گردشگران ایرانی را به خود اختصاص می دهند. همچنین به واسطه وجود خانه کعبه در عربستان و اماکن زیارتی مهم شیعیان در عراق این دو کشور را هم باید به جمع کشورهایی که پذیرای تعداد بالایی از گردشگران ایرانی هستند اضافه کرد. بیشتری حجم این سفرها در زمان تعطیلات رسمی کشور و از جمله تعطیلات نوروز انجام می شود.

اما در این روزها که بحث سفر عمره و حواشی آن به بحث داغ و نخست همه رسانه ها و مردم بدل شده است، یک سوال پیش می آید؛ ایرانی ها هرسال چقدر برای مسافرت خارجی خرج می کنند؟

درآمد مالزی از گردشگران ایرانی

ایرانیان به عنوان دومین گروه پرجمعیت گردشگران مالزی از غرب آسیا در سال ۲۰۱۴ شناخته شدند و با ۷۲ هزار و ۲۶۴ گردشگر حدود ۱۵۹ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۴ دلار درآمد برای دولت مالزی ایجاد کردند.

این آمار مبتنی برای اعلام سازمان گردشگری مالزی‏ است. حال اگر میانگین هزینه تور یک هفته ای به کشور مالزی را یک میلیون و 600 هزار تومان در نظر بگیریم مبلغی بالغ بر 160 میلیارد تومان می شود. حال اگر هر گردشگر تنها 2 میلیون تومان برای خرید ارز هزینه کرده و در کشور مقصد از آن استفاده کند‏، متوسط کل درآمد مالزی از ورود گردشگران ایرانی به 360 میلیارد تومان می رسد.

درآمد ترکیه از گردشگران ایرانی

تعداد گردشگران ایرانی که در دو ماه نخست 2014 به ترکیه سفر کردند نسبت به مدت مشابه در سال 2013، با 44 درصد افزایش، رشد چشمگیری یافته است. این در حالی است که طبق آمارهای اعلام شده این رقم تا پایان سال همچنان افزایش یافته و به بیش از 50 درصد رسیده است. اما تا پایان سال 2014 بیش از 2 میلیون نفر گردشگر ایرانی وارد ترکیه شده است. حال اگر متوسط قیمت تور یک هفته ای به هر یک از شهرهای ترکیه را 2 میلیون تومان در نظر بگیریم این مبلغ معادل 4 هزار میلیارد تومان می شود. این در حالی است که مبلغ برخی از این تورها گاه به 3 یا 4 میلیون تومان هم می رسد. حال اگر میانگین خرید ارز برای هزینه های داخلی این سفرها را هم 2 میلیون تومان در نظر بگیریم. 4 هزار میلیارد تومان هم باید به مبلغ حاصل از درآمد تورها اضافه کنیم که کل مبلغ را به 8 هزار میلیارد تومان می رساند.

درآمد تایلند از مسافران ایرانی

به گزارش یکی از مدیران گردشگری تایلند در سال ۲۰۱۴ حدود ۸۰ هزار ایرانی به تایلند سفر کرده‌اند.

چالمارسک سورانت مدیر بخش گردشگری خاورمیانه سازمان گردشگری تایلند چندی پیش در جمع خبرنگاران در تهران گفت: فرودگاه بانکوک به عنوان بهترین فرودگاه دوستدار مسلمانان شناخته شده است: در دسترس بودن غذای حلال، تسهیلات ویژه نمازگزاران و اقامت‌گاه‌های متناسب با نیاز مسلمانان از ویژگی‌های فرودگاه شهر بانکوک و همچنین مقاصد گردشگری در تایلند است.

او همچنین گفت که در سال گذشته میلادی تنها ۵ هزار تایلندی به ایران سفر کرده‌اند: بخشی از آنها به شهرهای باستانی ایران مثل شیراز و اصفهان رفتند و بخشی هم که عمدتا مسلمان بودند، به قصد سفر به مشهد و قم به ایران آمدند.

اما میانگین رقم تور یک هفته ای به تایلند 3 میلیون تومان است که با در نظر گرفتن تعداد مسافران ایرانی که به تایلند رفته اند‏، مبلغی معادل 240 میلیارد تومان می شود. حال اگر هر یک از این مسافران تنها 2 میلیون تومان صرف خرید ارز کرده و در این کشور هزینه کرده باشند‏، 160 میلیارد تومان باید به این مبلغ اضافه کرد، کل درآمد تایلند از گردشگران ایرانی به 400 میلیارد تومان می رسد.

هزینه ایرانی ها برای سفر به امارات

از سوی دیگر سالیانه مقصد گردشگری بیش از 280 هزار ایران کشور امارات است. نرخ تور یک هفته ای دبی مبلغی بین 900 تا یک میلیون و 200 هزار تومان است، اگر متوسط این مبلغ را یک میلیون تومان در نظر بگیریم و هر مسافر هر برای هزینه های جانبی خود 2 میلیون تومان در نظر گرفته باشد. درآمد سالیانه امارات از ورود گردشگران ایرانی به این کشورمبلغی نزدیک به 500 میلیارد تومان می شود.

هزینه ۵ هزار میلیاردی برای سفر به عربستان

در این بین اما کشور عربستان به دلیل وجود کعبه قبله اول مسلمانان در این کشور بالاترین نرخ درآمد را از حضور گردشگران خارجی و به خصوص ایرانی دارد‏‌، این در حالی است که حضور گردشگران ایرانی در دیگر کشورهای منطقه با توجه به شرایط ممکن است کم و زیاد شود اما حضور عمره گذاران و کسانی که به حج تمتع می رود هر سال تعداد مشخصی و البته درآمد کاملا مشخصی را برای عربستان سعودی به همراه دارد‏. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت سالانه 800 هزار ایرانی به حج عمره می روند‏، میانگین هزینه سفر این افراد با توجه به درجه بندی کاروانی که در آن حضور دارند دو میلیون تومان است. که این خود به تنهایی رقمی معادل هزار و 600 میلیارد تومان می شود‏، که اگر هر زائر مبلغ 3 میلیون تومان هم برای خرید ارز بپردازد و در کشور مقصد هزینه کند این مبلغ به 4 هزار میلیارد تومان می رسد. این تنها درآمد عربستان از حضور عمره گذاران ایرانی است.

در سال گذشته 64 هزار و 500 نفر نیز از ایران به حج تمتع رفتند، میانگین هزینه حج تمتع 10 میلیون تومان است که مبلغی معادل 645 میلیارد تومان می شود. اگر به ازای هر مسافر، هزار دلار هم هزینه خرید محاسبه کنید، هزینه تمتع ایرانیان حدود 900 میلیارد تومان می شود. به این ترتیب درآمد سالیانه عربستان تنها از زائران ایرانی مبلغی حدود 5 هزار میلیارد تومان است.

در جدول زیر هزینه های تقریبی سفر ایرانی‌ها به ۵ مقصد عمده خارجی آمده است؛

نام کشور هزینه تقریبی ایرانی ها برای سفر
عربستان ۵ هزار میلیارد تومان
ترکیه 8 هزار میلیارد تومان
امارات ۵۰۰ میلیارد تومان
تایلند ۴۰۰ میلیارد تومان
مالزی ۳۶۰ میلیارد تومان

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    پانزده هزار میلیارد تومان تصور کنید که فقط نیمی از این رقم صرف گردشگری داخلی شود. چقدر موجب رونق کسب و کارهای محلی در نقاط مختلف کشور میشود؟ واقعیت این است که گردشگران فقط به دنبال تفریح و آرامش هستند. با کمی سرمایه گذاری و البته با کمی تساهل و تسامح میتوان این رقم هنگفت را در داخل کشور به جریان انداخت.
    • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      دوست عزیز ایا این ارامشی که گفتید واقعا در داخل وجود داره یا فقط یاد گرفتیم شعار ارامش بدیم
    • توسی A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      8 64
      موافقم ک تصمیم درستی نیست چرا؟ سال 66 هم حج متوقف شد چند سال بعد برقرار شد ما موندیم و صفهای میلیونی و خیل عظیمی ک حج نرفته از دنیا رفتند حال بعد چند ماه یا سال دوباره عمره شروع میشه کی ثبت نامیها تموم بشن؟ کی ثبت نام جدید؟؟و...
    • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      41 6
      به نظرم ربطی نداره تو هر کشوری شهروندانش دوست دارند به کشورهای خارجی سفر کنند و ازبودن در ان کشور لذت ببرند با تو سعه گردشگری داخلی البته که موجب رونق کسب و کار میشود ولی. این باعث نمیشود کسی به. سفر های خارجی. نرود
    • سرو SE ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      63 7
      پانزده هزار میلیارد تومن برای یه کشور هفتاد میلیونی چیزی نیست اندازه یه دونه اختلاسمونه. حیف که چاپ نخواهد شد
    • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      10 2
      وقتي يك سفر كيش رفتن معادل يك سفر تركيه يا دبي ميشه اونم با كيفيت پايين هتلهاي داخلي كه اصلا قابل مقايسه با خارج نيست چه انتظار ديگه اي از مردم داريد؟
    • یک شهروند IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      16 2
      این بالا مینویسم همه بخونن . تعطیلات شمال بودم ، از اتوبان رشت به قزوین.. قزوین به تهران برمیگشتم... بعد از عوارضی قزوین سرویس بهداشتیهایی هست در حد استاندارد های جهانی ... کلا ده تا زنونه و مردونه... بوی گندش تا دو کیلومتر قبل عوارضی و شیش کیلومتر بعد عوارضی قابل استشمام میباشد . صف در حد صف خرید آیفون سیکس پلاس در اولین روز فروش . از همه جالب تر؛ اقایی جلوی دستشویی ها تو باکسی نشسته که دریچه کوچولو داره ، از هر نفر بابت استفاده 200 تومان میگیره. بله برادر ..... آنان که تبلیغ ایران گردی میکنند لطفا تشریف ببرید امکانات رو هم مشاهد کنند. شخصا ترجیح میدم زین پس هر 19 سال یک بار به مسافرت برم... ولی جایی برم که به قول آقای احمدی نژاد کرامت انسانی حفظ بشه. با تشکر یک شهروند
  • حسین IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    واقعا متاسفم برای عده ای که با بچه بازی و جو درست کردن در وایبر و این داستانها باعث شدن جلوی پروازها گرفته بشه..ما دفاتر زیارتی چه کنیم؟سوریه جنگ شد..کربلا به علت نا امنی مسافراش نصف شد یه عمره مونده بود که اونم به دلیل اعطای مجوزهای زیادی سهمیه ما از سالی 8 پرواز شده بود 2 تا...
    • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      خوب این همه پول یا مفت تو این سالها از این تورهای نامناسب در آوردی حالا خرج کن.
    • بی نام DE ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      شما دفاتر زیارتی باید از عربستانی ها شاکی باشید. اون موقع که سر اون دو تا بچه اون بلا رو آوردند شما کجا بودید؟ چقدر مسئولیت قبول می کنید؟ چقدر پیگیر حقوق زائران هستید؟
    • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      148 8
      اینم حرفیه. ولی کاش برای گردشگری داخلی اقدام کنید. و امیدوارم که مشتری هاتون روز به روز برای تماشای ایران عزیز و زیبا زیادتر بشه.
  • بی نام RO ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    الان نوبت کسانی هست که به آنتالیا و دبی سفر تفریحی میرن سفرشون رو لغو کنند چون دارن به بطور غیر مستقیم به داعش و کشتار مردم یمن کمک میکنند
    • بابک IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      اونا این کارو نمیکنن. هیچ وقت. کل ماجرای لغو حج ، لج بازی یه عده است با دین و مذهب . همین. تا حالا شنیدی کسی بگه نریم امارات چون امارات دشمنه ایرانه و اصلی ترین کشوریه که صحبت از خلیج ع ر ب ی میکنه و مقصد بانوان افراد خاصی از ایرانه و مدعی جزایرمون هم هست. نه دیگه. فقط گیرمون عربستان و عراقه.
    • بی نام RO ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      16 16
      دقیقا بابک
    • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      11 4
      دقیقا. چند سال پیش بود که گزارشی در مورد قاچاق زنان ایرانی به امارات منتشر شد، چرا کسی رگ غیرتش بیرون نمیزنه؟ چرا کسی نگران، شرف، ناموس ایرانی و انسانیت نمیشه؟
  • شوش IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    115 7
    همین جدول کافی بود . وقت ما را گرفتی .
  • یزدان A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    باید واقعیت رو پذیرفت که میلیادها پولی رو که ایرانیها به جیبه ترکیه و امارات میریزن برای لمس کردنه لحظه ای ازادی فردیه.....وگرنه ایران خودمون تنها کشور 4فصل منطقه است
    • ramin seyedi IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      36 3
      آفرین بهترین نظری که میشد داد و مهمتر از اون عزت و احترامی که در خارج به یک مسافر /توریست/خارجی می گذارند عمرا در ایران بگذارند و در همه مکانهای توریستی کشور 4 تا آدم کم سواد و بدون آداب و معاشرت و ...گذاشتند و طرز بخوردشون واقعا افتضاح است حالا بگذریم که خدماتی هم که میدهند در حد دهات است.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      25 15
      توی ترکیه هم آبرو واسمون نذاشتن.برین از ترکهایی که شهرای توریستی ترکیه زندگی و کاسبی میکنن در مورد ایرانیا بپرسین.
  • مجید IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    52 12
    چه عجب یکی از این رسانه ها درباره این خروج وحشتناک ارز از مملکت ما مطلبی نگاشت. نکته: رسانه ها به جای اینکه در زمان های خاص و یا به بهانه بروز یک حادثه تلخ مطالب افشاگرانه منتشر می کنند، ای کاش برای آگاهی اذهان عمومی این رویه را به عنوان رویکرد اصلی خودشان همواره مورد توجه قرار دهند./سپاس از خبر آنلاین
  • پرواز IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    161 4
    برای عربستان پولی نیست ولی برا ما تو این وضعیت تحریم ها خیلی مهمه.
  • سید حسین A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    این دیگه چه جور آمار دادنه؟ هزینه کاروان زیارت خانه خدا رو با هزینه خود زائرین جمع کردین شده 5 هزار میلیارد ولی هزینه مسافرین به ترکیه رو با هزینه تورها جمع نکردین و تو جدول فقط 4 هزار میلیارد رو آوردین. ضمن این که از کجا گفتین که هر زائر 3 میلیون خرج می کنه ولی هر گردشگر 2 میلیون؟
    • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      2 1
      دقيقا
  • بی نام RO ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    سفر زیارتی فقط کربلا و نجف، خیلی از عمره بهتره، خدایا مجددا قسمت ما کن بریم کربلا :
    • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      19 13
      نمیفهمم این هزینه ها واسه چیه وقتی تو کشور خودمون کلی محتاج داریم که مستحق هستن
  • خسته ازراه IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    31 4
    توی یک کشور خارجه که نام نمی‌برم، سوار قطار شدم و با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت از شهری به شهری دیگر رفتم که نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر دورتر بود... از قطار پیاده شدم، و تمام روز در آن شهر بودم، شب با همان قطار برگشتم هتل‌ام... توی ایران حتی توی خواب هم چنین چیزی را تصور نمی‌کنیم... بعد انتظار دارید گردشگری هم راه بیافته... اقلاً هواپیما می‌ارزه ، برای خارج رفتن اما برای داخل باید از خودرو استفاده کنی و کلی خستگی و خطر راه هست...
  • بی نام RO ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    10 0
    هر چیزی که به نفع کشور ما باشد ما قبول می کنیم با کمک به بیماران وبی سرپرستان هم خدا و هم خلق از ما راضی می شوند
  • مهدی A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    17 15
    حالا راحتی در کشورهای مذکور به کنار واقعا وضعیت هتلهای ایران رو دیدیدین؟؟؟؟وضعیت تورها چطور؟؟؟در ضمن به قول دوستمون تنها کشور 4 فصل؟؟؟دنیا دیگه مثل قدیمها نیست. در ضمن اگر شما دوست دارین دور ایران دیوار بکشین میل خودتونه ولی خیلیها مثل شما فکر نمیکنن.
  • ناشناس US ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    24 27
    اگه یه کم ما در صنعت گردشگری خود سرمایه گذاری کنیم وجاهای زیبا وتوریستی درست کنیم.کمتر مردم ایران به ترکیه وامارات می روند
    • بابک IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      10 0
      از یه کم یه کمی بیشتر
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    13 1
    محاسبات دقیق و مستند نیست مثلا این که که هر زائر 3 میلیون خرج می کنه ولی هر گردشگر 2 میلیون و...
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    16 20
    سفر فقط اروپای غربی خدا قسمت کنه
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    2 2
    به جای انتقاد باید مسئولین امکانات تفریحی و رفاهی در ایران با این همه منابع و مناظری که وجود داره ایجاد کنن قول میدم هیچکس ترکیه و امارات و مالزی نمیره. یه دریاچه ارومیه رو نتونستن نگه دارن هرجای دنیا بود میشد قطب اول توریستی جهان. این همه ابوموسی ابوموسی کردن چی شد؟ ولش کردن رفت. سواحل شمال پر آشغاله. یه مکان تفریحی درست نداریم. کی بدش میاد هزینه کمتر بکنه؟ خود من دو سال جون میکنم پس انداز می کنم با یک هفته دوبی رفتن همش به باد میره. اگرم نریم می پوسیم چیکار کنیم؟ آدم به تفریح و یک کم نشاط هم نیاز داره آخه
  • آرش A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    19 5
    آمریکائیها اروپائیها آسیایی های ثروتمند با تمام جذابیتها و امکانات فوق مدرنی که توی کشورهای خودشون دارن بازهم از سفرهای خارجی غافل نیستند و برای دیدن دیگر جوامع و کشورها سفر میکنند.چرا نوبت به ما ایرانیها که میرسه سفرخارجی اخ میشه؟ یعنی حق نداریم پا تو هیچ کشوری بگذاریم؟ من و همسرم با اینکه ثروتمند هم نیستیم و حقوق کارمندی داریم سالی یکبار دسته کم بیرون میریم و به تجربیات و خاطرات خوش زندگیمون چیزی اضافه میکنیم و هیچ توجهی به این سرزنشها نداریم چون حق طبیعی خودمون میدونیم البته درموردعربستان و یاهرکشور دیگری که به حرمت ما ایرانیها توهین کنه با تحریمش هم صدایی میکنیم.
  • حوا EU ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    3 0
    دوست عزیزی که این گزارش رو تهیه کردن یک هفته تو کدوم هتل امارت بودن با 900 هزار تومن ؟ نکته دیگه اینکه شما با 2 ملیون تومن که فقط یکم بشتر از 2000 درهم نسیبت می شه با 2000 درهم تو امارات چیکار کردین اونوقت ؟ آپدیت کن برادر نرخ هات رو .
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    5 0
    ببخشید اینطور که نوشته اتد 2 میلیون نفر به ترکیه می روند و کمتر از 900 هزار نفر به حج . یعنی هر زایر بیشتر از 2 برابر توریست خرج می کند؟