ایرنا نوشت:

بغداد و مسکو امروز پنجشنبه در پایان سفر وزیر دفاع عراق به روسیه، یک توافقنامه امنیتی امضا کردند.

وزارت دفاع عراق در بیانیه ای که روز پنجشنبه دراختیار رسانه های این کشور قرار گرفت، اعلام کرد که این توافقنامه را خالد العبیدی وزیر دفاع عراق و الکساندر فومین رییس سازمان فدرال همکاری های فنی و نظامی روسیه و در شهر سن پترزبورگ امضا کرده اند.

به گزارش ایرنا، پیش از این وزارت دفاع عراق از به نتیجه رسیدن مذاکرات دو کشور برای عقد یک قرارداد تسلیحاتی خبر داده بود.

دیدار العبیدی در پی سفر اواخر اردیبهشت ماه حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به مسکو انجام شد که گفته می شود، واکنشی به کارشکنی های آمریکایی ها در تحویل تسلیحات خریداری شده از واشنگتن است.

عراق و آمریکا یک قرارداد بزرگ تسلیحاتی در چارچوب توافقنامه امنیتی دو کشور ، در سال 2011 امضا کردند که تنها 36 فروند جنگنده اف 16 بخشی از این قرارداد بوده است. آمریکایی ها برغم نیاز عراق در جنگ علیه داعش طی یک سال گذشته و فشار شدید سیاسی در بغداد، فعلا 4 فروند از این جنگنده ها را حدود دو هفته پیش تحویل عراق داده است.

با اینحال این جنگنده ها نیز آنطور که مقامات سیاسی عراق از جمله در کمیسیون امنیت و دفاع عراق گفته اند، آماده عملیات نظامی نیستند و آمریکایی ها آنها را مسلح تحویل نداده است.

درهمین حال ، الکساندر فومین روز جمعه گفته که روسیه برغم تحریم های اعمال شده غرب، درصدد است در سال 2015 صادرات تسلیحاتی خود را به جهان افزایش دهد که یکی از کشورهای هدف عراق است.

گفته می شود ، مسکو تلاش دارد ، ارزش قراردادهای صادرات سلاح خود را که در سال گذشته میلادی 15 میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام شده ، به 48 میلیارد دلار در سال های آینده نزدیک برساند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =