«پایتخت ۴» بعد از خبرهای ضد و نقیض بسیار بالاخره این روزها مراحل نهایی ساخت را پشت می‌گذارد؛ سریالی که بر سر بودن یا نبودنش حاشیه‌های زیادی شکل گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیروس مقدم با «پایتخت» سه سال میهمان نوروزی خانه‌های مردم بود. نقی، ارسطو، بابا پنجعلی، هما، بهبود، فهمیه و سارا و نیکا، سه سال توانستند توجه مخاطبان حالا سختگیر تلویزیون را به خود جلب کنند. 

این سریال هم مثل هر کار موفق دیگری در تلویزیون با حاشیه‌هایی بسیاری روبرو بود. حاشیه‌هایی که دست آخر می‌رفتند باعث شوند «پایتخت۴» ساخته نشود. 

ماجرا از زمان اتمام سری سوم این مجموعه آغاز شد. زمانی که از گوشه و کنار شنیده می‌شد دیگر قرار نیست این سریال ادامه پیدا کند. پرونده این سریال که گفته می‌شد با انتقاد تند برخی از مردم نواحی شمال کشورمان روبرو شده، در حال بسته شدن بود. خاصه آن که نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی هم نامه‌ای به رئیس وقت سازمان صدا و سیما عزت‌الله ضرغامی نوشت تا اجازه ساخت مجموعه جدیدی از آن را دیگر ندهد. 

او گفته بود: «با توجه به ارزیابی انجام شده و نظرات کارشناسی دریافت شده از ساخت سریال «پایتخت۴» جلوگیری خواهد شد و برنامه‌ای برای ساخت این سریال در رسانه ملی وجود ندارد. ارزیابی نقطه نظرات شورای نظارت بر صداوسیما با امضای اینجانب در اختیار رییس سازمان صدا و سیما قرار گرفت. اعضای شورا نقاط ضعف سریال «پایتخت3» را به ضرغامی اعلام و تذکراتی را نیز در این نامه مطرح کردند.»

چند روز بعد از این اظهارنظر عباس فاطمی مدیرکل طرح و برنامه‌ریزی معاونت سیما در یک نشست خبری گفت که این سریال در نوروز ۹۴ به روی آنتن می‌رود. اتفاقی که البته رخ نداد و خبرنگاران هرچقدر از سیروس مقدم پرسیدند که پس پایتخت چه شد؟ او سعی کرده به طور سربسته بگوید که از بالا اجازه کار به او نمی‌دهند.

مقدم یک بار با اشاره به اعتراض‌هایی که به این سریال صورت گرفت، گفته بود کسی که مروج ابتذال فرهنگی است خودش سردسته معترضان در برابر استانداری مازندان شده است. (اینجا)

دست آخر هم الهام غفوری تهیه‌کننده سریال پایتخت آب پاکی را روی دست همه ریخت تا بگوید که بعید است امسال سری چهارم این سریال به تولید برسد. او خبر از مشکلاتی هم در راه ساخت این سریال داده بود و به این ترتیب، ماجرا می‌رفت که فراموش شود. (اینجا)

اما روایت کارگردان «پایتخت» از دیدار با مقام معظم رهبری در بیمارستان و صحبت‌هایی که ایشان درباره سریال مطرح کردند، امیدها برای بازگشت «پایتخت» را بیشتر کرد. به گفته مقدم، مقام معظم رهبری در آن دیدار از سریال «پایتخت» تعریف کردند و آن را نمونه خوبی از یک سریال ایرانی دانستند. 

به این ترتیب دوباره امیدواری برای ساخت این سریال پررنگ شد. امیدواری که سرانجام با انتشار خبر ساخت «پایتخت۴» و پخش آن در ماه رمضان شکل واقعیت به خود گرفت.

محسن تنابنده نوروز ۹۴ با حضور در برنامه احسان علیخانی از ساخت «پایتخت۴» خبر داد. کم‌کم، از این سریال به همراه «دردسرهای عظیم۲» با عنوان سریال‌های ماه رمضان نام برده شد. (اینجا) 

سرانجام مشخص شد که در سری جدید هم همچنان همان بازیگران حضور دارند، هرچند خبر غیبت مهران احمدی اوقات خیلی‌ها را تلخ کرد. با این حال همین چند روز پیش مهران احمدی اعلام کرد که در پایتخت چهار حضور دارد. او که به خاطر بازی در فیلم نرگس آبیار و تداخل زمانی ساخت این فیلم با سریال از حضور در پایتخت ۴ بازمانده بود به ایسنا گفت که ظاهرا مشکل حل شده و از خدایش است که در این سریال بازی کند. (اینجا) 

این نخستین بار است که ساخت سریالی به سری چهارم می‌رسد. اتفاقی که کار را برای دست‌اندرکاران این سریال بسیار سخت کرده بود. پیش از این «زیر آسمان شهر» در سه سری ساخته و پخش شد که البته بخش‌های دوم و سوم کیفیت و محبوبیت بخش اول را نداشت. حسن وارسته مشاور فیلمنامه سریال «پایتخت۴» با اشاره به همین سختی‌ها گفته بود باید از نخ‌نما شدن پرهیز کنیم و در عین حال در قصه‌پردازی مان نباید عقب‌گرد داشته باشیم. (اینجا) 

آیا قسمت چهارم این مجموعه هم می‌تواند موفقیت‌های دوره‌های قبلی را تکرار کند؟ این پرسشی است که برای فهمیدن پاسخش باید تا ماه رمضان و پخش این مجموعه از تلویزیون صبر کنیم.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =