ایسنا نوشت: رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به درگاه ملی دولت هوشمند به عنوان پنجره‌ای برای ارائه خدمات دولت و مرکز ملی تبادل اطلاعات به عنوان مکمل این درگاه، تکمیل شبکه ملی اطلاعات را از وظایف مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که طبق زمان‌بندی نیمه اول سال 1395 گستردگی پایه آن در سطح ملی انجام می‌شود.

نصرالله جهانگرد در بخش "روی خط خبر" شبکه خبر با اشاره به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند اظهار کرد: درگاه واحد دولت الکترونیک که تحت عنوان درگاه ملی دولت هوشمند اعلام شد در روز 26 اردیبهشت به مناسبت روز جهانی ارتباطات افتتاح شده و در حال حاضر به آدرس iran.gov.ir وجود دارد.

وی با بیان این که درگاه ملی در کشورها برای این است که همه سبد خدمت دولت‌ها در یک پنجره در اختیار کاربر قرار بگیرد، گفت: کاربر می‌تواند از این طریق به نکات کاربردی لازم دسترسی داشته باشد و به سرور مورد نظر هدایت شود.این درگاه همچنین یک آینه برای سنجش پیشرفت برنامه‌ها در کلیه بخش‌های اجرایی دولت است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شروع فعالیت دولت جدید از سال 1392 بیان کرد: مجموعه تلاش‌هایی که از حدود سال 1382 داشتیم در سال 1392 تحت بررسی قرار گرفت و تحت عنوان دولت الکترونیک 2 مطرح شد که در شورای عالی فناوری اطلاعات آن زمان که به شورای اجرایی فناوری اطلاعات تغییر نام یافت به تصویب رسید.

جهانگرد ادامه داد: برای بررسی این که بروکراسی چقدر دست دولت و چقدر آزاد خصوصی است. تعداد برون سپاری‌های در اختیار غیر دولت مد نظر است. در کل دولت ایران حدود 1400 خدمت به مردم ارائه می‌شود که حدود 200 مورد برون سپاری شده و 1200 مورد هنوز در دست دولت است. دولت الکترونیک باید یک بازآفرینی و بهینه‌سازی در فرآیندهای کاری دولت انجام دهد تا کاهش بروکراسی دیده شود.

وی با اشاره به مشارکت سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در طرح درگاه ملی دولت هوشمند اظهار کرد: مجموعه فعالیتهای دولت در 14 خوشه از جمله سلامت، مالی، امنیت، سیاسی و غیره دسته‌بندی شده و ما به دستگاه‌های مربوط برای تکمیل امکانات کمک کردیم تا سرورهای خودشان را راه‌اندازی کنند و داده‌های مرکزی در سوییچ ملی قرار بگیرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که اطلاعات حدود 69 دستگاه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شناسنامه شده گفت: این 69 دستگاه حدود 820 خدمت فراهم می‌کنند که تقریبا 35 تا 40 درصد این خدمات الکترونیکی شده و این اطلاعات در پورتال الکترونیک وجود دارد و مردم می‌توانند آنها را مشاهده کنند.

جهانگرد با بیان این که درگاه ملی دولت هوشمند به لحاظ معماری یعنی سیستم، شبکه، نرم‌افزار و سخت افزار کامل است، گفت: 40 درصد خدمات دولت در این درگاه احصاء شده و 40 درصد از آن هم الکترونیکی شده است. در واقع ما در آغاز راهیم و این درگاه به تدریج تکامل پیدا می‌کند.

وی با بیان این که از دو مسیر زمان بندی تحت فشار هستیم، ادامه داد: یکی از مسیرها مصوبات قبلی سازمان و دیگری جریان‌های اقتصاد مقاومتی و دولت الکترونیک به عنوان یکی از اولویت‌ها در این فهرست است که باید طی یک برنامه 3 تا 5 ساله کامل شود و انتظار داریم تا پایان امسال 50 درصد خدمات دولت روی این مجموعه آورده شود.

جهانگرد با اشاره به موتورهای جستجوی ایرانی گفت: جستجو در درگاه ملی دولت هوشمند با موتور جستجوهای ایرانی یعنی یوز و پارسی‌جو انجام می‌شود و به زودی اعلام خواهد شد که تمام وب‌سایت‌های ایرانی از موتور جستجوی خودمان استفاده کنند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که پورتال دولت الکترونیک چند پشتیبان دارد، گفت: یکی از این پشتیبان‌ها ارتباط بین خود دستگاه‌های دولتی است در حال حاضر متقاضی‌ها استعلام و مبادلات داده را خودشان انجام می‌دهند اما این کارها باید به صورت الکترونیکی در بیاید و در زمان کوتاهی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ارتباط بین دستگاه‌ها که با نام "دولت به دولت" مطرح است به این صورت است که یک سرور مرکزی شکل گرفته و اطلاعات پایه توسط آن به دستگاه‌ها داده می‌شود و انتظار داریم در سال 1395 استعلامات بین دستگاه‌های دولتی با سرعت و بدون هزینه انجام شود وشعار هر ایرانی در هر زمان و در هر کجای کشور می‌تواند خدمات خدمت بگیرد، تحقق یابد.

جهانگرد با اشاره به مرکزملی تبادل اطلاعات خاطرنشان کرد: این مرکز که مکمل درگاه ملی خدمات هوشمند است به لحاظ مهندسی کامل راه‌اندازی شده، اما از نظر حجم محتوا به تدریج تکمیل می‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که در حال حاضر در دوره گذار برای تبدیل به الکترونیکی شدن هستیم، گفت: دفاتر مختلفی وجود دارد مثل پیشخوان‌های دولت، پست، پلیس +10، دفاتر قضایی و غیره که خدمات را به صورت یکپارچه در یک پیشخوان به مردم ارائه می‌دهد و به زودی با آمدن نسخه همراه هر شهروند در هر نقطه‌ای می‌تواند خدمات را دریافت کند و امنیت نیز شرط اول این سرویس است.

وی در پاسخ به این که آیا همه خدمات در آینده به صورت اجبار الکترونیکی می‌شود، اظهار کرد: اختیار شخصی در مراجعه هنوز به صورت مصوبه مطرح نشده اما جریان اجرا به سمتی می‌رود که الزام در آن نهفته می‌شود و عملا خدمات باید در یک فضای الکترونیک صورت بگیرد. همچنین مردم در صورتی که خدمات الکترونیکی درست طراحی شود مایل به استفاده از آنها هستند.

جهانگرد با بیان این که فازبندی‌های دولت الکترونیک باید به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه و نهایی شود گفت: انتظار داریم بین 3 تا 5 سال به نقطه چابک در این زمینه برسیم و طی امسال وسال آینده نیز مقررات مالی و حقوقی پذیرش ادله‌ الکترونیکی در نظام اداری کامل شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات GNAF را از دیگر پروژه‌های سازمان فناوری اطلاعات دانست و افزود: در این پروژه به تمام اطلاعات کد پستی GIS داده می‌شود که بتوان آدرس‌ها را از طریق الکترونیکی نیز پیدا کرد. در این پروژه ساختار زیرساختی داده‌های فضایی ایجاد می‌شود و هر اقدامی به صورت الکترونیکی قابل جستجو و اتفاقات قابل شبیه‌سازی است. این پروژه از سال قبل در کل شهرها شروع شده و انتظار داریم تا حدود سه ماه آینده به مرحله اول بهره‌برداری برسد.

جهانگرد تکمیل شبکه ملی اطلاعات را تکلیف ملی مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و ادامه داد: طراحی این شبکه تقریبا تمام شده در واقع از مهر ماه سال 1393 اصول حاکم بر این شبکه را تحت مصوبه شورای عالی فضای مجازی دریافت کردیم و در آینده طراحی شروع شده و در دی ماه 1394 برنامه طراحی تمام شده، در اواخر بهمن 1394 نیز نشستی با نخبگان این رشته داشتیم و پس از آن با کمک دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی مهلتی گرفتیم که این فرآیند را کامل کنیم و انتظار داریم طی ماه آینده این طرح به شورای عالی فضای مجازی داده شده و آخرین تصمیم‌ها برایش گرفته شود.

وی با بیان این که اقدامات اجرایی شبکه ملی اطلاعات شروع شده و پیکربندی شبکه اجرایی شده گفت: هر ماه اخبار جدیدی می‌شنویم و این ماه نیز سوییچ مبادله داده بین اپراتورهای داخلی برپا شده که حجم بزرگی از ترافیک‌ها را کاهش می‌دهد.

جهانگرد در پایان خاطر نشان کرد: بحث شبکه ملی اطلاعات تکمیلی است. در حال حاضر به لحاظ معماری و اصول حاکم پیاده شده، اما گستردگی آن به همه مناطق و با سرعت بالا در حال تکمیل است.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =