پایان افسانه رژیم‌های بدون چربی/چربی‌‌های خوب نباید حذف شوند

تحقیقات جدید نشان داده چربی‌های سالم سودمندی‌های زیادی به همراه دارند و رژیم‌های غذایی با چربی اندک که معمولاً دارای کربوهیدرات‌های فرآوری شده هستند برای بدن زیان دارند.

دکتر داریوش مظفریان، از پژوهشگران برجسته در زمینه پزشکی و تغذیه در جهان است. او در یادداشتی در آخرین شماره مجله نیوساینتیست به واکاوی زیان‌های رژیم غذایی کم چرب پرداخته و دلیل اهمیت افزایش چربی سالم دریافتی در وعده‌های غذایی روزانه را مورد بررسی قرار می‌دهد. این یادداشت به ترجمه سيناپرس به شرح زیر است:

تا سال‌ها، کارشناسان و مقامات رسمی بهداشتی در کشورهای مختلف، یک سقف مشخص را برای مصرف چربی در هر روز تعیین می‌کردند. در سال 1980 بود که مقامات رسمی در ایالات متحده اعلام کردند که نباید بیش از 30 درصد از کل کالری مصرفی در هر روز به چربی اختصاص داشته باشد.  اندکی بعد، نیز سازمان بهداشت جهانی و بسیاری دیگر از کشورهای جهان نیز رویکرد مشابهی را در پیش گرفتند.

در همین زمان بود که به ما گفته می‌شد کربوهیدرات بیشتری مصرف کنیم. مردم و البته صنایع مختلف غذایی از این رویکرد استقبال کردند و به همین دلیل بود که موجی از انواع غذاهای دارای نشاسته تصفیه شده، و نیز شکر و نمک اضافه وارد بازار شد.

اما پژوهش‌هایی که تا سال 2000 به انجام رسید، نشان می‌داد که چربی‌های سالم سودمندی‌های زیادی به همراه دارند و رژیم‌های غذایی با چربی اندک که معمولاً دارای کربوهیدرات‌های فرآوری شده هستند برای بدن زیان دارند. به همین دلیل بود که در سال 2005 دولت ایالات متحده حداکثر میزان چربی را به 35 درصد افزایش داد و در عوض حداقل میزان لازم را بر روی 20 درصد قرار داد. با این وجود، اشتیاق شدید به مصرف موادغذایی دارای محتوای پایین چربی همچنان ادامه یافت.

در همین حین، مطالعات بیشتر نشان داد که تاکید برای کاهش مصرف چربی نه تنها سودمند نیست، بلکه حتی می‌تواند زیانبار هم باشد. مشکلاتی نظیر اضافه وزن، دیابت، بیماری‌های قلب و عروقی و حتی سرطان از جمله  پیامدهای این رژیم‌های غذایی دارای چربی اندک است.

افزون بر این، تحقیقات مختلف گویای این بود که رژیم‌های دارای چربی گیاهی زیاد (مثل رژیم غذایی مدیترانه ای) که در آن مقدار زیادی روغن زیتون خالص و یا انواع آجیل مغز وجود دارد، می‌تواند بسیار سودمند باشد و حتی در این صورت، حداکثر میزان چربی مصرفی را  می‌توان افزایش داد.  به همین دلیل، کمیته مشورتی مقررات تغذیه‌ای آمریکا، سقف مصرف چربی تغذیه‌ای را به طور کامل حذف کرد.

به نظرم کشورهای مختلف باید به این مساله توجهی جدی داشته باشند. بسیاری از توصیه‌های پزشکی موجود، مردم را به سمت مصرف محصولات کم چربی دارای حجم زیادی کربوهیدارت تصفیه شده و البته مقادیر زیادی شکر و نمک پیش می‌برد و در این میان، توجه چندانی به مصرف انواع روغن‌های گیاهی و آجیل مغزدار و محصولات لبنی کامل نمی‌شود.

دیگر وقت آن رسیده است که  محدودیت‌های قدیمی در مورد میزان مصرف چربی را از میان برداشته و بر الگوهای تغذیه‌ای مبتنی بر غذاهای کامل و فرآوری نشده توجه بیشتری داشته باشیم.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =