ردپای سرطان در ماهی قزل‌آلا و فلزات سنگین در مرغ

ایسنا نوشت:

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از مجموع پایش هفت فرآورده خام دامی از منظر 39 آلاینده، مشکل خاصی در آن‌ها دیده نشده و تنها در برخی نمونه‌برداری‌های انجام شده رد پای ماده رنگی سرطان‌زا در ماهی قزل‌آلا، "مایکوتوکسین" در شیر و فلزات سنگین در مرغ دیده شده که میزان آن‌ها نگران‌کننده نیست و هشدارهای لازم برای کاهش این مخاطرات به تولیدکنندگان داده شده است.

مهدی خلج  ضمن تاکید بر ضرورت حفظ و ارتقای سلامت و بهداشت محصولات و فرآورده‌های خام دامی اظهار کرد: اگر می خواهیم به غذای سالم دسترسی پیدا کنیم راهی جز این نداریم که از مزرعه تا سفره مردم را نظارت بهداشتی کنیم که شاید سازمان دامپزشکی تنهاترین دستگاهی باشد که این وظیفه را برعهده داشته باشد.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی طی سال‌های اخیر طرح پایش سلامت محصولات و فرآورده‌های خام دامی را انجام داده است، افزود: در طرح پایش سلامت محصولات دامی طی چند سال اخیر نمونه‌برداری‌های بسیاری از هفت محصولات و فرآورده‌های دامی از جمله گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، شیر، عسل، خوراک دام وغیره انجام شده که این محصولات از نظر 39 آلاینده گوناگون مورد آنالیز و ارزیابی قرار گرفته‌اند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده از آزمایشات انجام شده، این محصولات تقریبا بدون مشکل بوده‌اند. البته در مورد مرغ و شیرخام هنوز به جمع‌بندی کامل نرسیدیم.

اخطار به مزارع پرورش ماهی و رصد محصولات قبل از خروج از مزرعه
خلج تصریح کرد: در نمونه‌برداری‌های انجام شده از مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا رد پای "مالاشیت‌ کلین" در برخی موارد دیده شده است. "مالاشیت کلین" یک ماده رنگی است و باید در صنایع رنگ‌ریزی به کار برود که سرطان‌زاست و به این دلیل نباید در فرآورده‌های دامی دیده شود اما برخی پرورش‌دهندگان به صورت غیرمجاز برای مبارزه با انگل‌های خارجی یا قارچ‌های سطحی از آن استفاده می‌کردند.

وی با اشاره به معدوم‌سازی چند مورد گزارش شده که به صورت غیر قانونی از این ماده سرطان‌زا استفاده کرده بودند، گفت: سازمان دامپزشکی پس از نمونه‌برداری و آزمایشات خود، ماده جایگزین را به آبزی‌پروران معرفی کرد و بر همین اساس از سال گذشته اعلام شد که هیچ ماهی قزل‌آلایی اجازه عرضه به بازار را ندارد مگر آنکه سازمان دامپزشکی پس از نمونه‌گیری از آن مزرعه عرضه این محصول را مجاز اعلام کند.

رد پای فلزات سنگین در گوشت مرغ
رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: یکی دیگر از کارهایی که انجام شد در زمینه پایش میزان فلزات سنگین در گوشت مرغ بود، چراکه بعضا تشویشی در اذهان عمومی ایجاد شده بود که در مرغ تولید شده داخلی فلزات سنگین وجود دارد که البته سازمان دامپزشکی آن را تایید کرد اما میزان آن از حداکثر مجاز بیشتر نیست و تنها اسید فسفوریکی که برای استخراج ‌دی کلسیم فسفات مورد استفاده قرار می‌گیرد ناخالصی داشت و فلزات سنگینش از حداکثر مجاز بالاتر بود که هشدار دادیم مشکل باید حل شود یا این‌که اسید فسفوریک فود گرید باید به جای آن در بازار عرضه شود.

خلج با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مرجع اجرا‌کننده طرح پایش سلامت محصولات دامی در سال جاری دقیق‌تر و مجهز‌تر نسبت به سال‌های گذشته هستند و بر اساس تجربیات گذشته نقایص سال‌های گذشته نیز برطرف می‌شوند، عنوان کرد: جواب آزمایش های انجام شده روی شیر در قالب طرح پایش محصولات و فرآورده‌های دامی هنوز تجمیع نشده است اما در گذشته مطرح می‌شد که "مایکوتوکسین" در شیر وجود دارد و میزان آن بالاست.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا گرگانی IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    94 0
    پس چی بخوریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      32 5
      هر چی قراره بوده بشه تا الان شده دیگه هر چی دوست داری بخور
  • لاله IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    3 2
    بی خیال بابا سخت نگیرید این روزا همه چیز سرطان زاست
  • azadeh RO ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    4 1
    اون ماهی ک ایشون فرمودن رنگدانه داره ماهی سالمونه.ماهی سالمونه ک اگه دقت کنین قرمزه و گرون تر از قزل آلاست.ماهی قزل آلا برای اینکه سالمون بشه در ماه آخر رشدش برای رنگی شدنش بهش رنگدانه میدن.خود قزل آلا ک رنگ نداره. اینو نباید از ریس دامپزشکی بپرسین از منی بپرسید ک پدرم سالها توی کار پرورش ماهیه..
  • زهرا IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    5 0
    فکر می کنم کار اگر تحقیق کنند چه چیزی سالم هست بیشتر از چند دقیقه وقتشونو نمی گیره . اما اگه بخوان اعلام کنن چه چیزهایی سالم نیست عمرشون تلف میشه . آخه ما چی بخوریم ؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 1
    فقط کله پاچه عاری از فلزات سنگین است و عاری از سرم و واکسن :