رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تأکید بر ضرورت سوادآموزی در کشور گفت: دو سوم بی سوادان در کشور زنان هستند و آموزش اولیای بی سواد دانش آموزان مهمترین فعالیت ما در سال جاری به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، علی باقرزاده در دهمین نشست شورای مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه‌های اجرایی کشور با تعریف سواد گفت: سواد یعنی مجموعه‌ای از توانایی‌ها که به انسان کمک می‌کند تا بتواند آگاهانه و با اختیار در امور جامعه شرکت کرده و بتواند زندگی خود را مدیریت کند.

او گفت: آنچه که ما بر آن متمرکز هستیم، حداقل سواد است که شامل توانایی خواندن و نوشتن، توانایی روخوانی قرآن و توانایی حساب کردن است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دامنه بی سوادی محدود به نداشتن توانایی خواندن و نوشتن نیست و بسیاری از کسانی که خواندن و نوشتن می‌دانند، سواد اجتماعی ندارند، گفت: 3 ویژگی بی‌سوادی شامل آسیب‌دیدگی، آسیب‌پذیری و آسیب‌رسانی است.

باقرزاده با اشاره به فواید سواد ادامه داد: بین سال‌های تحصیل و امید به زندگی و سال‌های عمر رابطه مستقیم وجود دارد. 5 درصد از عوامل و دلایل سرطان جنبه ژنتیکی دارد و 95 درصد آن به سبک زندگی مربوط است به همین دلیل سواد می‌تواند در بهبود سبک زندگی مؤثر باشد.

آمار بیسوادی

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه شمارش افراد بی سواد در کشور گفت: در ایران از 2 روش استفاده از آمارهای ثبتی و سرشماری برای شمارش افراد بی سواد استفاده می‌شود؛ از سویی سرشماری بر اساس خوداظهاری است به همین دلیل شاید افراد اطلاعات غلط بدهند .

او گفت: ما تاکنون از روش سرشماری استفاده کرده‌ایم که آخرین نتایج هم مربوط به سرشماری در سال 90 است.

باقرزاده با بیان اینکه 780 میلیون نفر در دنیا بی‌سواد وجود دارد، گفت: از سال 85 تاکنون تعداد باسوادها در کشور افزایش داشته اما تعداد بی سوادها ثابت مانده است. زنان روستایی بالاترین درصد بی سوادی را در کشور دارند و از مجموعه بی سوادان در کشور، دو سوم زنان هستند و میزان بی سوادان در شهرها و روستاها نصف نصف است.

او گفت: در گروه سنی زیر 50 سال، 10 میلیون نفر در مقطع ابتدایی، 9 میلیون نفر در مقطع اول متوسطه، 13 میلیون نفر در مقطع دوم متوسطه و 6 میلیون نفر در مقطع دانشگاهی تحصیل می‌کنند. طبق آمارهای جهانی یک سوم ایرانیان تحصیلاتشان زیر متوسطه است.

عوامل بیسوادی

باقرزاده با اشاره به دلایل به وجود آمدن بی سوادی، گفت: عوامل فردی، محیطی و آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و عوامل اقتصادی در به وجود آمدن بی سوادی نقش مهمی دارند.

او در تشریح علل عدم کاهش تعداد و درصد بی سوادان گفت:‌ مسدود نبودن ورودی بیسوادی، ماندگاری ضعیف مهارت‌های کسب شده و بازگشت به بی سوادی، اشکال در روش شمارش بی سوادان، افزایش تعداد کم‌سوادان جامعه و غنی نبودن محیط زندگی از کتب ساده و کاربردی، عدم دسترسی به اطلاعات دقیق و مشخصات افراد، ویژگی‌ها و نیازهای افراد بی سواد، کمبود منابع مالی، متناسب نبودن محتوا و روش‌ها با نیازها، مطلوب نبودن همکاری دستگاه‌های اجرایی، ساده، بدیهی و موقتی پنداشتن سوادآموزی و عدم تخصیص جایگاه مناسب به آن و فقدان تشکل‌های مردمی از علل عدم کاهش بی سوادان به حساب می‌آید.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: ما در دوره مقدماتی، از 19 میلیون نفر ثبت‌نام کردیم که 10 میلیون نفر موفق شدند این دوره را پشت سر بگذارند. همچنین در دوره تکمیلی سوادآموزی 12 میلیون نفر را ثبت‌نام کردیم که 7 میلیون نفر از آنها توانستند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند و در دوره پایانی نیز 3 میلیون نفر ثبت‌نام شدند.

او گفت: آموزش اولیای بی سواد دانش‌آموزان مهمترین فعالیت ماست زیرا 940 هزار ولی دانش‌آموز زیر 50 سال داریم. همچنین کار پژوهشی بر روی آموزش از طریق تبلت انجام شده و از سال آینده به صورت آزمایشی انجام می‌شود. میانگین سن افراد تحت پوشش نهضت سوادآموزی از اول انقلاب تاکنون 31 سال بوده و 75 درصد از سوادآموزان تحت پوشش خانم بودند.

باقرزاده تأکید کرد: در سال جاری تاکنون 433 هزار نفر تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار گرفته‌اند. معاون وزیر آموزش و پرورش در تشریح تغییرات تحول‌آفرین نهضت سوادآموزی ادامه داد: ما باید از مرحله برنامه‌ریزی ملی به سوی استانی و منطقه‌ای، در تصدی‌گری امور به سوی سیاست‌گذاری و مدیریت فرآیندی، در عرضه‌محوری به سوی تقاضامحوری، در زمینه تأکید بر آمار به سوی مشخصات و آدرس افراد، در ایجاد منابع جدید به سوی استفاده بهینه از منابع گذشته، در اجرای کلاس به سوی آموزش فرد به فرد و در مخاطب عام به سوی گروه‌های خاص حرکت کنیم.

47232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =