تدوین نحوه استفاده از موبایل در حوزه علمیه/اگر کارتمان در عابربانک گیر کرد چه کنیم؟/هشدار فتا

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه چهارشنبه دوم اردیبهشت 1394:


اگر کارتمان در عابربانک گیر کرد چه کنیم؟

این روزها بسیاری از افراد به جای حمل پول نقد، کارت عابر بانک های مختلفی را با خود به همراه دارند که ممکن است این کارت های کوچک و کم حجم در مقابل دستگاه های خودپرداز یا حتی زمانی که در داخل کیف قرار دارند، مورد سرقت قرار گیرند.
میزان استفاده از عابربانک ها در مراکز خرید نسبت به گذشته افزایش یافته، بگونه ای که بسیاری از افراد وجوه نقد و حتی حقوق خود را در حساب های جاری خود نگهداری کرده و از طریق عابر بانک ها پول برداشت می کنند.
بسیاری از بازنشستگان نیز با مراجعه به دستگاه های خودپرداز حقوق خود را دریافت می کنند که در برخی موارد سارقان با اطلاع از این موضوع، در اطراف دستگاه های خودپرداز کمین کرده و در زمان مقتضی و بکارگیری ترفندهایی گوناگون، کارت و وجوه آنان را به سرقت می برند.
با این وجود، اطلاع و آگاهی از ترفندهای سارقین، کمک بسزایی در پیشگیری از اینگونه جرایم خواهد داشت، زیرا برای ارتکاب هر عمل مجرمانه، دو عامل اصلی انگیزه مجرم و شرایط و فضای مناسب برای وقوع جرم دخیل است.
به گزارش ایرنا البته از بین بردن انگیزه مجرمان، وظیفه ای فراتر از حیطه توان مسوولیت های یک شهروند عادی و در محدوده اختیارات و توانایی های سازمان های کلان کشوری است، اما جلوگیری از ایجاد فضا و بستر مساعد بروز یک عمل مجرمانه توسط بزهکاران، تا حد بسیاری وابسته به نوع عملکرد هر یک از قربانیان بالقوه، یعنی شهروندان است که می تواند آنان را در برابر مجرمان فرصت طلب حفظ کرده و موجب ناکامی مجرمان شود که در این جا به نمونه هایی از سرقت از عابربانک ها اشاره می کنیم.
سارقان عموما در قالب یک تیم کار می کنند، به عنوان مثال در نمونه ای از این گونه سرقت ها که اتفاق افتاده است، یکی از سارقان در حال دستکاری دستگاه خودپرداز و دیگری مواظب اطراف است تا در صورت بروز خطر نفر اول را آگاه کند.
نفر اول با ایجاد تله در دستگاه خودپرداز مثلا از طریق یک نوار فیلم که هم رنگ لبه ورودی کارتخوان ها است، اقدام به فریب شهروندان کرده است به این شکل که وقتی مشتری با خودپرداز کار می کند، کارت در دستگاه گیر کرده در این حین سارق وارد شده و تظاهر به کمک می کنند در حالیکه سعی در به دست آوردن رمز کارت قربانی داشته است.
سارق، قربانی را متقادعد کرده که می تواند کارت را بیرون بکشد، قربانی رمز کارت را وارد کرده و سارق کلمه «لغو» - کنسل - را وارد و سپس دکمه اینتر را فشار می دهد، پس از چند بار تلاش، قربانی متقاعد می شود که کارت او توقیف شده و به همراه سارق محل را ترک می کند، در این شرایط سارق به خود پرداز برگشته، کارت را بیرون کشیده و با رمزی که به دست آورده، وجوه داخل عابربانک را صفر می کند.
شهروندان باید دقت داشته باشند که در صورت گیر کردن کارت، روی لبه کارت خوان را به دقت نگاه کرده و در صورت وجود هرگونه برآمدگی اعم از چسب، نا همخوانی لبه ها و دیدن نوار لبه فیلم رادیوگرافی آن را بیرون کشیده و کارت خود را به دست آورند.
همچنین در صورت بروز هر گونه مشکل نامفهوم، از دادن رمز خود به افراد دیگر و خواهان کمک خودداری کنید.
حداقل اینکه روز بعد به کارتتان دسترسی پیدا خواهید کرد؛ این بهتر است که اصل موجودی را همین امروز از دست بدهید.
اگر کارتتان گیر کرد، صبر کنید تا نفر بعد هم از دستگاه استفاده کند و بعد آنجا را ترک کنید، اگر فردی نیامد کمی از دستگاه دور شوید و به مدت چند دقیقه دستگاه و مراجعین بعدی را به دقت زیر نظر بگیرید.
مطمئنا با رعایت این نکات تا حد بسیار زیادی از سرقت موجودی خود جلوگیری و سارقان را ناامید کرده اید.
در مورد دیگری که شکل جدید کلاهبرداران به شمار می رود، استفاده از رسیدهای باطله عابر بانک ها است.
افراد سودجو با استفاده از شگرد جدید کلاهبرداری از طریق رسیدهای باطله عابر بانک ها، اقدام به فریب مسوولان بانک ها کرده و از این طریق مبالغ قابل توجهی به دست آورده اند.
اشخاصی با پرسه زدن اطراف عابر بانک ها اقدام به جمع آوری کاغذهای باطله رسید مشتریان می کنند، این اشخاص به روش ماهرانه ای با مسوولان در بانک ها تماس گرفته و از طریق شماره حساب افراد با شگردهای خاص و استفاده از ادبیات بانکی مناسب، اقدام به دریافت اطلاعات حساب افراد می کنند.
در مرحله بعدی این افراد شیاد و کلاهبردار نسبت به تهیه مدارک جعلی به نام این افراد اقدام می کنند.
پس از انجام این کارها با مراجعه به بانک می توانند مقادیری پول از حساب افراد دریافت کنند. افراد مذکور کاملا به ادبیات بانکی آشنا هستند و با شگردی خاص و محترمانه اقدام به دریافت اطلاعات می کنند.
شهروندان باید توجه داشته باشند که پس از استفاده از خودپردازها، رسید بانکی خود را در سطل های زباله کنار خودپردازها نریزید یا اینکه اطلاعات آن را به خوبی نابود کنند.
شیوه دیگری که در بین مجرمان سابقه دار ابداع شده این است که فرد کلاهبردار از یک واحد صنفی یا مغازه درخواست سفارش می دهد که در گفته های خود اذعان می کند در شهری دیگری است و قادر به خرید حضوری نیست.
در این شیوه سرقت، سارق سفارش کالا داده و درخواست می کند که یکی از افراد از طریق دستگاه خودپرداز «ای تی ام» - ATM - حاضر شده تا با راهنمایی وی پول سفارش به حساب ریخته شود.
به محض ورود به منوی انگلیسی فرد مال باخته مورد سرقت قرار گرفته و تمامی حساب وی خالی می شود.
در نمونه دیگر، وقتی بانک تعطیل می شد، سارق دست به کار شده، روی دکمه دستگاه های خودپرداز چسب ریخته تا نقشه اش را عملی کند.
فردی که از این طریق مورد سرقت قرار گرفته، می گوید: برای گرفتن پول به یکی از دستگاه های خودپرداز رفتم و وقتی کارت عابربانک را داخل دستگاه گذاشتم و رمز را وارد کردم دستگاه به من پولی نداد. دکمه انصراف را زدم اما کارتم را هم پس نداد. همان لحظه پسر جوانی که کنار من ایستاده بود پیشنهاد داد که موضوع را با نگهبان بانک در میان بگذارم. من نیز به سمت در اصلی بانک رفتم اما کسی نبود مجددا به سمت دستگاه برگشتم و دیدم که دستگاه به حالت عادی برگشته و از آن جوان نیز خبری نیست.
وی ادامه می دهد: به تصور اینکه کارتم داخل دستگاه گیر کرده است به خانه برگشتم تا روز بعد در ساعت اداری موضوع را پیگیری کنم اما در بین راه چندین پیامک بانک به دستم رسید که با خواندن آنها حسابی شوکه شدم زیرا مبلغ سه میلیون و200 هزار تومان از حساب من برداشت شده بود. صبح روز بعد وقتی به بانک رفتم، متوجه شدم که فردی با ریختن چسب روی دکمه های دستگاه، برخی از گزینه ها را از کار انداخته و مانع از انجام عملیات بانکی شده و پس از سرقت کارت عابربانک و اطلاع از رمز آن، حسابم را خالی کرده است.
این سارق که توسط پلیس آگاهی تهران دستگیر شده در اعترافات خود گفته است: اغلب در ساعات غیراداری و در زمان تعطیلی بانک ها، با ریختن چسب اقدام به از کار انداختن برخی کلیدهای دستگاه های خودپرداز می کردم و زمانی که افراد پای دستگاه های خودپرداز می رفتند، در یک لحظه با غفلت آنها رمز کارتشان را به خاطر می سپردم، بعد آنها را دست به سر می کردم و با سرقت کارتشان، پا به فرار می گذاشتم.
شگردهای سارقان روز به روز تغییر کرده و آنها با استفاده از بی دقتی قربانیان خود، ترفندهای جدیدی را مد نظر قرار می دهند در حالیکه با رعایت نکاتی چند می توان کام سارقان را تلخ کرد.
پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در این زمینه نسبت به بی توجهی و اعتماد به کسانی که کنار عابر بانک ایستاده اند، رعایت دقت درخصوص اهمیت رمز عابر بانک و نگهداری از کارت، در نظر گرفتن نکات ایمنی در هنگام ترک عابر بانک و داشتن آگاهی کامل در ارتباط با نحوه صحیح استفاده از عابر بانک تاکید دارد.

** رعایت نکات پیشگیرانه در سرقت از عابربانک
پلیس پیشگیری ناجا بمنظور ناکام کردن سارقان در این حوزه، توصیه های پیشگیرانه ای بدین ترتیب ارائه می کند:
- دانستن کامل روش استفاده از کارت عابر در هنگام دریافت آن الزامی است.
- برای حفظ و نگهداری از کارت خود کوشا باشید.
- رمز کارت عابر بانک شما راز شماست، آن را فاش نکنید.
- مرتبا حساب های بانکی خود را کنترل کنید.
- در هنگام استفاده مراقب باشید کسانی که اطراف شما ایستاده اند، شماره های کارت شما را نبینند.
- ارسال مشخصات کارت می تواند خطرناک باشد، حتی برای آشنایان.
- پیشنهاد افراد نامطمئن در انجام عملیات بانکی را نپذیرید.
- کارت خود را هرگز به فرد دیگری ندهید.
- نکات ایمنی را در انجام پرداخت های اینترنتی انجام دهید.

** اقدامات لازم پس از سرقت عابربانک
پلیس پیشگیری توصیه می کند، مالباختگان عابربانک پس از سرقت، پلیس ١١٠ را در جریان بگذارند و بلافاصله کارت را باطل کنند.
به توصیه پلیس پیشگیری ناجا، اگر فردی در خیابان توسط سارقان به زور وادار به برداشت وجه از کارت خود شد، باید بلافاصله مردم و افراد حاضر در محل را مطلع کند.

 

 

 

تدوین نحوه استفاده از موبایل در حوزه علمیه

مسئول برنامه ریزی و نظارت معاونت تهذیب حوزه از برگزاری گردهمایی معاونان تهذیب استان‌های کشور با هدف تدوین آئیننامه نحوه استفاده از موبایل و فضای مجازی در مدارس علمیه خبر داد.
به گزارش مهر، حجت الاسلام سید مصطفی رضوی با اعلام این مطلب اظهار داشت: این هم اندیشی به روال گذشته، با هدف تبیین برنامه‌های معاونت تهذیب حوزه های علمیه و همچنین بررسی راه‌کارهای ترویج مبانی اخلاقی و تهذیبی برگزار می‌شود.
مدیر اداره برنامه ریزی و نظارت معاونت تهذیب حوزه های علمیه کشور، با اشاره به اهداف این نشست افزود: هم اندیشی در خصوص «چگونگی مواجهه با پدیده استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی در مدارس علمیه» از جمله مباحث مهمی است که در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
حجت الاسلام رضوی تصریح کرد: بررسی عملکرد معاونان تهذیب استانی در بخش های مختلف از دیگر محورهای دهمین گردهمایی معاونان تهذیب استان‌های کشور خواهد بود.
وی با بیان این مطلب که دهمین نشست به دنبال بازنگری، اصلاح و تکمیل آئین نامه نحوه ی استفاده از موبایل و فضای مجازی در مدارس علمیه است، یادآورشد: تشکیل کارگروه های تخصصی مربوطه، جلسات دانش افزایی در رابطه با موضوع نشست و جمع بندی نظرات و تهیه و تدوین پیش نویس آئین نامه جدید ، نحوه مواجهه با پدیده استفاده از موبایل و فضای مجازی در مدارس علمیه از جمله برنامه های این نشست می باشد.
مدیر اداره برنامه ریزی و نظارت معاونت تهذیب حوزه های علمیه کشور، در پایان خاطرنشان ساخت: دهمین نشست از سلسله نشست های دانش افزایی و هم اندیشی معاونین تهذیب استان های کشور از ۲۲ اردیبهشت تا ۲۵ اردیبهشت ماه به میزبانی حوزه علمیه استان خوزستان برگزار خواهد شد.

 


پلیس فتا: مراقب جاسوسی اپلیکیشن‌ها باشید

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: بسیاری از دارندگان گوشی های هوشمند این روزها با دانلود اپلیکیشن های مختلف موبایلی از سایت ها و فروشگاه های مختلف خود را در خطر جاسوسی قرار می دهند.
به گزارش ایسنا، سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش با بیان اینکه برخی اپلیکیشن های موبایلی موجود در این سایت ها و فروشگاه ها از کدهای مخرب استفاده کرده و کنترل گوشی کاربر را در اختیار می گیرند، گفت: فهیمدن این موضوع نیز بسیار مشکل است چرا که کدهای این اپلیکیشن ها با ترکیب میلیون‌ها کد مختلف دیگر در سیستم عامل باعث می گردند تا بتوان از گوشی کاربران جاسوسی نمایند.
وی با بیان اینکه برخی از این اپلیکیشن ها از کاربران می‌خواهند که به سوالاتی پاسخ دهند، و یا پیامکی به شماره ای یا ایمیلی ارسال نمایند گفت: این نوع ارتباط می‌توانند باعث آلوده شدن گوشی به بدافزارهایی شوند که اطلاعات شخصی کاربران را مورد حمله قرار دهند.
به گفته آذردرخش، موارد جاسوسی شامل ارسال پیامک های دریافتی و ارسالی کاربر بدون آنکه خود متوجه شود، ارسال عکس ها، کلیپ ها و فیلم های موجود در حافظه گوشی، ارسال لیست تماس های دریافتی و شماره مخاطبین موجود در گوشی و... است.
وی با بیان اینکه در بسیاری موارد قربانی این جاسوسی خود کاربر است و در برخی موارد دوستان و نزدیکان کاربر قربانی این جاسوسی ها می گردند، افزود: اخاذی از کاربر با توجه به داشتن اطلاعات زیاد از وی یکی از مهمترین موارد است.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری ادامه داد: بسیاری از اطلاعات کاربران که از این طریق به سرقت می رود بعدها باعث ایجاد آزار و اذیت وی و نزدیکان و بستگان می گردد. چرا که مجرمان از این اطلاعات علاوه بر اخاذی برای سرگرمی و اذیت آزار قربانیان استفاده می کنند به عنوان مثال ارسال پیامک های مستهجن و محتوای نامناسب با شماره کاربر برای افراد دیگر، یک مورد اذیت وآزار است که مجرمان انجام می دهند.
آذردرخش با اشاره به اینکه تهدیدات امنیتی گوشی های همراه هوشمند بسیار بیشتر از لب تاب و کامپیوترهای خانگی است، افزود: چرا که میزان اطلاعات شخصی که کاربران با خود در موبایل های هوشمند حمل می کنند به مراتب بیش از نوت بوک و و کامپیوترهای خانگی آنها است ضمن آنکه دسترسی سارقان یا هکرها به گوشی همراه به مراتب سهل تر می باشد.
وی به کاربران گوشی های هوشمند توصیه کرد: از سیستم رمز نگاری مناسب برای گوشی های خود استفاده کنید و رمز آن را ترکیبی از اعداد و حروف قرار دهید.
این مقام مسئول با بیان اینکه همواره آنتی ویروس گوشی و تبلت خود را به روز نمائید، گفت: بر روی گوشی خود یک برنامه امنیتی مانند نرم افزار ضد جاسوس نصب نمائید و از شر برنامه‌ هایی که استفاده نمی ‌کنید خلاص شوید. هنگامی که کار شما با یک برنامه یا سرویس وب تمام شد، از برنامه خارج شوید یا Log Out کنید. این کانال را همین طور به حال خود باز نگذارید تا دیگران اطلاعات شما را کنترل کنند.
آذردرخش به دارندگان گوشی های هوشمند توصیه کرد: از دانلود بی مورد نرم افزارها و کلیپ‌ های موجود در سایت ها خودداری نمایند و فقط برنامه ها و نرم افزارهای لازم و کاربردی را دریافت و تنها به نمونه‌های رسمی موجود اعتماد کنند در سایت های معتبر که گاها" هم پولی است دریافت نمایند.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، وی در پایان در توصیه به کاربران و شهروندان گفت: در صورت مواجه با موارد مشکوک می توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.



صدور فراخوان مجوز اپراتورهای مجازی

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری اعلام کرد: به منظور افزایش رقابت، کیفیت و پوشش نیازهای مشتریان و ترغیب نوآوری و ارائه خدمات ارزش افزوده در بازار تلفن‌همراه کشور، پروانه اپراتورهای مجازی تلفن‎‌همراه (MVNO) صادر می‌شود.
صادق عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه "اصول حاکم بر پروانه‌ اپراتورهای مجازی تلفن‌همراه" در اسفندماه سال گذشته در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده است، اظهار کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی دریافت پروانه MVNO می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی و مطالعه دقیق این مصوبه و فراخوان صدور پروانه MVNO از شرایط دریافت پروانه و مدارک و مستندات لازم آگاه شوند.
وی تصریح کرد: متقاضیان دریافت پروانه می‌توانند از پانزدهم اردیبهشت تا پانزدهم مرداد سال جاری درخواست خود را همراه با مدارک و مستندات لازم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ارسال کنند.
بر اساس مفاد این مصوبه در صورتیکه متقاضی براساس "معیارهای ارزیابی شایستگی متقاضیان دریافت موافقت اصولی" مندرج در پیوست شماره یک مصوبه، واجد شرایط دریافت موافقت اصولی شود، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بدواً نسبت به اعطا "موافقت اصولی راه‌اندازی شبکه مجازی تلفن همراه" به نام متقاضی واجد شرایط مذکور جهت انجام مذاکرات لازم برای حصول توافق با اپراتورهای میزبان اقدام می‌نماید.
دارنده موافقت اصولی از زمان صدور آن، شش ماه مهلت دارد تا پس از عقد قرارداد با حداقل یکی از اپراتورهای میزبان، درخواست خود را برای دریافت پروانه به سازمان ارائه کند.

 

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =