بر اساس یک گزارش بین المللی علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن با بزرگ جلوه دادن خطر گروه تروریستی القاعده از آمریکا و کشورهای غربی اخاذی می کرد.

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی گزارش داد: گزارش های بین المللی و چهره های سیاسی یمنی از همکاری علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن با گروه تروریستی القاعده برای دریافت کمک های مالی از آمریکا و دیگر کشورها خبر می دهند.
این در حالی است که در نهایت کمک های مالی به یمن به دست شبه نظامیان حوثی (جنبش انصار الله یمن) و طرفداران علی عبدالله صالح رسید تا در درگیرهای با نیروهای ائتلاف عربی به کار بگیرند.
یک گروه از محققان بین المللی در امور یمن در گزارشی اعلام کردند، علی عبدالله صالح یکی از طرف هایی بود که بیشترین تهدید و چالش امنیتی در یمن را بوجود آورد.
در این گزارش که برای رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال شده، آمده است: در بیستم فوریه گذشته علی عبدالله صالح و برخی از نزدیکان وی با عناصر گروه «القاعده در شبه جزیره العرب» همکاری کردند.
در مصاحبه هایی که در این گزارش آمده است، گفته می شود علی عبدالله صالح با حمایت از عناصر القاعده تلاش دارد روند سیاسی را در این کشور از بین ببرد و نتایج گفتگوهای ملی که میان گروه های سیاسی یمن برگزار شد را ناکام بگذارد.
در این گزارش آمده است: محمد ناصر احمد وزیر دفاع سابق یمن در دفتر علی عبدالله صالح با سامی دیّان یکی از سران گروه القاعده دیدار کرد. این در حالی است که وزیر دفاع یمن در آن زمان حمله گسترده ای علیه عناصر القاعده در استان ابین یمن را فرماندهی می کرد، اما علی عبدالله صالح از وی خواست نیروهایش را از این استان عقب بکشد.
در این گزارش نیز آمده است: در ماه مه سال 2011 یحیی صالح مسئول مبارزه با تروریسم در استان ابین و برادرزاده علی عبدالله صالح دستور داد، نیروهای ارتش این کشور از این استان خارج و در صنعا پایتخت این کشور مستقر شوند. از این رو عناصر القاعده توانستند حضور خود را تا اواسط سال 2012 در استان ابین مستحکمتر کنند.
همچنین در گزارش کارشناسان آمده است: علی عبدالله صالح از نیروهای القاعده برای ترور افراد و حمله به تاسیسات نظامی برای تضعیف عبدربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی وفراری یمن) و ایجاد فاصله میان ارتش و مردم به کار گرفته است.
از سوی دیگر اعضای ارشد گروه های افراطی اذعان کردند که، علی عبدالله صالح بر زندان های عناصر القاعده نظارت داشت تا محققان آمریکایی که از این عناصر بازجویی می کردند را گمراه کند. مایکل شویر رئیس بخش اطلاعات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این باره گفت: علی عبدالله صالح از اعضای القاعده حمایت می کرد و برای تقویت افزایش نفوذ آنها اقداماتی انجام می داد.
وی افزود: رئیس جمهور سابق یمن از جنگ سال 1994 به گروه القاعده کمک مالی می کرد.
یکی از اعضای القاعده گفت: دولت علی عبدالله صالح حمله به سفارت آمریکا در صنعا در سال 2008 را برای گروه القاعده تسهیل کرد. همچنین در سال 2007 حمله به گردشگران اسپانیایی در صحرایی در استان مأرب با القاعده همکاری کرد.
از این رو علی عبدالله صالح از نگرانی کشورهای غربی از گسترش نفوذ القاعده بهره برداری مناسب کرد. وی از حمایت های لجستیکی غرب برای رویارویی با القاعده استفاده است و این حمایت که شامل سلاح و تجهیزات نظامی به یکصد میلیون دلار در سال رسید.
این سلاح ها و تجهیزات به مراکز نظامی یمن رسید که همگی تحت فرماندهی نزدیکان علی عبدالله صالح قرار دارند.
از سوی دیگر واقعیت این است که حتی یک قطعه از کمک های تسلیحاتی که به یمن رسید علیه گروه القاعده به کارگرفته نشد و در نهایت به شبه نظامیان وابسته به گروه حوثی رسید.
با وجود حمایت های گسترده آمریکا از دولت علی عبدالله صالح، ناو جنگی «کول» این کشور در بندر عدن از سوی عناصر القاعده در اکتبر سال 2000 هدف قرار گرفت و در این حمله سیزده تن از نیروی دریایی آمریکا کشته شدند.
اما زمانی که اعتراضات مردمی در یمن در فوریه سال 2011 آغاز شد، علی عبدالله صالح از عناصر القاعده برای تخریب وجهه انقلاب یمن استفاده کرد. زیرا گروه القاعده مشارکت خود را در انقلاب یمن علنی کرد. وی تلاش کرد از این طریق نگرانی ها از انقلاب یمن بیشتر کند. از این رو نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح استان های أبین و حضرموت یمن را به عناصر القاعده واگذار کردند تا وضع را برای نیروهای ائتلاف عربی و کیمته های مردمی پیچیده تر کند.
علی عبدالله صالح در بزرگ جلوه دادن خطر القاعده برای دریافت کمک از آمریکا و دیگر کشورها موفق شد. وی در نهایت با همکاری گروه حوثی از کمک های بین المللی برای تخریب و ویرانی یمن بهره برده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =