فیلم حیرت‌انگیز ناسا از چرخه گازهای نامرئی زمین

شبیه‌سازی جدید ناسا با پرده‌برداری از چرخه نامرئی دی‌اکسیدکربن در جو زمین نشان می‌دهد تولید این گاز گلخانه‌ای عملا در انحصار نیم‌کره شمالی زمین است.

نسیبه خانلرزاده: ناسا تصویرسازی تکان‌دهنده‌ای را از نحوه چرخش دی‌اکسید کربن در گرداگرد زمین منتشر کرده است. در این شبیه‌سازی، ابرهای مملو از گازهای گلخانه‌ای از مراکز صنعتی عمده به اتمسفر زمین جاری می‌شود و بر بستر بادهای سیستم جهانی آب‌وهوایی زمین، از قاره‌ای به قاره دیگر می‌رود.

به گزارش نشنال جئوگرافیک، این شبیه‌سازی که 75 روز به طول انجامید و توسط ابرکامپیوترهای مرکز پروازهای فضایی گدارد ناسا در گرین‌بلت مریلند تولید شده، انتشار دی‌اکسید کربن را از ماه می 2005 / اردیبهشت 1384 تا ژانویه 2007 / دی 1385 ترسیم می‌کند. قدرت تفکیک نقشه‌برداری بسیار بالای این شبیه‌سازی که 64 برابر قوی‌تر از میانگین مدل‌های آب‌وهوایی است؛ دو حقیقت عمدتاً نادیده گرفته‌شده را به طرز چشمگیری به نمایش می‌گذارد.

برای دانلود فیلم با کیفیت 720P (به حجم 70 مگابایت) اینجا را کلیک کنید.

اول این‌که انتشار گاز دی‌اکسید کربن تقریباً به‌طور انحصاری در نیمکره شمالی انجام می‌شود. توده‌های عمیق سرخ‌رنگ این گاز معمولاً نامرئی، از خوشه‌هایی در ایالات‌متحده، اروپا و آسیا نشأت می‌گیرند و درنهایت به‌سوی نواحی قطبی می‌روند.

دوم این‌که مقادیر بسیار زیاد دی‌اکسید کربن به‌طور فصلی توسط جنگل‌ها و دیگر گیاهان جذب می‌شوند. با حرکت این مدل از اواخر بهار به تابستان، رودهای گاز سرخ شروع به ناپدید شدن می‌کنند و توسط گیاهانی که مشغول فتوسنتز هستند، از جو بیرون کشیده می‌شوند. پس‌ازآن با فرارسیدن زمستان با مرگ یا به خواب رفتن گیاهان، دی‌اکسید کربن به اتمسفر برمی‌گردد.

انسان‌ها هرساله در حدود 36 میلیارد مترمکعب دی‌اکسید کربن را با سوزاندن سوخت‌های فسیلی به اتمسفر می‌فرستند. در بهار سال 2013 / 1392، برای اولین بار در تاریخ غلظت دی‌اکسید کربن اتمسفر از 400 میلی‌گرم بر لیتر تجاوز کرد. دانشمندان هشدار داده‌اند که اگر غلظت دی‌اکسید کربن به بالای 450 میلی‌گرم بر لیتر برسد، می‌تواند به اختلالات خطرناک آب‌وهوایی منجر شود و هشداردهنده‌تر این‌که برخی پژوهشگران فکر می‌کنند که احتمالاً ما از این حد آستانه عبور کرده باشیم.

برای ارزیابی دقیق انتشار دی‌اکسید کربن، ناسا ماهواره جدیدی به نام رصدخانه مداری دی‌اکسید کربن یا OCO-2 را در نیمه‌های تیرماه سال جاری به فضا پرتاب کرد. محققان انتظار دارند که اولین سری اطلاعات این ماهواره، در اوایل سال 2015 (زمستان سال جاری) منتشر شود.

ماهواره OCO-2، علاوه بر کمک به دانشمندان برای اندازه‌گیری تغییرات انتشار دی‌اکسید کربن، شاید بتواند بینش تازه‌ای در مورد رفتار خروجی‌های کربن مانند جنگل‌ها و اقیانوس‌ها که تا نیمی از تمام کربن منتشرشده را از جو بیرون می‌کشند، به دست بدهد. دانشمندان نگران این هستند که چنین خروجی‌هایی به حد نهایی قدرت جذب‌کنندگی کربن خود رسیده باشند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    عظمت الهي. اونوقت بعضي ها ميگن وقت و هزينه بيخودي رو دارن صرف ميكنن براي اكتشاف در فضا. جناب استاد اونا بيشتر از من و شما به عظمت خدا پي ميبرن .
    • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      25 10
      اگر ناسا نبود ما چکار می کردیم کل دنیا روی ناسا میچرخه
    • اسمال طلا IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      31 4
      جناب استاد هدف از برنامه های فضایی پی بردن به عظمت الهی نیست. همین اینترنتی که شما داری استفاده میکنی یکی از دستاوردهای بسیار کوچک اکتشافات فضایی است. اگر ماهواره ها نبودند شما چطوری کامنت میذاشتی؟ اس ام اس میدادی؟ فیلتر شکن استفاده میکردی؟
    • از ایران A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      14 16
      اگر غفلت به انسان مادی اجازه دهد، با دیدن عظمت هستی در برابر خالق هستی خاضع می شود و دیگر سراغ جنگ و آز و طمع و استعمار و استثمار نمی رود. به امید چنین روزی.
    • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      33 10
      چی میگی؟؟ چرا ما عادت داریم تو هر چیزی بحث مذهبی رو پیش بکشیم؟
    • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      2 1
      درست ... البته این شبیه سازی کامپیوتریه ها
  • ليلي IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    92 15
    شكر خالقي كه بدون منت و بدون پارتي بازي نظم رو براي همه اجرا مي كنه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    4 0
    پاکی های دنیا رو آلودین اینجور اگه بگزره نابودین آی آدما با ندونم کاریتون زندگی رو کشتین و خوشنودین کو کجا رفت آسمون آبیمون....
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    13 2
    انتشار گازهای گلخانه ای در این حجم دسته گل شرم آور آدمیزاده، نه یادآور عظمت خلقت خداوند بعضیا عادت کردن پایین هر خبر ناسا یادی از کتابهای دینی دبستانشون بکنن
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    8 0
    نتیجه این که تا می توانیم سبزینه بکاریم به گیاهان اطراف مان اهمیت بدهیم بلکه کمی کمک کرده باشیم. در هر حال دلیل همه بیمارها و کج خلقی های بشر همین است هوایی که نفس می کشد ای کاش به فکر راه چاره می شدیم
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    14 5
    مالک یوم الدین
  • سیا A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    10 0
    آمریکا و چین بزرگرین تولید کننده ها گار دی اکسید کربن هستند.
  • محسن IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    6 0
    برج 7،8،9 چقدر هوا تمیز شده اگر درختان هم مانند جانوران اکسیژن مصرف می کردند همه ما میمردیم
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    4 0
    خیلی ممنونم از ناسا و همچنین از سایت شما که با تصویربرداری وپخش آن مردم را آگاه می کنند
  • مصلحی A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    2 0
    تشکر از قرار دادن ورژن هایدف این ویدیو در کنار متن خبر. امیدوارم این رویه ادامه پیدا کند. با سپاس از خبرآنلاین.
  • امین IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    9 6
    فعلا میخوایم یه میمون بفرستیم ببینیم چی میشه
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    6 0
    چقدر نقش گیاهان موثر و غیر قابل تصوره . چرا ما به فکر توسعه جنگل ها نیستیم؟
  • بی نام GB ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    7 1
    برادر محترم اسمال طلا ، صحبت من در جواب خبري بود كه ديروز منتشر شد و استاد بزرگواري گفته بودند چرا هزينه ميكنيد براي اكتشاف در مريخ ؟ بجاي اون به خدا شناسي بپردازيد. وگرنه منم ميدونم دستاورد اكتشافات ناسا چيه
  • امیر IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    1 2
    چه میکنن امریکا و اروپا و چین. حقوق بشر شامل زندگی در یک زمین معتدل با اکسیژن کافی و اتمسفر متعادل نمیشه؟ چرا میشه هروقت مشکل صنایع دوستان حل شد و دیگه دی اکسید کربن منتشر نکردن میارنش جزو حقوق بشر میزنن تو سر ما
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    آمریکا و اروپا به کنار... دقت کردین شبه جزیره کره چقدر گاز تولید میکنن؟
  • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    2 5
    اونقد بدم میاد از آدمایی که ادای روشن فکرارو درمیارن و به کامنتهای مذهبی منفی میدن