۰ نفر
۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۵۰

دنیای اقتصاد نوشت:

متوسط قیمت مسکن در 11ماه سال93 رقمی معادل 3/ 3  درصد نسبت به  سال92 افزایش پیدا کرد اما سطح قیمت در پایان بهمن 8/ 1  درصد نسبت به ابتدای فروردین کاهش یافت.
این ارقام نشان می‌دهد، افرادی که ابتدای امسال با پشت‌گرمی به شایعه‌ «جهش قیمت مسکن در سال93»، با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به خرید ملک مسکونی کردند تا پس از مدتی، به واسطه رشد قیمت، بتوانند از محل معاملات کوتاه‌مدت، سود کسب کنند، هم‌اکنون نه تنها دارایی‌شان در مقایسه با تورم عمومی و سود سایر بازارها، ارزش‌افزوده پیدا نکرده که از اصل آن حدود 2  درصد طی 11 ماه اخیر کاسته شده است. در حقیقت بازدهی بازار مسکن در سال جاری، بعد از دو سال، زیان بین سرمایه‌گذاران تقسیم کرده است.
نرخ بازدهی مسکن در سال‌های 91 و 92 به خاطر روند افزایش قیمت، به ترتیب معادل 60 درصد و 3/ 7  درصد سود نصیب خریداران ملک کرد. اما امسال همان‌طور که گروهی از کارشناسان مجرب در اواخر سال92 پیش‌بینی کردند، بازار مسکن برای سفته‌بازها و معاملات سوداگرانه، ناامن و پرریسک بود. به همین خاطر، در طول سال جاری طبق گفته مشاوران املاک، تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن به حداقل رسید و حجم ناچیز معاملات صرفا از طرف خریداران مصرفی انجام شد. به این ترتیب معدل قیمت در کارنامه 11 ماهه بازار مسکن نشان می‌دهد: گروهی که امسال با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به خرید آپارتمان کردند، بازنده حتمی این بازار به حساب می‌آیند و گروهی که اعضای آن را متقاضیان مصرفی تشکیل می‌دهند و تاکنون به امید کاهش بیشتر قیمت، از خرید صرف‌نظر کرده بودند جزو قبول‌شدگان بازار محسوب می‌شوند.


17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    21 4
    مگه مسکن محلی برای سرمایه گذاری هست که میگید کیا سود کردن ؟ همین نگرش باعث شده قیمتا اینطور بشه. البته این نگرش دیگه تموم شد رفت.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    18 13
    ارزانی مسکن در ایران محال است.دیر بخری دوبربر میشود
    • شیخ سجادیه A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
      13 8
      صد برابر بشه. کی میخره داداش؟ پولش کو؟
  • شیخ سجادیه A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    21 8
    با توجه به کاهش نقدینگی و عدم توانایی برای خرید وگران بودن بی حد و بیمرز و بیضابطه مسکن٫ کاهش ازدواج؛ ازدیاد ساخت و سازهای گذشته ٫ و همچنین روند کاهشی جمعیت کشور ؛ سال آینده وضعیت برای سرمایه گذاران مسکن سختر و وخیم تر میشود.