این روزها مسئولان فرهنگی تلاش دارند تا تهران به عنوان پایتخت جهانی کتاب از سوی یونسکو انتخاب شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسئولان فرهنگي طرح انتخاب پايتخت كتاب ايران را كليد زده‌اند تا هم به رونق كتاب‌خواني در ايران كمك كنند و هم شانس ايران در معرفي شهري به عنوان پايتخت جهاني كتاب را افزايش دهند.

همچنین به نقل از عبدالمهدي مستكين رئيس كميته فرهنگ كميسيون ملي يونسكو و عضو شواري سياست‌گذاري اين طرح، تهران سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ براي کسب عنوان «پايتخت کتاب جهان» تقاضايش را به سازمان جهاني يونسکو اعلام کرد که موفق به کسب اين موقعيت نشد. تهران در سال ۲۰۰۶ با يک رأي اين عنوان را به تورين ايتاليا باخت. اما اکنون براي تحقق اين درخواست با توجه به اهميت ايران در مناسبات فرهنگ و تمدن جهاني و نقش بسزاي اين تمدن ديرينه در گسترش فرهنگ در جهان، مسئولان دولتي گام‌هاي عملي‌تري را برداشته اند و معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد براي نخستين بار طرح انتخاب پايتخت كتاب ايران را برگزار مي‌كند تا اين انتخاب، راه را براي انتخاب شهري از ايران به عنوان پايتخت جهاني كتاب هموار سازد. انتخاب پايتخت كتاب ايران بر اساس فعاليت‌هايي است كه تاكنون بر محور كتاب در يك شهر انجام شده كه البته برنامه‌ها و فعاليتهاي آتي آن شهر را هم دربرمي‌گيرد.

بر اساس فراخوان جشنواره انتخاب پايتخت كتاب ايران «هدف از اين طرح افزايش انگيزه مسوولان و اهالي استانهاي مختلف كشور براي فعاليت در حوزه كتاب و كتابخواني است و از ميان شهرهاي كشور شهري كه بهترين برنامه‌هاي گذشته و بهترين برنامه‌هاي پيش بيني شده براي دو سال آينده را داشته باشد به عنوان كانديدا براي انتخاب به عنوان پايتخت كتاب ايران برگزيده مي‌شود.»

به گفته محمد سلگي دبير جشنواره انتخاب پايتخت كتاب ايران، تلاش برآن است که يكي از شهرهاي ايران بتواند عنوان پايتخت جهاني کتاب براي سال 2016 ميلادي را کسب کند.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CA ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    شیراز