در آخرین شب داستان برج میلاد چه گذشت؟/مرادی کرمانی: قصه‌نویسی را از مادربزرگم یاد گرفتم

شب گذشته، ۲۰ آذر نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان به برج میلاد رفتند تا در پنجمین دوره شب‌های داستان برج میلاد شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هوشنگ مرادی‌کرمانی، علی اصغر سیدآبادی، عرفان نظرآهاری، محمدرضا یوسفی، فرزاد فربد و مریم محمدخانی از جمله داستان‌نویسانی بودند که در این برنامه داستان خواندند. 

نخستین کسی که قرار بود داستان بخواند، علی اصغر سیدآبادی، نویسنده کتاب‌هایی چون «شاهزاده بی تاج و تخت زیر زمین» بود اما او پیش از خواندن داستان ترجیح داد توضیحاتی درباره کتاب‌های در دست انتشارش بدهد: «یک مجموعه برگزیده شعر فارسی از اولین شعرهای نوجوان تا آخر دهه ۸۰ دارم که آن را به نشر ثالث سپرده‌ام و احتمالا تا پایان سال منتشر می‌شود. این مجموعه به نوعی حال و هوای هر دهه را هم منعکس کرده و در واقع تاریخ احساسات ایرانی را در هر دوره نشان می‌دهد.» 

در این جلسه از او که هم در حوزه شعر و هم در حوزه داستان فعال است پرسیده شد که نوشتن شعر سخت‌تر است یا داستان و او پاسخ داد: «من نه خودم را شاعر می‌دانم نه داستان‌نویس و نه منتقد. ولی هم شعر می‌نویسم، هم داستان، هم تاریخ و هم نقد. چون مثلا وقتی دارم تاریخ می‌خوانم به خودم می گویم حالا که داری تاریخ یک دوره را می‌خوانی چیزی هم در این باره بنویس. درباره شعر و دیگر و کارها هم همین اتفاق می‌افتد بنابراین نمی‌دانم کدام سخت‌تر است و کدام یک راحت‌تر.» 

او در پایان دو شعر از مجموعه کتاب‌های «قصه‌های شیرین مغزدار» و بخشی از کتاب «شاهزاده بی‌تاج و تخت زیرزمین» را برای کودکان و نوجوانان حاضر در سالن خواند. 

پس از سیدآبادی نوبت به فرزاد فربد رسید که بخشی از کتاب «هنک سگ گاوچران» را روخوانی کرد. این مترجم درباره ترجمه داستان‌های فانتزی و تخیلی گفت: «دلیل این که به سراغ ترجمه این نوع ادبیات رفته‌ام، این است که م به داستان‌های فانتزی علاقه دارم و هم نبود و کمبود آنها را حس کرده‌ام، البته برخی از ناشران و نویسندگان ایرانی به طور جسته گریخته در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند اما به صورت سیستماتیک به این حیطه نپرداخته‌اند.»

سپس نوبت به هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده پیشکسوت حوزه ادبیات کودک و نوجوان رسید که دو داستان کوتاه با عنوان «بهار» و «رضایت‌نامه» را خواند. در این جلسه از او پرسیده شد که چطور تلخی‌ها و شیرینی‌های زندگی را در داستان‌هایش به هم می‌آمیزد و او در پاسخ گفت: «همانطور که بارها در مصاحبه‌ها گفته یا نوشته‌ام مادربزرگ من پزشک سنتی روستا بود و داروهای گیاهی را به صورت جوشانده در می‌آورد و به بچه‌ها می‌داد ولی این داروها تلخ بودند و مادربزرگم برای این که راحت‌تر بتواند این‌ها را به بچه‌ها بخوراند، داخل این جوشانده‌ها شکر می‌ریخت. من هم این ترفند را از او یاد گرفته و در داستان‌هایم پیاده کرده‌ام.» 

او افزود: «البته مادربزرگم به طور مستقیم به بچه‌ها نمی‌گفت که جوشانده‌ها دارو هستند، می‌گفت این «به به» است و بچه ها بعد از این که آن را می‌خوردند می‌فهمیدند چه خورده‌اند.» 

در ادامه این مراسم مریم محمدخانی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان پشت تریبون رفت و داستان خواند و سپس نوبت به عرفان نظرآهاری رسید که در سخنانی از انتشار کتاب «قلبی بزرگ‌تر از جهان» تا پایان سال ۹۳ خبر داد. کتابی که به زبان‌های عربی، انگلیسی، کردی، ژاپنی و ... ترجمه شده و توانسته در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه صلح کره جنوبی شود. او همچنین گفت کتاب دیگری با نام «وای اگر پرنده‌ای را بیازاری» را هم به زودی منتشر می‌کند. 

محمدرضا یوسفی نیز آ]رین مهمان نویسنده‌ای بود که برای حاضران داستان خواند. او اما پیش از داستان‌خوانی‌اش گفت: «من همیشه از این که اسمم محمدرضا یوسفی است خوشحال بودم چون آخرین نفر در دفتر معلم‌ها بوده‌ام و از آنجا که درس خوان نبودم، از درس جواب دادن بدم می‌آمد. معمولا تا معلم می‌خواست به اسم من برسد، زنگ تفریح زده می‌شد و درس تمام. اما حالا که برای خواندن داستان، آخرین نفر هستم تصمیم دارم نامم را عوض کنم.» 

یوسفی گفت که به کار روی شاهنامه مشغول بوده و ادامه داد: «به نظرم تمام ایرانیان باید شاهنامه را بشناسند و بخوانند. چون شاهنامه هویت ماست. به هر حال داستان‌هایی که بر اساس شاهنامه نوشته‌ام ۴۴ جلد شده و قرار است در چند نوبت وارد بازار نشر شود.» 

پنجمين دوره شب‌هاي داستان با عكس يادگاري كودكان و نوجوانان حاضر در مراسم با نویسندگان پايان پذيرفت. در این دوره که از ۱۵ تا ۲۰ آذر ۹۳ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، ۳۰ نویسنده، شاعر و مترجم ادبیات کودک و نوجوان آثار خود را برای علاقه‌مندان روخوانی کردند. نرگس آبیار، احمد اکبرپور، شهرام اقبال‌زاده، شهلا انتظاریان، غلامرضا امامی، طاهره ایبد، احمد پوری، پروین جلوه‌نژاد، فرهاد حسن‌زاده، هادی خورشاهیان، مصطفی رحماندوست، علی اصغر سیدآبادی، نوید سیدعلی اکبر، حمیدرضا شاه‌آبادی، شهرام شفیعی، محمدرضا شمس، آتوسا صالحی، مرجان فولادوند، فرزاد فربد، شکوه قاسم‌نیا، فریبا کلهر، ناصر کشاورز، حدیث لزرغلامی، جواد محقق، مریم محمدخانی، هوشنگ مرادی کرمانی، بیوک ملکی، محبوبه نجف‌خانی، عرفان نظرآهاری و محمدرضا یوسفی.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =