مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مصاحبه ای درباره صنعت بازی در ایران تاکید کرد «پول» تنها مشکل بازی‌سازان ایرانی نیست.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، کریمی قدوسی در مصاحبه با عصر ارتباط چالش های پیش روی این صنعت در کشور را بازگو کرد که برگزیده سخنان وی به شرح زیر است:

 

- تصوری که من برای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای داشته‌ام به‌واقع هیچ‌وقت این نبوده است که بنیاد بخواهد با مشارکت بخش خصوصی گیم‌سازی کند و ذی‌نفع مادی شود یا بخواهد وارد رقابت با بخش خصوصی شود، درواقع من همواره بنیاد را مانند یک هاب می‌دیده‌ام.

- در بحث نظارت هم باید بگویم اینکه الان به سرعت در بنیاد مجوزهای موسسه فرهنگی تک‌منظوره را صادر می‌کنیم و این که بازی‌ساز‌ها معاف از مالیات می‌شوند بسیار مهم است؛ چراکه معاف بودن از مالیات چیزی بوده که همیشه دغدغه ما بوده است. تا کنون حدود هفت یا هشت مجوز صادر شده که بیشتر آنها مربوط به بازی‌های رایانه‌ای موبایلی (اندروید و iOS) می‌شود.

- ما پارسال از وزارت ارتباطات و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تقریبا بالغ بر 18 میلیارد و 600 میلیون تومان بودجه اسمي گرفتیم كه حدود پنج و شش میلیارد آن پارسال عملا محقق شد که به بازی‌سازها داده شد.

- الان تقریبا 10 سال است که صنعت بازی آمده و فقط دو سال است که بازی‌های موفق موبایلی ساخته شده‌اند، پس باید به سرمایه‌گذاران زمان بیشتری داده شود.

- در حال حاضر در کشورهای پیشرفته رشته بازی‌سازی در دانشگاه‌ها بسیار مورد توجه است و از جمله در دانشگاه‌های معتبر آمریکا و کانادا تدریس می‌شود. ما سعی کرده‌ایم در دانشگاه‌های معتبر کشور مانند «دانشگاه علم و صنعت» این رشته را وارد کنیم و به این ترتیب توقع داریم که نخبگان هم جذب این رشته شوند.

در رشته نرم‌افزار ما یک گرایش به نام بازی داریم که پنج درس است که در دانشگاه علم و صنعت هم ارایه می‌شود. یک رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازی هم داریم که شما هم اشاره کردید که در دست تدوین است.

-سه اتفاق باید بیفتد که این صنعت ملی در کشور راه بیفتد؛ اول آنکه همه در قالب یک اتفاق ملی متوجه شوند که بازی مهم است و فقط بنیاد این اعتقاد را نداشته باشد، کما اینکه در بقیه دنیا هم این‌گونه است. قسمت دوم این است که باید برنامه‌ریزی مناسبی اتفاق بیفتد و با برنامه‌ریزی مشخص در صنعت بازی حرکت کنیم. مساله دیگر اما مساله حمایت از صنعت بازی است که باید مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه در کشور ما حمایت را در اعطای پول می‌بینند، اما در سایر کشورها این‌گونه نیست.

-باید به بازی‌سازان محیط، تجهیزات، آموزش، معافیت‌های مالیاتی و امکان دیده شدن در خارج از کشور داده شود، اما بدترین کار این است که به آنها پول مستقیم بدهیم. اگر من همین الان بگویم می‌خواهم از صنعت بازی حمایت کنم، 150 بازی‌ساز می‌آیند که پول بگیرند اما فقط 10 تای آنها واقعا بازی می‌سازند. واقعا این مشکل جدی است، بازی‌ساز این‌گونه در کشور خلق نمی‌شود.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =