اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ نوشت: رئیس بانک مرکزی ژاپن تاکید کرد که در صورت لزوم،‌ نهاد تحت امر او برای افزایش محرک‌های پولی خود آماده است، اما در عین حال مجددا گفت که سیستم کمک‌رسانی موسوم به پول هلی‌کوپتری ممنوع است.

هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد: «ما باید اعلام کنیم که خطرات تهدید‌کننده اقتصادی و قیمتی را بررسی خواهیم کرد و اگر نیاز باشد، برای دستیابی به هدف ثبات قیمتی در زودترین زمان ممکن، محرک‌های پولی را توسعه خواهیم داد.» 

این اظهارات کورودا در حالی بیان شده که هفته آینده بانک مرکزی ژاپن نشست سیاست‌گذاری برقرار خواهد کرد. 

اغلب اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی ژاپن در نشست 29 جولای خود با کاهش انتظارات تورمی و به منظور رسیدن به هدف تورمی 2 درصدی، محرک‌های پولی بیشتری اعمال خواهد کرد. گمانه‌زنی‌ها در خصوص اقدامات جدید رادیکال در اوایل این ماه شدت گرفت،‌ زمانی که کورودا و آبه، نخست‌وزیر ژاپن نشست‌هایی جداگانه با بن برنانکی، رئیس سابق فدرال‌رزرو،‌ برپا کردند.

برنانکی به دلیل اظهاراتش در خصوص «پول هلی‌کوپتری» بسیار مشهور است.

کورودا افزود: «اگر منظور از «پول هلی‌کوپتری» دست‌کم گرفتن مستقیم بدهی دولت یا مدیریت سیاست‌های پولی و مالی از طریق اقدامات تلفیقی است،‌ تاریخ به ما می‌گوید که این کار در کشورهای توسعه‌یافته‌ای چون ژاپن ممنوع است. نه نیازی به پول هلی‌کوپتری است و نه امکان چنین سیاستی در ژاپن وجود دارد.»

در همین زمان، کورودا تاکید کرد که ترکیبی از سیاست‌های پولی و مالی سودمند خواهد بود. دولت آبه در حال حاضر در حال تدوین بسته مالی برای تقویت رشد اقتصادی است. رشدی که در سال‌های اخیر به‌رغم تلاشهای آبه برای احیای تورم کم‌عمق بوده است. 

کورودا گفت: «موضوع عجیبی نخواهد بود که دولت اقدامات مالی را در دستور کار خود قرار دهد و به طور همزمان سیاست‌های پولی تطبیقی توسط بانک مرکزی اجرا شود. ترکیبی از سیاست‌های پولی و مالی موجب تقویت اقتصاد خواهد شد.»

بانک مرکزی ژاپن و دولت این کشور در ژانویه 2013 در بیانیه‌ مشترک خواستار دستیابی به هدف تورم 2 درصدی شدند. در سیستم آبه‌نومیکس، تلاش‌های پولی و مالی دو رکن از سه رکن احیای اقتصاد هستند و سومین رکن اصلاح ساختاری نام دارد.

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    25 0
    کشور شون رو نیم ساعت بدن احمدی نژِاد
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    4 0
    از مدیران لایق ایرانی در اداره کشورشان کمک بگیرند
  • بی نام A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    4 0
    بیاید ایران مدیریت جهانی واقتصاد رو یاد میگیرید