آینده صنعت برق در اختیار دولت یا بخش خصوصی؟

دولت به عنوان اصلی ترین کارفرمای صنعت برق ایران، سرنوشت صدها بنگاه فعال و هزارن پرسنل شاغل در این صنعت را به وضعیت بودجه عمومی و تصمیمات دولت گره زده است.

حمیدرضا صالحی*:  بر اساس ارزیابی های انجام شده از سوی مرکز پژوهش های سندیکای صنعت برق ایران و همچنین جمع بندی اولین نشست شورای عالی مشورتی این تشکل مساله وابستگی منابع مالی صنعت برق به بودجه عمومی کشور، یکی از موضوعات راهبردی این صنعت اعلام شده است.

میزان بالای وابستگی صنعت برق به دولت تاثیر عمیقی بر ساختار این قسمت گذاشته است. دولت به عنوان اصلی ترین کارفرمای صنعت برق ایران، سرنوشت صدها بنگاه فعال و هزارن پرسنل شاغل در این صنعت را به وضعیت بودجه عمومی و تصمیمات دولت گره زده است. این بدان معناست که عوامل اصلی و موثر بر کسب و کار بنگاه های بخش خصوصی صنعت برق، خارج از کنترل صاحبان و مدیران این بنگاه ها بوده و بنابراین عوامل محیطی غیرقابل کنترل بشدت بر سرنوشت بنگاه های این صنعت تاثیرگذار است. هر چند عوامل محیطی علی العموم بر سرنوشت بنگاه ها در همه جای دنیا تاثیرگذار است اما در مورد صنایعي که خریدار عمده کالا و خدمات آن دولت است، این موضوع ابعاد پیچیده و گسترده ای می یابد.

از این رو یافتن روش هایی که بند ناف منابع درآمدی صنعت برق ایران را از بودجه عمومی دولت قطع کند، به عنوان یکی از روش های راهبردی حل پایدار مساله تامین مالی صنعت برق کشور ضروری تلقی می شود.به دنبال طرح موضوع مذکور گزینه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی برای صنعت برق ایران، از یکی از استراتژی های توسعه بازار بنگاه ها به راهبری حیاتی برای حل مشکلاتی همچون ساختار بازار برق (بازار فعلی دارای یک خریدار با قدرت چانه زنی بسیار زیاد است)، تامین مالی و تاثیرپذیری شدید از محیط غیر قابل کنترل تغییر ماهیت یافته است.

اکنون توسعه صادرات صنعت برق تنها یک استراتژی در سطح دپارتمان های بازاریابی و فروش و یا راهبرد سطح بنگاه شرکت های صنعت برق نیست، بلکه استراتژی اصلی سطح صنعت برای فعالان صنعت برق ایران قلمداد می شود.یافتن مشکلات و چالش های موجود بر سر راه توسعه صادرات صنعت برق در افق های کوتاه مدت و بلندمدت، ارائه چشم اندازهای پیش رو در سطوح منطقه ای و جهانی این صنعت، کشف و بکارگیری راهبردهای پیگیری هدف گذاری مذکور از وظایف اصلی سندیکای صنعت برق، به عنوان اتاق فکر صنعت برق ایران محسوب می شود.

در این راستا سندیکا با سازماندهی کمیته توسعه صادرات طی سالیان اخیر و انجام حمایت های مالی عملیاتی و پژوهشی گام های مهمی را در این حوزه برنامه ریزی و اجرا کرده است. بر اساس یکی از پژوهش های انجام شده در سندیکا که با مشارکت دانشگاه تهران انجام شده است، مهمترین مشکلات اعضا در حوزه صادرات به رشح زیر استخراج گردیده است:

- کمبود اطلاعات برای شناسایی و تعیین فرصت های فروش خارجی

- مشکلات حضور در بازارهای خارجی (نماینده/ توزیع کننده خارجی)

- بهای تمام شده بالاتر نسبت به رقبای فعال در بازارهای خارجی

- دسترسی کم به منابع مالی برای صادرات در ایران

- کاغذبازی بیش از حد در سازمان های دولتی ایران

- سیاست نرخ ارز کشور (تثبیت نرخ ارز در ایران)

- رقابت شدید در بازارهای خارجی

- ریسک بالای کسب و کار در خارج از ایران

- تصویر کشور ایران در کشورهای هدف

- تلاش سایر کشورها برای محدود کردن صادرات شرکت های ایرانیحل این مشکلات در چند حوزه توسعه و تمرکز فعالیت های صادراتی سندیکا را جهت دهی می کند:1

- ارائه خدمات نمایندگی به شرکت ها که هدف عمده آن بهبود محیط کسب و کار اعضا در حوزه صادرات است. در این زمینه گسترش فعالیت های ارتباطی، مذاکره و رایزنی با مسئولین و مقامات ذیربط حکومتی ضروری به نظر می رسد.2

- ارائه خدمات اطلاع رسانی که امکان دسترسی به اعضا، بویژه شرکت های کوچکتر به اطلاعات بازارهای هدف را فراهم می سازد. حوزه اطلاع رسانی، جایی است که سندیکا به دلیل امکان استفاده از گستره اعضا دارای مزیت صرفه به مقیاس بوده و می تواند هزینه های کسب اطلاعات را برای شرکت های عضوش به شدت کاهش دهد.

3- خدمان تنظم گری که مساله پرچالش رقابت مخرب شرکت های داخلی در بازارهای هدف را مدیریت می کند. همچنین مساله کیفیت ارائه خدمات و کالاهای صادراتی که بی توجهی به آن می تواند نام و برند کالای ایرانی را در بازارهای خارجی از رونق بیندازد.


*دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته
3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =