ایسنا نوشت:

معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران با تاکید بر مردم سالاری دینی نظام جمهودی اسلامی ایران گفت: این مردم سالاری دینی تا به امروز از طریق برگزاری انتخابات های مختلف در کشور رخ داده است و برگزاری انتخابات شورایاری ها نیز می تواند حضور مردم در عرصه تصمیم سازی و نصمیم گیری را محقق کند.

علی اصغر ناصربخت گفت: خوشبختانه در کشور ما عرصه های بسیاری برای مشارکت مستقیم مردم وجود دارد و نظام جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را در خود دارد که مردم در امور مختلف کشور دخالت کنند و اساسا کشور در این نظام متعلق به مردم است.

او گفت: ظرفیت بسیار بالایی در کشور برای مشارکت مردم وجود دارد که در صورت تدوین روش ها و آیین نامه های دقیق این مهم محققق می شود در این میان بحث تصمیم سازی مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است ضمن اینکه سازمان های مردم نهاد نیز در بخش های دیگر می توانند به عنوان جریانات مکمل به گستردگی این روند کمک کنند.

او با تاکید بر اینکه حضور مردم در صحنه تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق نهاد شورایاری محلات میسر است و این ظرفیت در نظام وجود دارد، درخصوص برخی انتقادات در بررسی صلاحیت داوطلبان چهارمین دوره انتخابات شورایاری ها گفت: در اولین آمارهای غیر رسمی که داشتیم 2600 نفر رد صلاحیت شده بودند که با توجه به واکنش هیئت نظارت بر این انتخابات در نهایت آمار رسمی بالغ بر 1600 نفر اعلام شد.

او ادامه داد: اقداماتی در این چند روزه انجام شده و هیئت اجرایی مواردی در ردصلاحیت ها مدنظر قرار داده است که منطبق بر قوانین مربوط به انتخابات کشور نیست؛ در کشور موضوعی تحت عنوان مراجع چهارگانه وجود دارد متشکل از نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، ثبت احوال و وزارت اطلاعات که با بررسی سوابق افراد در بخش های کیفری و امنیتی درخصوص آنها اظهارنظر می کنند. در هیئت اجرایی پا از این فراتر گذاشته شده و مواردی که در چارچوب قانون نیست ملاک عمل قرار گرفته بود که هم هیئت نظارت و هم فرمانداری به عنوان ناظر عالی در این بخش ورود پیدا کرد و پیگیری ها آغاز شد امیدواریم نهایتا آمار افراد ردصلاحیت شده منطبق بر استعلام مراجع چهارگانه و برابر قانون موجود در کشور باشد.

او گفت: با اصراری که مجموعه فرمانداری، شخص استاندار، وزارت کشور و دولت بر این موضوع که هر اتفاقی در محدوده برگزاری انتخابات باید منطبق بر قوانین باشد، امیدواریم کار با توجه ویژه ای پیش برود؛ ضمن اینکه شورایاری ها نخستین پایه های مشارکت مردم در اداره امور جامعه هستند و قرار نیست کار پیچیده و خاصی انجام دهند. بر همین اساس سخت گیری بیش از حد در بررسی صلاحیت این افراد نیاز نیست. امیدواریم مشکل بخش عمده ای از این ردصلاحیت ها برطرف شود و کسانی که اعلام آمادگی کرده اند در امور محله خود مشارکت داشته باشند بتوانند این موقعیت را پیدا کنند که در معرض انتخاب قرار گیرند.

او ادامه داد: این یک انتخاب محلی است و در انتخابات محلی هم ، مردم هر محل خودشان بهتر از هر کسی می توانند بر اساس مناسبات و شناختی که در هر محل وجود دارد بهترین ها را که واجد بیشترین صلاحیت ها هستند را انتخاب کنند.

او درخصوص اساسنامه انجمن شورایاری ها و تعامل فرمانداری و شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگرچه در حال برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری ها هستیم اما برای این نهاد حتی دستورالعمل دقیق و روشنی وجود ندارد به عنوان مثال در مورد برگزاری انتخابات این نهاد. به طوری که در ابتدای آیین نامه ای تصویب و مورد اعتراض فرمانداری قرار گرفت و در مرحله بعد به هیئت مرکزی حل اختلاف در وزارت کشور برده شد و این گونه تصمیم گیری شد که شورای اسلامی شهر تهران با هماهنگی دستگاه های اجرایی ذیربط این انتخابات برگزار کنند.

ناصربخت با تاکید بر نگاه ویژه دولت به مشارکت مردم در عالی ترین سطح برای امورات مردم گفت: نهایتا دولت تکلیف کرد وزارت کشور در برگزاری انتخابات شورایاری ها کمک کند بر همین اساس آیین نامه ای تدوین شد و بر اساس تعامل شورای شهر تهران تغییراتی در آن ایجاد کرد و در شکل جدید ارائه شد اما فرمانداری به این شکل جدید نیز ایراداتی داشت که در 23 سرفصل مطرح شد.

وی تاکید کرد: باید بعد از انتخابات نهادهای ذیربط تلاش کنند با روندی اصولی، منطقی و فراگیر در ارتباط با این نهاد ، آیین نامه و مقررات و ضوابط دقیقی تدوین شود تا وظایف و مسئولیت های اعضای این نهاد به روشنی مشخص شود.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =