ایرنا : یک مقام آمریکایی گفت: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از همتای چینی خود خواهد خواست تا به طور مسالمت آمیز مشکلات با کشورهای شرق و جنوب دریای چین را حل کند.

به گزارش روز شنبه تلویزیون ان اچ کی ژاپن، جاش ارنست دبیر مطبوعاتی کاخ سفید روز جمعه گفت: اوباما علاقه دارد تا این موضوع را در دیدار با همتای چینی خود در اواخر سپتامبر(دهه اول مهر) در واشنگتن مطرح کند.
وی با اشاره به افزایش فعالیت های دریایی چین، افزود: آمریکا، ژاپن و دیگر شرکا و متحدانش در آسیا را نیز همواره به حل مسایل و مشکلات با چین از طریق مسالمت آمیز و دیپلماسی تشویق کرده است.
ارنست گفت: آمریکا هم چنین به دنبال این هدف در چین است چرا که حل و فصل اختلافات از طریق دیپلماسی نه تنها به نفع یک ملت بلکه به نفع مردم جهان خواهد بود.
دبیر مطبوعاتی کاخ سفید همچنین با اشاره به جزایر سنکاکو در دریای شرقی چین که تحت کنترل ژاپن است تاکید کرد: چین و تایوان نیز مدعی حاکمیت این جزیره هستند و ایالات متحده ابهامی در مورد تعهدش با ژاپن ندارد.
پیشتر نیز مارکو روبیو سناتور جمهوری خواه آمریکا در یک سخنرانی گفته بود که جزایر سنکاکو متعلق به ژاپن است.

اختلاف مرزی چین با ژاپن بر سر زنجیره ای از جزایری است که چینی ها آنرا دیائو و ژاپنی ها آن را سنکاکو می نامند . این جزایر غیر مسکونی در فاصله ۴۱۰ کیلومتر غرب اوکیناوا و ۱۸۶ کیلومتری شمال شرقی جزیره تایوان قرار دارند. بزرگترین این جزیره های مورد اختلاف جزیره دیائو، و یا اوتسوری شیما است که وسعت آن کمی بیشتر از ۴ کیلومتر مربع است بقیه جزیره ها هم به صورت لکه های سنگی کوچکی در دریا هستند .
چینی ها می گویند این جزایر در سال ۱۸۹۵ از سوی ژاپنی ها اشغال شده و قرار بوده در پایان جنگ جهانی دوم مالکیت آنها به چین برگردد. تایوان، هم این جزایر را دیائوتیا نامیده و ادعای مالکیت آن رادارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    6 2
    مگر امریکا مشکلاتش را با مخالفانش اینجوری حل میکند .مگر نه اینکه با مخالفانش از راه تحریم کودتاهجنگ نیابتی و.. برخورد میکند.من مانده ام چرا اینها که قدرت هستند با امریکا مثل خودش پلیسی حرف نمی زنند ؟