ایسنا نوشت:

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: اگر امروز درگیر خشکسالی هستیم و " دریاچه ارومیه" و "زاینده‌رود" خشک شده‌اند، ناشی از بی توجهی به هواشناسی در توسعه پایدار کشور است.

داوود پرهیزکار در آیین تودیع و معارفه مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت داده‌های هواشناسی در توسعه پایدار کشور، گفت: اگر امروز کشاورزی ما با مشکل مواجه شده، درگیر خشکسالی شده‌ایم و زاینده رود و دریاچه ارومیه خشک شده‌اند ناشی از این است که در توسعه کشور به هواشناسی توجه نشده ‌است.

وی با بیان این‌که قدمت گرد و غبار در کشور ما بسیار زیاد است،ادامه داد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و تمام صحراهای دنیا چه در نیمکره شمالی و چه نیمکره جنوبی هم عرض جغرافیایی ما هستند، اما در سال‌های اخیر به دلیل افزایش گرد و غبار، حساسیت به گرد و غبار افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تشدید گرد و غبار را ناشی از بی توجهی به مطالعات هواشناسی و اقلیم شناسی در توسعه دانست و تاکید کرد: اگرچه ما در سال‌های اخیر بارش درحد نرمال و یا حتی کمتر از آن را داشتیم اما می‌توانستیم با همین میزان بارش خشکسالی و منابع آب را مدیریت کنیم.

پرهیزکار با تاکید بر این‌که اکنون برداشت ما از منابع آبی بیش از حق آبه آن‌ها است، ادامه داد: در حال حاضر ما منابع هزار ساله آب زیر زمینی کشور را از دل زمین بیرون کشیدیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت پیش‌بینی‎های هواشناسی اظهار کرد: سال گذشته در 13 استان کشور دچار سیلاب پاییزی شدیم که هفت کشته از آثار آن بود که اگرچه همین تعداد کشته هم برای ما زیاد است، اما در سیل سال 1380 گلستان 400 کشته و مفقود و 10 هزار گرفتار در سیل داشتیم که این نشان می‌دهد توجه به پیش‌بینی هواشناسی می‌تواند تا چه حد از خسارات جانی و مالی کم کند.

پرهیزکار با بیان این‌که هواشناسی تنها سازمان کشور است که از آینده صحبت می‌کند ، افزود: این موضوع کار را سخت‌ می‌کند چراکه شرایط جوی بسیار ناپایدار و سرگردان است.

پرهیزکار با اشاره به وسعت طیف کاری هواشناسی؛ افزود: امروز هیچ کس در دنیا نیست که از اطلاعات هواشناسی بی نیاز باشد.

وی در ادامه با اشاره به وجود پنج هزار ایستگاه هواشناسی در کشور، یادآوری کرد: در رابطه با دریافت اطلاعات وضعیت خوبی داریم که البته برای توسعه متوازن آن در همه استان‌ها برنامه داریم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با انتقاد از ضعف در بخش پردازش اطلاعات عنوان کرد: پردازش داده های هولشناسی در ایران یک هشتاد هزارم کشور انگلیس است. بخش دیگر اطلاع رسانی است که در این بخش هم خوب عمل کرده‌ایم، به گونه‌ای که طی 1.5 سال گذشته تعداد بازدید از سایت ما بیشتر شده و گاهی به 330 هزار کلیک در یک روز رسیده است و جزو سایت‌های برتر کشور هستیم.

وی با بیان اینکه تمام دنیا به سمت استفاده از داده‌های هواشناسی می‎‌رود، گفت: بودجه ما در این بخش در حدود 30 میلیون دلار است، در حالیکه کشور ژاپن برای هواشناسی 700 میلیون دلار بودجه تخصیص داده است.

پرهیزکار در پایان تاکید کرد: اگرچه برنامه داریم توان پردازش داده های هواشناسی را امسال 10 برابر کنیم، اما هنوز جای کار بیشتری وجود دارد، چون این داده ها می تواند گاهی خسارت ها را تا چند میلیارد کاهش دهد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =