3 هفته تا پایان سال نزول شاخص/پیش بینی های سال قبل درباره سال 93

آخرین ماه از سال در بورس اوراق بهادار در حالی آغاز شد که ریزش شاخص همچنان ادامه داشت. این در حالی است که ابتدای سال جاری کارشناسان پیش بینی سالی پر رونق و سودآور برای سهامداران و شرکت های بورسی داشتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ابتدای فروردین امسال تحلیلگران بورس معتقد بودند به جز دو ماه بهمن و اسفند سال 92 که استثناء بوده و بازار به دلایلی منفی بود، سال 93 به دلیل نیاز جدی به بازار بورس می تواند سال بسیار پررونق و پرگردشی باشد

9 ماه ابتدایی سال 92 برای بازار سرمایه تجربه ای رویایی و خوشایند بود. سود 130 درصدی سهامداران این بازار و رکوردزنی های پیاپی شاخص بورس از اتفاقات خوشایند سال 92 برای این بازار بود. اما در دی ماه ناگهان ورق برگشت و شاخص بورس روند منفی به خود گرفت.

امسال اما سال خوبی برای سهامداران نبود. بزرگترین ضربه به شاخص تمدید زمان مذاکرات کشور با گروه 1+5  و پس از آن نقل و انتقالات مدیریتی بود که با جهت گیری های خاصی منجر به افت شاخص شد. بسته شدن برخی نمادها و احتیاط سهامداران و سرمایه داران برای نقل و انتقال سهم افت های بیشتری را برای این بازار رقم زد.

گرچه بازار سرمایه در سال جاری رشد خاصی نداشت، اما این اتفاق تاثیر مثبتی نیز بر بازارهای موازی نگذاشته و بازار ارز و سکه نیز نوسانات رو به رشد چشمگیری نداشتند.

کنترل نرخ ارز آزاد و افزایش ریسک سرمایه گذاری روی سکه و طلا باعث مانع توجه سرمایه گذاران و انتقال سرمایه ها از بورس به این بازار ها شد.

هفته اول ماه پایانی سال نیز با کاهش 668 واحدی به اتمام رسیده و در کانال 64 هزار و 51 واحدی توقف کرد. در حالی که سال گدشته در زمان مشابه شاخص کل در ارتفاع 79 هزار 785 واحدی هفته اول اسفند را پشت سر گذاشته بود.

در سال جاری در برخی روزهای تالار شیشه ای، بهترین گروه های مورد توجه شرکت‌های پتروشیمی، گروه فرآورده‌های نفتی و صنعت بانکداری بودند، اما با انتشار برخی شایعات گروه بانکداری هم به گروه های پر ریسک پیوسته و از آمار نقل و انتقالات آن کم شد.

پس از طی یک هفته نزولی شاخص بازار اول با 480 واحد کاهش به رقم 47 هزارو 439 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 1394 واحد کاهش عدد 124 هزارو 295 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 1 درصد  و 1.11 درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در ضمن تعداد 2679 میلیون سهم در 194 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتیب 13.6 و 23.6 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =