معاون اول رییس جمهوری با بیان این که در سال 93 از رکود خارج شدیم، گفت: امسال به صورت جدی مصمم هستیم تا سال را با رونقی در اقتصاد کشور آغاز کنیم و رونق اقتصادی اصلی ترین فعالیت دولت در سال 1394 خواهد بود.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح های کشاورزی شهرستان های فیروزکوه و دماوند در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که دولت چه میزان بودجه برای سهم تولید اختصاص داده است این مطلب را عنوان کرد.

وی افزود: در سال 93 از رکود خارج شدیم و رشد اقتصادی مثبتی داشتیم اما این کفایت نمی کند و اقتصاد ایران نیازمند این است که به یک دوره رونق ورود پیدا کند و رشدهای اقتصادی بالای 4 تا 5 درصد داشته باشد.

جهانگیری ادامه داد: اشتغال کشور یک نیاز عمده است که باید به آن دست پیدا کنیم و لازمه آن این است که به تولید داخلی کشور به طور ویژه توجه شود و این در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک محور مهم تاکید شده است.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: به هر حال با توجه به تولید داخلی می توان اشتغال کشور را پاسخگو بود.

جهانگیری تاکید کرد: باید منابع مورد نیاز چه در بخش خصوصی و چه در بخش کشاورزی تامین شود و راه آن این است که بخش خصوصی با اطمینان در فعالیت های اقتصادی و کشاورزی ورود پیدا کند.

وی اضافه کرد: علیرغم محدودیت هایی که در زمینه آب وجود دارد، معتقدیم در بخش های کشاورزی، صنعت و معادن دارای ظرفیت های بالایی برای تولید هستیم.

معاون اول رییس جمهوری درباره افتتاح مرکز تولید وانجماد اسپرم گاو نیز گفت: تولید و انجماد اسپرم گاو برای اولین بار توسط بخش خصوصی انجام گرفته که کار بسیار مهمی است و ما نیازمندیم که بتوانیم از نژادهای مهمی که هم از تولید گوشت و هم از نظر تولید شیر راندمان بالایی داشته باشند در کشور استفاده کنیم.

جهانگیری به منابع تامین بودجه برای حوزه کشاورزی و صنعت اشاره کرد و افزود: منابع این بخش از بخش خصوص، بخشی سیستم بانکی، بخشی منابع صندوق توسعه ملی و منابع فاینانس های خارجی خواهد بود.

وی ادامه داد: با فرض این که استمرار تحریم ها در سال 94 ادامه داشته باشد میزان قابل توجهی فاینانس خارجی را در داخل کشور خواهیم داشت که بخش خصوصی با حرکتی که در سال 93 آغاز کرد می تواند در سال 94 با روحیه بهتری به صحنه فعالیت های اقتصادی ورود پیدا کند.

کاهش معوقات بانکی

معاون اول رییس جمهوری همچنین به موضوع معوقات بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به آماری که بانک مرکزی اعلام کرده است از حجم مطالبات معوق بانکی نسبت به سال گذشته کاسته شده است که ارقام و آمار آن در آینده توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی حتما به اطلاع مردم خواهد رسید.

سود بانکی کاهش می یابد

جهانگیری اضافه کرد: با تصمیماتی که گرفته شده حتما سود بانکی در سال 94 کاهش پیدا می کند.

وی با بیان این که امروز دیگر نرخ سودهای تسهیلات بالای 20 درصد قابل قبول نیست چرا که ما همیشه یکی از دغدغه هایمان این بود که نرخ تورم بالاتر از سودهای بانکی است و این اولین بار است که تورم را پایین آورده ایم اما هنوز سیستم بانکی اقدامی برای کاهش نرخ تسهیلات نکرده است و حتما در سال 94 این کار را انجام خواهد داد.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: اجازه گرفتیم تا بانک ها افزایش سرمایه داشته باشند که این کارها هم در سال 94 با منابعی که از طرف دولت تزریق می شود انجام خواهد شد تا بانک ها بتوانند تسهیلات بیشتری را در اختیار تولید کنندگان بگذارند.

همدلی و همزبانی لازمه پیشرفت کشور

جهانگیری در مورد شعار امسال با عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی، یادآور شد: این شعاری که رهبر معظم انقلاب برای سال 94 اعلام کردند باید با استقبال همه دستگاه ها و نهادها و مردم روبه رو شود.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم ایرانی سربلند و سرافراز و همراه با پیشرفت داشته باشیم باید همدلی و همزبانی در همه اقشار اتفاق بیفتد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =