«مجید رضازاده»، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور به روزنامه شهروند گفت:

مشخص است که درحال حاضر چه تعداد بیمار مبتلا به ایدز داریم که از طریق روابط جنسی، ویروس اچ‌آی‌وی به آنها انتقال یافته است؟
در حال حاضر بیش از ٣٥‌درصد موارد جدید اچ‌آی‌وی ناشی از انتقال جنسی این ویروس است.


بر اساس آخرین آمارهای شما کل مبتلایان به این ویروس در ایران چند نفرند؟
کل مبتلایان حدود ٢٨‌هزار نفر است.


  کارشناسان ایدز گفته‌اند که باید این رقم را دو تا سه برابر کرد.
بحث مخفی کردن و پوشاندن نیست؛ در همه دنیا این‌طور است. ماهیت بیماری ایدز این است که از وقتی که ویروس اچ‌آی‌وی وارد بدن می‌شود تا وقتی که خودش را در بدن نشان می‌دهد، چیزی حدود ١٥‌سال طول می‌کشد.


 ولی همیشه این شائبه در ایران وجود داشته که به دلیل بعضی خط‌قرمزها یا ملاحظاتی که وجود دارد، چندان میلی برای اعلام آمار دقیق مبتلایان به ایدز وجود ندارد.
این پنهان‌کاری‌ها مربوط به گذشته بود و دیگر چنین موضوعی وجود ندارد که بخواهیم آماری را مخفی کنیم، چون دوره این پنهان‌کاری‌ها گذشته است. درحال حاضر آمارها دراین‌باره مشخص است. در همه دنیا این آمار از تعدادی از مبتلایان که ثبت شده‌اند، وجود دارد و در کنار آنها آمارهایی براساس یک فرمول ثبت شده‌اند که مثلا نشان می‌دهد چقدر معتاد تزریقی، کودک خیابانی، افرادی که رفتار جنسی پرخطر دارند و براساس آنها می‌گویند که احتمالا چه تعدادی مبتلا هستند که رقم‌شان کاملا مشخص است.


براساس همین فرمول، این تعداد حدودی درباره معتادان تزریقی در ایران چقدر است؟
البته این را باید بگویم که به دلیل برنامه‌های کاهش آسیب که انجام داده‌ایم درحال حاضر تعداد معتادان تزریقی مبتلا به ایدز کمتر شده است. حدود ١٣‌درصد معتادان تزریقی اچ‌آی‌وی مثبت دارند و ٢ گروه پرخطر در این زمینه داریم که یکی زنان دارای رفتارهای پرخطر جنسی‌اند و یکی کودکان خیابانی که در آنها هم آمار حدود ٤,٥‌درصد است که اگر به ٥‌درصد برسد، ما به آن فاز متمرکز می‌گوییم که هنوز به آن نرسیده‌ایم. البته به‌طورکلی در دنیا به کشور ما می‌گویند که در حالت متمرکز از نظر اچ‌آی‌وی هستیم؛ یعنی ایدز در ایران نه شایع است مانند بوتسوانا و دیگر کشورها، نه نادر. درحال حاضر در گروه اعتیاد تزریقی،‌درصد ابتلا بالای ٥‌درصد رفته است و اگر در کودکان و زنان هم بالا برود، آن موقع می‌گوییم شایع شده است.


17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411798

برچسب‌ها