مهر نوشت:

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز ایران جزئیات معرفی ۱۷ میلیارد دلار فرصت جدید سرمایه گذاری به شرکت‌های بین المللی و بخش خصوصی را تشریح کرد.

حسن منتظر تربتی در این گفتگو درباره معرفی فرصت‌ها و بسته های جدید سرمایه گذاری و مشارکت به سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی، گفت: پس از برگزاری سه مناقصه بین‌المللی طراحی، ساخت و راه اندازی واحدهای مینی ال. ان. جی، احداث و تکمیل ادامه خط لوله ششم سراسری و گازرسانی به نیروگاه های استان سیساتن و بلوچستان، فرصت‌های سرمایه گذاری دیگری به زودی معرفی خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه در شرایط فعلی هیچ گونه محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی در سطح صنعت گاز کشور وجود ندارد، تصریح کرد: بر این اساس نزدیک به ۱۷ میلیارد دلاری فرصت جدید سرمایه گذاری در صنعت گاز با محور احداث خطوط لوله انتقال، تاسیسات تقویت فشار گاز و گازرسانی به شهرها و روستاها تعریف شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه صرفا در حوزه گازرسانی حدود ۴ میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری تعریف شده است، بیان کرد: هم اکنون مناقصه گازرسانی به نیروگاه ها، صنایع، شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان رسما اعلام عمومی شده و تاکنون چندین شرکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی به منظور مشارکت در این مناقصه اعلام آمادگی کرده اند.

تربتی همچنین ظرفیت سرمایه گذاری برای گازرسانی به صنایع، نیروگاه ها و شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان را بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، احداث خطوط لوله انتقال گاز ششم سراسری، نهم سراسری و یازدهم سراسری و ساخت و راه اندازی تاسیسات تقویت فشار گاز از دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری در سطح صنعت گاز کشور است.

به گزارش مهر، با وجود پا برجاماندن تحریم‌های بین‌المللی صنعت نفت و گاز ایران، اما در طول یک ماه گذشته تاکنون سه مناقصه بزرگ بین‌المللی در سطح صنعت گاز ایران برگزار شده است.

بر این اساس، پس از برگزاری مناقصه احداث واحدهای مینی ال. ان. جی و ساخت خطوط لوله انتقال گاز ششم سراسری به منظور صادرات گاز به عراق، از سومین مناقصه بزرگ گازی ایران به طور رسمی رونمایی شد.

مهمترین ویژگی سومین مناقصه گازی ایران آن است که با توجه به تعلیق قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان، مسئولان وزارت نفت بر روی توسعه شبکه گاز در استان سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی کرده اند و قرار است منابع مایل این طرح از محل توقف مصرف فرآورده‌های نفتی به ویژه نفت سفید و گازوئیل تامین و به پیمانکاران پرداخت شود.

به عبارت دیگر، با اجرای این فراخوان گازی مطابق با جز یکم بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری، قرار است منابع مایل پیمانکاران برای اجرای این طرح ۱.۵ میلیارد دلاری از محل صرفه جویی در مصرف سوخت مایع ۵ نیروگاه گازی و سایر مشترکان خانگی تامین و بازپرداخت شود.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =