ایران مقام پنجم صادرات کاشی و سرامیک جهان/وابستگی به نفت یعنی تضعیف سایر صنایع

مجتبی شیرآلی: جمهوری اسلامی ایران چهارمین تولید کننده و همچنین پنجمین صادر کننده کاشی و سرامیک در جهان است.

مریم یعقوبی

یکی از بخش های سودده و درآمدزا در صادرات غیر نفتی محصولات معادن کشور است. محصولات سنگ و سرامیک و کاشی کشور مدتی است با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا به جایگاه خوبی در منطقه و جهان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مجتبی شیرآلی عضو انجمن کاشی و سرامیک، در نشست بررسی وضعیت صنعت کاشی و سرامیک ایران و حضور در بازارهای جهانی گفت: در حال حاضر حدود 130 واحد صنفی با ظرفیت تقریبی 700 میلیون متر مربع در کشور وجود دارد که سالانه حدود 450 میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک تولید می­کنند.

شیرآلی درآمد صادراتی ایران از کاشی و سرامیک را حدود 500 میلیون دلار در سال ذکر کرد و گفت: ایران هم اکنون در جایگاه پنجم صادرات این کالا قرار دارد و عمده تولیدات این شرکت تاکنون به بیش از 15 کشور از جمله ایتالیا، اسپانیا، روسیه، عراق، ترکیه و چین صادر شده است.

عضو انجمن کاشی و سرامیک جایگاه ایران از نظر رشد کمی و کیفی تولید کاشی در دنیا را اول عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با ورود تکنولوژی­های بروز تولید این صنعت به کشورمان، هم اکنون محصولات ایرانی توان رقابت با محصولات خارجی مشابه را دارند.

وی میزان تولید جهانی کاشی و سرامیک را بیش از 11 میلیارد متر مربع بیان کرد و گفت: در طول دهه 90-1380 میزان تولید این محصولات از 80 میلیون به مرز 380 میلیون مربع در کشورمان رسید.

وی نبود زیر ساخت­های لازم برای حمل و نقل در حوزه صادرات و عدم توجه به طراحی و زیبایی محصول در تولیدات را مهم ترین مشکل صنعت کاشی و سرامیک ایران ذکر کرد.

شيرآلي، با بيان اين که با اجرای طرح توسعه قادر به تولید 30 میلیون ­متر مربع کاشی با کيفيت درجه يک در سال خواهيم بود، تصريح کرد: ظرفیت تولید در نظر گرفته شده برای هر یک از سه گروه محصولات کاشی پرسلانی لعابدار، پرسلانی بدون لعاب و کاشي ديواري لعابدار دوبار پخت به میزان 10 ميليون مترمربع در سال است.

وي، با اشاره به ضعف وابستگي اقتصاد کشور به صادرات نفت، ارزش شرکت­هاي توليد کننده محصول نهايي را بسيار بالا دانست و اذعان داشت: خام فروشي، بي­ارزش­ترين و غيراقتصادي­ترين کار ممکن است که بايد کنار گذاشته شود.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =