۰ نفر
۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
کارآفرینی باید ارزش شود

ارسلان قاسمی

تا به امروز در اتاق بازرگانی تولید کننده بخش کشاورزی حضور نداشته اند. از آنجایی هم که امسال، اولین سال حضور کشاورزی در اتاق بازرگانی است، هنوز جای پیشرفت برای این حوزه به چشم می خورد. از طرفی شرایط به گونه ای پیش رفته است که کسانی که در بازرگانی کشاروزی هم دستی دارند، خود را کشاورز معرفی می کنند. در حالی که بخش بازرگانی جدا است.تصور ما بر این بود که در بخش کشاورزی، تولید کننده ، کشاورز و کارخانجات فناوری غذا می توانند حضور داشته باشند. اما در ترکیب که نگاه کنید، خواهید دید که این اتفاق نیفتاده است. شاید بتوان یکی از دلایل آن را حضور اولین باری آن دانست و از سال های آینده بتوان این بخش را اصلاح کرد تا جایگاه بخش کشاورزی، مشخص‌تر و روشن‌تر شود.اقتصاد به سه بخش بازرگانی، صنعت و کشاروزی تقسیم می‌شود. گرچه این دور اولین حضور بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی است، اما انتظار می‌رود، افراد حاضر در بخش کشاورزی، کاری انجام دهند.

البته بايد بدانيم که نمی توان اتاق را به سمت و سوی خاصی هدایت کرد، اما تلاش ما بر این است که در صورت حضور در اتاق بازرگانی، در چندمورد اساسی در خصوص بخش کشاورزی، موثر باشیم.
نکته دیگر، رفع موانع برای تولید کننده و مصرف کننده است. برای مثال در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده از کارخانجات گرفته می شود. در حالی که این مالیات در همه جای دنیا از مصرف کننده نهایی گرفته می شود. دلیل آن هم عدم ساز و کار دولت است. در حال حاضر برخی از تولید کنندگان، به دلیل ارزش افزوده، دست از تولید برداشته اند.
موضوع دیگر بحث نقدیندگی و منابع مورد نیاز تولید است. تخصیص منابع در بخش به شکل مناسبی انجام شود.
حرف ما این است که اگرمنابع از سوی بانک در دست تولید کننده واقعی قرار بگیرد، در این صورت بازی برد برد انجام می شود.اگر هر یک از ما در بخش کشاورزی، هر یک از این سه محور را در اتاق بازرگانی به سرانجام برسانیم، کار بزرگی انجام داده ایم.

در نظر داشته باشيد براي توسعه اقتصاد کشاورزي الگوی کشت باید عوض شود. در برخی نقاط نباید برخی محصولات را کاشت، باید به سوی محصولاتی رفت که از منابع آبی به شکل بهینه استفاده می شود.مکانیزه کردن کشاروزی و آبیاری آن یا کشت فرا سرزمینی یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از بحران آب است.
ما کشوری در منطقه کم آب هستیم، بیشترین منابع آب های تجدید ناپذیر در دنیا را ما استفاده می کنیم. یکی از دلایل خشکسالی ما هم همین است که بیش از 80 درصد منابع آبی خشکسالی تجدید ناپذیرمان را استفاده می کنیم.

99 درصد فعالیت بخش کشاورزی در اختیار بخش خصوصی است، اما 99 درصد تصمیم گیری‌ها در خصوص این بخش، در اختیار دولت است، این پارادکس، باعث شده وضعیت کشاورزی ما به شکل فعلی که می‌بینید، برسد. اتاق به دلیل فضا و فرصت قانونی که به عنوان مشاور سه قوه دارد و همچنین به دلیل حضور در جاهای تصمیگیر و تصمیم‌ساز، پس می تواند راجع به مشکلات بخش کشاورزی نقش مهمی داشته باشد.

اما همه ما مي دانيم 80 درصد اقتصاد ما در بخش دولتی است،14 درصد در بخش خصوص و6 درصد در بخش تعاونی است،  وقتی که 80 درصد اقتصاد کشور ما در دست دولت است، مگر ما می‌توانیم بگویم، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بدون حضور دولت انجام شود؟ من می‌گویم نقش دولت مطابق سیاست‌های کلی اصل 44، و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شدند، باید کمرنگ شود، هرچه نقش دولت در اقتصاد و تولید کمتر شود، در نتیجه حضور دولت در اتاق و تصمیگیری هم کمتر خواهد شد.

به نظر من کشور و اقتصاد موفق نخواهد شد و از رکود خارج نخواهد شد، مگر اینکه کارآفرینی و توسعه گرا بودن در کشورارزش شود. یکی از اهداف کانون، ارزشمند کردن کارآفرینان و کسانی است که ارزش توسعه دارند. اگر این اتفاق نیفتد، ما نه می توانیم از رکود خارج شویم و نه از تورم. از آنجایی که در کانون افراد کارآفرین زیادی عضو هستند، می‌توانند برنامه های خوبی را در این حوزه داشته باشند.

اتاق پارلمان بخش خصوصی است. پارلمان هیچ وقت عامل اجرا نیست. اتاق به دلیل ماهیت و شرایط قانونی که دارد، حکم مشاور، تصمیم ساز و نقش داشتن در تصمیم گیری ها دارد،

ما بحثی در دولت داریم که هر سال هم با آن درگیر هستند و آن بحث سه جانبه گرایی است، که در خصوص حقوق و دستمزد، کارفرما، کارگر و دولت آن را ساماندهی کنند. این نقش باید در اتاق پرنگ شود که به سمت و سویی رود که سه جانبه گرایی، اولا اشتغال موجود را حفظ کند،ثانیا شرایط اقتصادی را به سمت و سویی حرکت دهد که اشتغال جدید ایجاد شود که به این توسعه می گویند.

مقوله کارآفرینی، اشتغال و توسعه سه حلقه ای هستند که با یک زنجیره به هم اتصال دارند و نمی توان را یکی را جدا و بی ربط از دیگری دانست، شاید ماهیت شغل یا کاری که یک کارگر می کند از شکلی به شکل دیگر تغییر کند وگرنه کارآفرینی خللی در کار برای کارگر ایجاد نخواهد کرد. مثلا کاری که در گذشته در زمین های کشاورزی با داس انجام می شد، در حال حاضر با کمباین انجام می شود که کار را برای کارگر راحت تر کرده است و این منافاتی با از بین برد شغل ندارد.

عضو هیئت مؤسس کانون کارآفرینان توسعه‌گرا

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    کارآفرین بودن خودش لیاقت میخواهد که دست بندگان خدا بر سفره انسان پهن شود و روزی اشان را از کار آفرین به دست بیاورند