سرمایه گذاری ضد محیط زیست یا محیط زیست ضد سرمایه گذاری

بهرام شهریاری

متاسفانه اخبار ناراحت کننده و پیام‌های پیاپی ریزگردها در جنوب کشور، جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است، اما چرایی آن بیشتر مدنظر بوده و پرسشی است که پاسخ به آن کمی دشوار است. آیا علت واقعی چنین پدیده‌هایی ناشی از سرمایه گذاری‌ها و توسعه برخی از فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌هایی از کشور که ملاحظات زیست‌محیطی در آنها رعایت نشده و عامل چنین روزگاری است و آیا چنین شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم عاملی نیست که موجب عدم حضور سرمایه‌گذاران در توسعه مناطق مذکور باشد، سئوال اینجاست که سرمایه‌گذاری ضد محیط زیست  است یا محیط زیست ضد سرمایه گذاری شده؟

اول آنکه شاید نبود برنامه توسعه اقتصادی کلان عامل مهمتر و اصلی‌تر این بحران‌ها باشد، چرا که درصورت وجود چنین برنامه‌ای که سرمایه‌گذاری مطالعه شده، کارشناسی و همه‌جانبه خواهد بود و موضوعات مهم از قبیل زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رعایت شده و از تصمیمات برق‌الساعه، سلیقه‌ای و یا دستوری پرهیز، از بروز بحران‌های نوظهور و مخرب جلوگیری و یا احتمال بروز آنرا به حداقل می‌رساند.

موضوع دوم، امروزه با کدامیک از پدیده‌ها مواجه نیستیم، ریزگردها، بحران آب، فساد اقتصادی و .... همه و همه به‌علت آن است که برخلاف توصیه مقامات کشوری و حکومتی ، مردم همیشه در صحنه به صحنه راه داده نمی‌شوند و از نیروی تخصصی آنها حتی در جایگاه‌های حقوقی‌اشان استفاده نمی‌شود. به‌عنوان مثال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برخلاف آنکه پارلمان بخش خصوصی نامیده می‌شود در امور تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حق رای و اظهارنظر تعیین کننده ندارد. هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی که منتخب آحاد جامعه اقتصادی کشور است می‌بایست در چنین موضوعاتی حق ورود و اثرگذاری داشته باشد چرا که آنان برحسب حکم و دستور به‌صورت موقت بر مسند خود تکیه نکرده‌اند بلکه براساس شایسته سالاری، قدرت و خلاقیت و به‌طور دایم در جایگاه خود قرار دارند و مسلم است هرگونه خطایی توسط آنان بر سرنوشتشان تاثیر دارد و به همین جهت از تصمیماتی در عرصه‌های سیاسی و دستوری قطعا پرهیز خواهند کرد. به همین دلیل وجود بخش خصوصی باید پررنگ‌تر و معنادارتر بوده و دولت و دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی و نظامی باید ضمن خروج از عرصه اقتصاد به فکر کوچک‌کردن خود و واگذاری امور اقتصادی به مردم باشند.

در حال حاضر «کانون کارآفرینان  توسعه گرا» با هدف تاثیرگذاری و ظرفیت‌سازی در کلیه مراکز اثرگذار بخش خصوصی که دارای حق رای است ایجاد شده و قصد آن دارد با استفاده از ظرفیت حداکثری کارآفرینان و فعالین اقتصادی در امور توسعه‌ای کشور نقش خود را ایفا و به‌عنوان بازوی مشورتی و تصمیم‌سازی در کنار دولت قرار گیرد، خواه در قالب اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی و خواه در سایر تشکل‌های اقتصادی و صنفی و یا در کنار سازمان‌هایی چون سازمان محیط زیست، منابع طبیعی و ... که این تصمیمات بر سرنوشت مردم اثر مستقیم دارد و به همین سبب نمایندگان اتاق بازرگانی و سایر تشکل‌های ذیربط می‌بایست از بین فعالین بخش خصوصی واقعی انتخاب شوند و دولتیان و شبه دولتیان که تاکنون نتیجه عملکردشان آنچه امروز می بینیم است در بینشان نباشند.

*عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و مشاور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان 

۳۹۳۹

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =