آخوندی به مجلس گزارش داد/ تشریح قرار داد خرید هواپیما

وزیر راه و شهر سازی با حضور در بهارستان، گزارشی از خرید هواپیماهای خریداری شده از فرانسه به نمایندگان ارائه داد.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در جلسه علنی امروز مجلس با بیان اینکه عد ه ای از نمایندگان تقاضا داشتند که وزیر برای ادای توضیحاتی درباره قرار دادهای خرید هواپیما به مجلس بیاید از این رو امروز از وی برای حضور در مجلس دعوت کردیم.

در ادامه عباس آخوندی با حضور در جایگاه ناطقین ضمن تبریک دهه فجر، با بیان اینکه در سفر اخیر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به اروپا دو قرار داد با کشور فرانسه منعقد شدٰ خاطرنشان کرد: در این قراردادها که با هدف نوسازی ناوگان هوای کشور امضاء شده استٰ، 188 فروند هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک به مبلغ 5/10 میلیارد یورو خریداری شد.

 وی افزود: این هواپیماها شامل 45 ایرباس از نوع  ای 320، 45 ایرباس از نوع ای 330، 45 ایرباس از نوع  ای 350 و 12 ایرباس نیز از نوع  ای 380 که دارای برد بلند و قاره پیماست، می شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با این هواپیماها پروازهای مستقیم از ایران به تمام نقاط جهان بدون توقف امکان ژذیر خواهد بود.

آخوندی همچنین با بیان اینکه قرارداد دیگری که در فرانسه منعقد شده است خرید 20 فروند هواپیما از نوع جت ملخی با ظرفیت 70 نفر از شرکت ای. تی. آر است که مجموع هواپیماهای خریداری شده ما را به 138 فروند می رساند که ظرفیت ناوگان هوایی ما را به دو برابر افزایش خواهد داد.

 وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به نحوه خرید این هواپیماها گفت:  خرید هوایماهای ایرباس از امسال یعنی سال 2016 اجرایی می شود و تحویل آن به مدت 8 سال انجام خواهد شد. ضمن اینکه مدت قرارداد هواپیماهای ای.تی.آر 3 ساله خواهد بود.

وی درخصوص تامین منابع مالی این قراردادها خاطرنشان کرد: 15 درصد از هزینه ها برعهده شرکت ایرباس خواهد بود و 85 درصد دیگر را از منابع مالی اروپایی تامین خواهد شدو دولت جمهوری اسلامی و بانک مرکزی هیچ تضمینی نداده است و و از محل عملکرد هوایی کل این پول بازگشت داده خواهد شد که این اتفاق قطعا اتفاق بی نظیری است که بدون گرفتن هیچ تضمین بانکی از سوی دولت ایران ٰ این قرار داد اجرایی شود که نشان دهنده تغییر نگاه دنیا به ایران در دوره پسا برجام است.

آخوندی تاکید کرد: آن ها حاضر شده اند قرار داد 16 سال با ایران منعقد کنند که این امر نشان از اعتماد آن ها به ما دارد.

وی با بیان اینکه از سال 90 تا 93، 12 میلیارد دلار از شرکت های خارجی بلیط خریداری شده است گفت: این در حالی است که اگر ما 40 درصد این هزینه را بتوانیم وارد این قرار داد کنیم امکان بازگشت پول قرار داد وجود دارد.

این وزیرکابینه یازدهم با اشاره به توسعه فرودگاههای کشور خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات در دست انجام توسعه ترمینال های فرودگام امام  خمینی (ره) تهرانٰ، فرودگاههای اصفهان، مشهد، تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز در یک برنامه کوتاه مدت و میان مدت است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امیدواریم با رساندن  ظرفیت فرودگاه امام به 45 میلیون مسافر در سال تبدیل به «هاب» منطقه ای شویم و بتوانیم امارات و ترکیه را پشت سر بگذاریم.

 آخوندی همچنین تاکید کرد: یکی از قراردادهای ما با شرکت ایرباس این است که ایران باید  بزرگترین مرکز تعمیرٰ نگهداری و اورهال قطعات هواپیما شود به طوری که ایرباس قطعات مورد نیاز خود را از بازار ما تامین نماید که این امر به اشتغالزایی کمک شایانی خواهدا کرد.

در پایان لاریجانی از تلاش های دولت و وزیر راه و شهرسازی برای توسعه و تجهیز ناوگان هوایی کشور تشکر کرد.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    224 4
    روحانی مچکریم
    • بی نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      93 3
      همچنین آخوندی متشکریم
  • علی A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    214 8
    بنام خدا ترمیم ناوگان هوایی ایران از جمله واجبات است اما به نظر من ارزهای آزاد شده باید در جهت امور راهبردی تر هزینه شود. با این وصف هنر آقای وزیر و همگامان ایشان این بوده که ترمیم ناوگان هوایی را نه با ارزهای آزاد شده که با اجاره به شرط تملیک انجام داده اند و امیدواریم در این کار توفیق رفیق راه ایشان باشد و الگو قرار گیرد برای اموری دیگر.
    • هادی A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      148 5
      بزرگوار پول هواپیما ها را خود اروپایی ها وام دادند و ارتباطی با ارز های آزاد شده ندارد
    • بی نام US ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      133 2
      دوست عزیز ایران اینکار رو کرد که نشون بده پول های آزاد شده وارد چرخش اقتصادی صحیح می شه و همه دنیا بفهمن این پول تو جیب گروه های تروریستی نرفته . هواپیما هم جز دارایی های ایران حساب می شه و ارزش افزوده خیلی زیادی داره .
  • امير A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    148 2
    كار نيكو كردن از پر كردن است. اميدوارم مشكل بيكاري ام بزودي حل بشه...
  • میثم IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    161 3
    می گم کسی نمیخواد در مورد این دلواپس ها که همه جای مملکت هستن و آشوب به پا میکنن اقدامی کنه ؟ تو هشت سال آقایون چه قرارداد گلی بستن که به این قرارداد خوب معترض هستن ؟ چرا این همه مردم و .... فرض می کنن یک عده
  • یزدان پناه IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    84 2
    اگه این وزیر باعرضه موفق بشه ایران را به هاب منطقه تدیل کنه، درآمد بی نظیری نصیب ما میشه و دوبی هم بخاطر دور بودنش در پرواز اروپایی ها به سمت چین و آسیای شرقی، مشتریان زیادی را از دست میده و کلا خیلی به نفع اقتصاد ماست
  • محسن IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    73 2
    امان از این دلواپسان
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    103 1
    ایکاش امروز اقای اخوندی گوش کوچک زاده را در مجلس میگرفتند و همه این مطالب را در گوشش تلقین میخواندند تا شاید بفهمد .اگر این هواپیماها را در زما ن دولت گذشته میداشتیم انهمه پول و مسکوکات با ارزش ما در ترکیه هاپولی نمیشد
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    91 1
    همه این نماینده ها وقتی هواپیما ها وارد ایران بشه با کله سوارش میشوند
  • حامی A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    35 5
    دست شما آقای وزیر و کل دولت یازدهم درد نکنه ولی واقعا واجبه یک فکری هم برای ازدواج جوانان بشه و کمترینش اینه که وام ازدواج رو به طوری افزایش بدین که جوانها اول زندگی بتونن حداقل ی خونه باهاش رهن کنن
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    70 1
    اگه از سوخوی و توپولف میخریدید تازه تشویقتون هم میکردن
  • ایلیا IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    5 162
    هی گفتن احمدی نزاد ارزها رو برده وخورده بدبخت صد میلیارد ارز رو بلوکه کردن حالا شما دارید حظش می برید . با خرید های اعیونی .
  • نیلوفر IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    6 175
    10 میلیارد دلار صرف خرید هواپیما اون هم در این شرایط رکود چقدر خودفرانسوی ها به ریشمون خندیدن...آدم یاد دوران قاجار می افته
    • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      82 1
      دکتر یه بار هم شده متن رو کامل بخون. با بهترین شرایط خریداری شده
    • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      78 0
      پرفسور اجاره به شرط تملیک
    • خانوم IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      59 0
      شما صحبتها رو خوندین؟؟؟ نیلوفر جون بد نیست اول بررسی داشته باشیم بعد به نتیجه برسیم.اینم برای ذهن خودت میگم که حرص بیهوده نخوری و از دلوابسیت کم بشه با توجه به حس میهن دوستی که داری.قرار نیست دولت 10 میلیارد برداخت مستقیم داشته.یه مشکلی که همیشه داشتیم دید تا نوک دماغ بوده.قرار نیست هوابیما ها بعد از خریداری در گالری نگه داشته بشه.ناوگان هوایی به کار میفته و خرج خودش رو میده.نگران نباش عزیز.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    67 0
    این رسانه میلی یار دوازدهم دلواپسان باز آهنگ مخالفت کوک کرده اسم رمز عملیات جدید هم منتشر شد: نگذارید طعم شیرین پسا برجام در کام ملت چشیده شود
  • محمد IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    62 1
    تو رو خدا اگه ناراحتید سوار هواپیما های جدید نشین که خدای ناکرده مدیون ملت نباشید.
  • max A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    54 0
    یعنی اونایی که از خرید هواپیما اونم با این قرار داد بصرفه انتقاد میکنن دیگه خیلی خیلی دلواپسن.کشور الان نیاز به سرمایه گذاری خارجی داره و داشتن ناوگان هوایی نو و آبرومند کاملا لازمه.
  • بی نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    33 0
    بسازید ،درست کنید،نوسازی کنید و رونق ایجاد کنید.رفتن ودیدن فرودگاههای پیشرفته همسایگان نو کیسه خیلی بد احساسی است میخواهیم خودمان اول باشم در منطقه.همه چیز در اختیار شماست اجرا کنید .
  • رعنا IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    30 0
    بودن يك فرد لايق ، تحصيلكرده دنيا ديده در راس وزارت خانه ، چه تبعات خوبى براى كشور دارد.متشكريم روحانى.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    21 2
    چرا این دلواپسا از پیشرفت کشورناراحتن؟؟؟؟/
  • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    16 1
    خدا به دولت تدبیر و امید کمک کند. خدا خیرتان دهد که به فکر مردم هستید
  • بی نام A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    20 1
    کی این مجلس تموم میشه. از دست این دلواپسا خسته شدیم.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    18 0
    این آقایون از اینکه کاسبی خودشون کساد شده ناراحتن. بابا اگه عاقل باشید این فضا برای شما هم نون داره
  • بی نام DE ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    4 1
    به به، به دولت تدبیر که وزیرهاش یکی از یکی گل تر اند. آفرین به این وزیر گرامی.
  • مونا A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    5 2
    خیلی خوشحالم که هواپیماهای جدید خریدن، هر بار که سوار این داغونا میشم، یک دور اشهدم رو می خونم