مرگ بن برادلی؛ سردبیری که رسوایی واترگیت را رو کرد

بن برادلی سردبیر روزنامه واشنگتن پست در دوره رسوایی واترگیت که منجر به کناره گیری ریچارد نیکسون از قدرت شد در سن ۹۳ سالگی درگذشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، واشنگتن پست اعلام کرد که او در خانه اش در شهر واشنگتن به دلایل طبیعی مرده است.

برادلی به عنوان سردبیر اجرایی از ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۱ تا حدود زیادی مسئول متحول کردن پست و بدل کردن آن به یکی از معتبرترین روزنامه های آمریکا شناخته می شد.

او در سال ۲۰۱۳ مهم ترین نشان افتخار غیرنظامی در آمریکا - مدال آزادی ریاست جمهوری - را از باراک اوباما دریافت کرد. آقای اوباما در آن زمان گفت:‌ «او واشنگتن پست را به یکی از بهترین ها در جهان تبدیل کرد.»

دونالد گراهام ناشر سابق واشنگتن پست نیز درباره این روزنامه‌نگار مشهور گفته است: «بن برادلی بهترین سردبیر یک روزنامه در زمان خودش بود و در مقایسه با هر سردبیر معاصر دیگر بیشترین تاثیر را بر روزنامه اش گذاشت.»

برادلی که در نیروی دریایی در جنگ جهانی دوم شرکت کرده بود در دهه ۱۹۵۰ گزارشگر شد. او فورا به یکی از دوستان نزدیک جان اف کندی، رئیس جمهور آینده، بدل شد.

بن برادلی که یکی از بهترین سردبیران زمانه خودش به حساب می آمد در سال ۱۹۶۵ سردبیر اداری واشنگتن پست شد و سه سال بعد به سمت سردبیر اجرایی رسید.

واشنگتن پست در گزارش زندگینامه آقای برادلی نوشته: «او از همان لحظه ای که در سال ۱۹۶۵ سکاندار اتاق خبر پست شد، به دنبال ایجاد روزنامه ای مهم بود که خیلی از مدل سنتی یک روزنامه شهری فراتر می رفت.»

برادلی در سال ۱۹۷۱ تصمیم گرفت به اصطلاح اسناد پنتاگون را منتشر کند - مطالعه ای مخفیانه درباره جنگ ویتنام که خبرش را ابتدا نیویورک تایمز منتشر کرده بود.

برادلی علیرغم توصیه وکلای روزنامه و تمنای مقام‌های دولتی چنین تصمیمی گرفت. پس از آن نبردی حقوقی شروع شد که در نهایت دیوان عالی آمریکا به حق روزنامه‌ها برای چاپ اسناد درز کرده رای داد. برادلی همچنین نقشی کلیدی در سرنگونی ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۴ داشت.

او دو روزنامه نگار واشنگتن پست - باب وودوارد و کارل برنستین - را تشویق کرد خبر نقش داشتن نزدیک‌ترین دستیاران نیکسون در فعالیت های غیرقانونی و بعد لاپوشانی سیاسی‌ای که خود رئیس جمهور در آن دست داشت را به طور بی‌امان دنبال کنند.

داستان پوشش رسوایی واترگیت بعدا در فیلم همه "مردان رئیس جمهور" به تصویر کشیده شد.

 

منبع: بی بی سی

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =