اقتصادنیوز نوشت:

وزیر نیرو اخیرا صحبت از واردات آب از کشورهای مجاور کرده است. این صحبت که در سال‌های قبل نیز پیشنهاد آن از سوی وزرای سابق نیرو بیان شده بود، با واکنش‌های تندی همراه و در نهایت خبر مشخصی از آن اعلام نشد.

حمید چیت‌چیان اخیرا اعلام کرده است که انتقال آب از سه کشور مجاور در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. وی در عین حال، سال گذشته نیز این صحبت را مطرح کرده بود. چیت‌چیان در آن زمان عنوان کرده بود که می‌‌توان از کشورهايی که با آنها تعاملاتی داريم آب وارد کنيم اما احتمال تغيير در تعاملات است و وابستگی در مساله آب به هيچ وجه خوشايند نيست.

در حالی که چیت‌چیان تنها مسئله وابستگی به واردات آب را ناخوشایند می‌داند، معاون وی امسال عنوان کرد که مسئله واردات آب به خودی خود، مسئله جالبی برای کشور نیست. رحیم میدانی معاون چیت‌چیان در فروردین ماه امسال اعلام کرده بود که واردات آب از کشورهای همسایه در حال بررسی است اما این بحث دورنمای خوبی برای کشور ندارد.

صحبت‌های میدانی در خصوص واردات آب در حالی است که این تصمیم که اخیرا از سوی وزیر نیرو اعلام شده، مسئله جدیدی نیست، چرا که وزیر سابق نیرو نیز در سال 91، مسئله واردات آب را مطرح کرده بود. مجید نامجو، وزیر اسبق نیرو در آن زمان خبر از تصمیم دولت بر واردات آب داده بود. طبق جزئیاتی که وی اعلام کرده بود، ایران با پاکستان و افغانستان مذاکراتی را برای انتقال آب انجام داده بود. این مذاکرات که در زمان احمدی‌نژاد رئیس دولت سابق صورت گرفته بود، در نهایت به یک توافقنامه کلی بین سه کشور منجر شده بود.

حالا به نظر می‌رسد که مسئله واردات آب دوباره مطرح شده تا طرح فراموش شده و البته بسیار پرانتقاد وزارت نیرو، دوباره جدی شود. واقعیت این است که ایران در شرایط بحران آب و خشکسالی شدید قرار دارد و چاره‌ای ندارد به غیر از اینکه از راهکارهای جایگزین برای تامین آب استفاده کند.اما آیا این سیاست‌ها منجر به نتیجه می‌شود؟
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    6 0
    جنگ های آینده، سر منابع آب هست. کشوری که در تأمین آب جمعیت کنونی دچار مشکل شده با چه توجیهی از بالا بردن رشد جمعیت صحبت می کنه.