واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری رویترز از دهلی نو گزارش داد:

هند روز چهارشنبه به توافقی در خصوص توسعه یک بندر راهبردی در جنوب شرقی ایران دست یافت.

این توافق به رغم فشار و تهدید آمریکا برای عجله نکردن در خصوص چنین موافقتنامه های تجاری پیش از آن که قدرت های جهانی با تهران به موافقتنامه هسته ای نهایی دست یابند، حاصل شد.

نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی هند و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران یادداشت تفاهمی را برای توسعه بندر چابهار، نزدیک مرز ایران با پاکستان، امضا کردند.

دولت هند در بیانیه ای اعلام کرد :« شرکت های هندی دو اسکله موجود در این بندر را اجاره خواهند کرد و آنها را به عنوان ترمینال کانتینری و چند منظوره باری راه اندازی می کنند ».

دولت هند افزود یک قرارداد تجاری برای اجرای این یادداشت تفاهم نیاز خواهد بود.

ایران و هند در سال 2003 میلادی موافقت کردند این بندر را توسعه دهند، اما این کار به علت تحریم های غرب مرتبط با برنامه هسته ای ایران، پیشرفت اندکی داشته است.

نارندرا مودی نخست وزیر هند که اکنون از اقدام شی جینپینگ رئیس جمهور چین به امضای موافقتنامه هایی در زمینه انرژی و زیر ساخت ها با پاکستان به ارزش 46 میلیارد دلار تحریک شده است، قصد دارد به سرعت توافقنامه های تجاری با ایران و دیگر کشورهای خلیج (فارس) امضا کند.

هند که با توافق دوم آوریل در خصوص برنامه هسته ای تهران تشویق شده است، اخیرا هیئتی را به ایران به منظور شناسایی قراردادهای تجاری، انرژی و زیرساخت ها اعزام کرد.
با این حال، آمریکا ابراز نگرانی کرد که هند به سرعت حرکت می کند و ممکن است رژیم تحریم های اعمال شده بر ایران به منظور تلاش برای آوردن این کشور به میز مذاکره، را تضعیف کند.

واشنگتن اعلام کرده است هیچ تضمینی وجود ندارد که توافق نهایی با تهران تا ضرب الاجل سی‌ام ژوئن به دست آید.
ریچارد ورما Richard Verma سفیر آمریکا در هند پیشتر روز چهارشنبه اعلام کرد

 :« تحریم ها مشکل را حل نمی کند، اما آنها مطمئنا به آوردن ایران به سوی یک موافقتنامه نهایی ادامه خواهند داد ».

برای هند، مزیت یک ترمینال کانتینری و باری در چابهار آن است که برای افغانستان دسترسی به دریا را فراهم خواهد کرد و این از اتکای افغانستان به پاکستان می کاهد.

یک منبع وزارت بازرگانی اعلام کرد ایران همچنین یک موافقتنامه تجارت آزاد را با هند پیشنهاد کرده است.

تجارت مبتنی بر روپیه با ایران، که در سال 2012 میلادی به علت پیچیدگی های ناشی از تحریم ها آغاز شد، صادرات هند به تهران را در دو سال گذشته دو برابر کرده و آن را به چهار میلیارد دلار افزایش داده است.

خالد خان رئیس منطقه ای اتحادیه سازمان های صادراتی هند که در بمبئی مستقر است، گفت اکنون، صادرکنندگان هندی قصد دارد این را تقویت کنند و از یک منطقه آزاد تجاری که نزدیک چابهار در حال توسعه است، برای صادرات بیشتر به کشورهای مستقل مشترک المنافع استفاده کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    11 3
    مگه ساختن بندر هم جزو تحریم هاست؟ دولتها نمی توانند خواسته های فراقانونی داشته باشند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    7 0
    باید از همه کشورها به نفع ایران استفاده کرد. این یعنی میهن دوستی