کاهش 14 درصدی تراکنش‌های مانده‌گیری / موبایل ابزار آینده پرداخت الکترونیکی

افزایش 200 درصدی استقبال از پرداخت موبایلی نشان دهنده اقبال عمومی از این درگاه ناامن است.

مریم یعقوبی

پس از اجرایی شدن اخذ کارمزد مانده گیری در تراکنش های الکترونیکی، تعداد این تراکنش کاهش چشم گیری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تراکنش‌های شبکه پرداخت الکترونیک به سه نوع اصلی تراکنش‌های خرید، دریافت شارژ و پرداخت قبض و تراکنش‌های مانده گیری تقسیم بندی می‌شود. بیشترین تعداد تراکنش‌ها مربوط به تراکنش‌های خرید می‌باشد. از تعداد کل تراکنش های الکترونیکی سال قبل،  56.62 درصد مربوط به تراکنش‌های خرید بود. پس از آن تراکنش‌های قبض و شارژ با 26.68 درصد و مانده‌گیری با 16.7 درصد در رده‌های بعدی قرار داشتند.

در بحث مبالغ تراکنش ها هم بیشترین مبلغ تراکنش‌ها مربوط به تراکنش‌های خرید بود. 98.03 درصد از کل مبالغ جابجا شده از درگاه های موبایل و پایانه های فروشگاهی و اینترنت مربوط به تراکنش خرید بود. سهم تراکنش‌های قبض و شارژ سهمی به اندازه 1.97 درصد دارند.

موضوع دیگری که می توان از تراکنش مانده گیری به آن اشاره کرد کارمزد اخذ شده توسط شاپرک است که با توجه به تعداد یک میلیارد و 200 میلیونی مبلغی بالغ بر  148 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده که این مبلغ بین شتاب، شاپرک و شرکت های پی اس پی تقسیم می شود.

در بیان تغییرات سهم مبلغی و تعدادی، جدول زیر میزان تغییرات این نسبت را در سال 93 در مقایسه با سال 92 نشان می‌دهد. همانطور که در جدول زیر مقایسه شده است، از نظر مبلغی سهم قبض و شارژ اندکی بیشتر شده است اما از نظر تعدادی، نه تنها سهم مانده‌گیری نسبت به سال پیش کاهش یافته، بلکه به سهم قبض و شارژ نیز افزوده شده است.

بیشترین مقدار رشد تعدادی متعلق به خریدشارژ و پرداخت قبض با 70.70 % است و در تراکنش‌های مانده گیری، موفقیت سیاستهای شاپرک با کاهش 14.46 % تعداد مانده‌گیری را نشان داده می‌شود.

رشد تعداد ابزارها و درگاه‌های پرداخت  نسبت به سال 92

تعداد ابزار پایانه فروشگاهی ثبت شده در سال گذشته با افزایش 20.87 درصدی نسبت به سال 92 مواجه بوده است. این شاخص بیانگر رشد کلی صنعت و اندازه بازار خدمات پرداخت الکترونیکی است.

در بخش تعداد درگاه‌های پرداخت اینترنتی، افزایش 88.27 درصدی تعداد درگاه‌ها نسبت به سال 92، نشان‌دهنده تمایل کاربران اینترنتی به استفاده از این درگاه امن برای تراکنش های مالی است اما روند رشد پرداخت اینترنتی نسبت به افزایش استفاده از موبایل، فارغ از تعداد و دسترسی کاربران به این دو ابزار بسیار کند است.

در بخش پرداخت موبایلی، تعداد درگاه‌های پرداخت الکترونیکی موبایلی یا USSD  به میزان 200% رشد داشته اند که عدد بسیار بالائی را نشان می‌دهد.

افزایش تعدادی ابزارهای فروش به خودی خود نشاندهنده افزایش روزافزون اقبال عمومی به ابزارهای پرداخت الکترونیکی است، اما نسبت این افزایش نیز مورد نظر است، همانطور که آمارها نشان می‌دهند، به نظر می‌رسد که ابزار آینده پرداخت الکترونیکی، ابزار موبایل خواهد بود، همچنان که بهره‌مندی از درگاه‌های پرداخت اینترنتی نیز رو به افزایش است. این روند می‌تواند به افزایش پوشش تجارت الکترونیک در کشور تعبیر شود.

کاهش سهم خطای  شاپرک از شبکه پرداخت

از منظر خطاهایی که به کل سیستم پرداخت شامل؛ بانک پذیرنده، پذیرنده، PSP، بانک صادرکننده و شاپرک اشاره می‌باشد، تعداد تراکنش‌های موفق سیستمی در دوره گزارش مالی 97.33% کل تراکنش‌ها بوده است که نسبت به سال 92 فقط 0.02% بهبود یافته است.

در بررسی تراکنش‌های شبکه پرداخت، مشاهده می‌شود که 88.26 درصد  تراکنش‌ها به طور صحیح انجام گرفته است. بقیه تراکنش‌ها با پیام خطا مواجه بود و از این میزان خطاها بیشترین سهم مربوط به خطای کاربری با عدد 9.07 درصد و دومین دلیل اصلی خطا در تراکنش‌ها، مربوط به صادرکنندگان و با درصد 2.24  درصد می‌باشد.

با احتساب این موارد، از نظر میزان خطا در تراکنش‌ها در دوره گزارش فقط 0.24% از تراکنش‌های خطا مربوط به شاپرک می‌باشد که نسبت به سال قبل 0.07 درصد بهبود داشته است و میزان موفقیت تراکنش‌ها 99.76 درصد می‌باشد.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    2 0
    مردم پول ندارند که مانده بگیرند
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    بعضی بانکا حواله بین حساب خود شخص هم 250 ریال کارمزد میگیره این چه معنی میده؟
  • الهام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    يك سري دزد بي اصل و نصب افتادن به جان سرمايه هاي مردم و نميدانند چطوري بخورند . مثل حيواني كه بعد از يك بيابان گردي تشنه و گرسنه به آب و علف ميرسه . هيچ كسي هم به داد مردم نميرسه .