مشروح سخنان رئیس جمهور درباره برجام، اقتصاد، فرهنگ، جوانان و رفع حصر در نشست خبری

نشست خبری رئیس جمهور با اصحاب رسانه امروز در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و خبرنگاران داخلی و خارجی سوالات خود را از روحانی پرسیدند.

به گزارش خبرآنلاين رئيس جمهور در آغاز اين نشست خبري گزارشي را از عملکرد دولت در دو سال گذشته ارائه کرد.

مشروح سخنان رئيس جمهور در ادامه مي آيد:

خوشحالم که فرصتي پيش آمد تا در خدمت خبرنگاران عزيز داخلي و خارجي در يک نشست خبري باشم. با سوالاتي که مطرح مي شود بخشي از کارنامه دولت در دو سال گذشته تبيين مي شود. سلام و درود مي فرستم به شهيدان و امام شهيدان به ويژه شهيدان رجايي و باهنر که سراسر زندگي آن ها انقلاب و حرکت براي پيروزي نهضت اسلامي و مردمي بود. دولت يازدهم به نيمه راه خود رسيده است. دو سال از اين افتخار براي دولت که مردم بار مسئوليت را به اين دولت سپردند مي گذرد. اکر من بخواهم اين نيمه راه را با يک جمله تبيين کنم اين نيمه راه براي ايجاد آرامش و ثبات در بخش هاي مختلف جامعه بود.
دولتي که سعي کرد در سياست داخلي زخم جديدي ايجاد نکند و بر زخم هاي گذشته مرهم بگذارد. دولتي که سعي کرد روابط جناح ها اقوام و گروه ها روابط برادرانه باشد. دولتي که تلاش کرد که اگر شکاف اجتماعي وجود دارد اين شکاف حتي الامکان ترميم شود. در زمينه فرهنگي دولت تلاش کرد که فضا را مناسب تر کند. فضا براي احياي اخلاف فرهنگ و هنر. کاري که کرديم که فضاي آرامتري را براي اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه ، دانشگاه ها و مدارس و مراکز علمي و تحقيقاتي و روابط آن ها با مراکز علمي جهان را بهتر و صميمي تر کنيم.
در بخش اقتصاد تلاش ما اين بود که اولا به بازار آرامش ببخشيم. نوسانات تند را شاهد نباشيم. در بازار کالا و ارز تلاش ما بر اين بود که از نوسان هاي شديد جلوگيري کنيم. تورم را مهار کنيم. تورمي که به سرعت فزاينده اي نگران کننده بود. مهاري به اين اسب سرکش بزنيم و تورم ما آرام و کاهنده و مستمر باشد. ممکن است که بتوانيد تورم را براي 3 يا 6 ماه کاهش داد اما اين بايد مستمر باشد. برنامه ما اين است که به تورم يک رقمي برسيم.
برخي از کشورها ارزش پول ملي شان کاهش پيدا کرده است. چراکه قيمت نفت کاهش پيدا کرده است. نفت 110 دلاري در آغاز دولت به نفت 40 دلاري رسيده ايم .
مسير اقتصادي ما مسير خوبي بوده است. بخش هاي مختلف صنعت، معدن و اقتصادي رشد مناسبي داشته ايم. توليد گاز ما 120 ميليون متر مکعب افزايش پيدا کرده است. توليد نفت ما افزايش پيدا کرده است. در پتروشيمي رشد داشتيم. 44 و نيم تن توليد محصولات پتروشيمي ما بوده است. در زمينه معادن رشد قابل توجهي داشتيم. ما يک تحول مثبتي را در بخش معدن خواهيم داشت. امروز هم روند ما مثبت است. در زمينه معضل آب، کشور ما با خشکسالي مستمري مواجه بوده و امسال هم نزول رحمت الهي از پارسال هم کمتر بوده است. ما با مشکلاتي براي آب آشاميدني مردم مواجه بوديم . اما منابع آب ما کم است و براي آن بايد برنامه ريزي کرد. اين دولت برنامه ريزي خوبي براي تحصيل منابع جديد آب دارد. برنامه ريزي اي که در اين دولت براي آب شده در دولت هاي قبل نبوده است. اميدواريم به رقم هاي خوبي از منابع آب برسيم. چه از سد ها چه از آب هايي که از کشور عبور مي کند و چه براي شيرين کردن آب. يکي از راه هايي که ما دنبال کرديم آبياري تحت فشار است. در سال گذشته قدم هاي خوبي انجام شده است. کانال کشي ها و زهکشي ها از سدها، بهروري از آب ها در زمين هاي کشاورزي، 171 درصد افزايش داشته ايم. فقط ما در منطقه خوزستان و ايلام، 44 هزار هکتار را تحت پوشش برنامه ريزي کشاورزي مدرن قرار داديم. هم براي زه کشي و هم کانال هاي آب. امسال انشاالله 82 هزار هکتار را قرار خواهيم داد. اين طرح در سراسر کشور در حال انجام است. ما در بخش هاي مختلف پيشرفت هاي خوبي داشته ايم.
در زمينه اجتماعي براي تحت پوشش قرار دادن بيمه درماني و بهداشت و سلامت برداشته ايم. ما امروز متخصصين را به همه اقصي نقاط کشور رسانده ايم. همه بخش ها شاهد حضور پزشک هستند. تاسيسات بيمارستاني همه جا گسترش پيدا کرده است.
در زمينه سياست خارجي ما به يک آرامش و تعامل مثبت با جهان و هم بازسازي چهره ايران در افکار عمومي دنيا داشته ايم. امروز نام ايران بيش از هميشه در رسانه ها مطرح بوده است اما شما کمتر شاهد هستيد که به صورت مثبت نام ايران اينقدر مطرح شده باشد. بگذريم از سال هاي اول انقلاب که نام ايران با عظمت مطرح شد، امروز نام ايران به عنوان يک کشور صلح طلب در افکار عمومي جهان مطرح مي شود. تقريبا ايران هراسي شرايط وخيمي را مي گذارند. البته مي خواهند با اکسيژن آن را زنده نگه دارند. در زمينه هسته اي ، پرونده پيچيده اي که روي ميز روابط بين الملل قرار گرفته بود، ملت ايران توانست با يک حرکت بسيار خوب و منسجم به يک نقطه مطلوب برسد. ما در همه زمينه و سياست خارجي آنچه که باعث موفقيت ما بوده است اين بوده که تصميم عجولانه و يک شبه نگرفتيم و از خرد جمعي استفاده کرديم. اگر پيروز شديم به خاطر خرد جمعي بوده است. به خاطر مردم بوده است. مردم حس کردند که هسته اي موضوع جناحي و حزبي نيست. ما در حال نهايي شدن اين قدم هستيم. البته بعضي مي پرسند که اثر حل شدن را نمي بينيم. البته اثر آن ديده مي شود. در فضاي امروز کشور و در جهان. اين هنوز نهايي نشده. زماني که نهايي شد و تحريم ها برداشته شود ديده خواهد شد. وقتي هم که تحريم برداشته شد تا وقتي اثرش ديده شود زمان طول مي کشد. مثلا وقتي توانستيم تحريم نفت را برداريم طول مي کشد که توليد را افزايش دهيم و طول مي کشد تا بفروشيم و پولش را بگيريم. در سايه اميد و اعتماد انشاالله به نتيجه نهايي مي رسيم. در دوسال پيش رو تلاش ما براي ايجاد رونق، رشد و پيشرفت خواهد بود. در همه زمينه ها کاري که در اين دو سال کرديم مقدمات لازم را آماده کرديم. اين مقدمات را در سياست خارجي، داخلي ، فرهنگي و اجتماعي آماده کرده ايم. انشاالله امسال يک انتخابات مهم ، خوب برگزار خواهيم کرد. انشالله رقابتي تر از گذشته، و با احساس سلامت بيشتر شاهد باشيم. انشاالله هميشه انتخابات سالم بوده است اما انشالله احساس سلامت بيشتري هم بکنند. من در انتخابات مسئول اجراي قانون اساسي به وظايفم عمل خواهم کرد. ممکن است برخي خوشحال بشوند و يا نشوند. همه بايد مجري قانون باشيم.رئیس جمهور گفت: اقتصاد ما با مشکل نفتی بودن، رانتی بودن و انحصار در برخی زمینه ها و همچنین حضور برخی دستگاه ها که کار اقتصادی در شان آنها نیست، مواجه است.

فعالیت اقتصادی درشأن برخی دستگاه‌ها نیست/چرا بخشی از رسانه ها حاشیه امن دارند و برخی ندارند


خبرنگار روزنامه اطلاعات پرسید: سیاست دولت برای مقابله با رانت، انحصار اطلاعاتی و... چیست و مرد شماره یک شما در حل بحران اقتصادی کیست؟

ابتدا به روزنامه اطلاعات برای نود ساله شدنش تبریک می گویم که کار حرفه ای انجام می دهد. هم برای کارکنان روزنامه و هم برای دوست عزیزم آقای دعایی آرزوی موفقیت می کنم.

اقتصاد ما با مشکل نفتی بودن، رانتی بودن و انحصار در برخی زمینه ها و همچنین حضور برخی دستگاه ها که کار اقتصادی در شان آنها نیست، مواجه است. همچنین اجرا نشدن صحیح سیاست های اصل 44. اولین قدم دولت این بوده که واگذاری ها به طور صحیح به بخش غیردولتی واگذار شود. دوم تلاش کردیم که فعالیت های اقتصادای شفاف شود تا از فساد جلوگیری شود. یکی از راهکارها دولت الکترونیک است. بعضی ها دعوت به قانون را حاشیه می گویند. همه باید تسلیمم قانون شویم و برای پیشرفت مملکت راه دیگری وجود ندارد.
نمی خواهم بگویم دولت در زمینه اجرای عدالت کاملا موفق بوده است. شما باید واقعیت ها را به مردم بگویید. یکی از راه ها رسانه های آزاد هستند. البته نباید یک رسانه حاشیه امنیتی داشته باشند و برخی نداشته باشند. این وضعیت رانتی در رسانه ها هم هست. یک رسانه هر کاری بکند، آزادی دارد و یک رسانه هر کاری بکند می گویند قانون باید اجرا شود.
هدف دولت ایجاد عدالت اجتماعی، پرهیز از رانت و جلوگیری از فساد است و گام هایی برداشته اما هنوز باید گام هایی بردارد.
وی در پاسخ به بخش دوم سوال گفت: هدف ما اجرای برنامه است. تیم اقتصادی و ستاد اقتصادی ما معلوم است.

در دولت قبل، دو هزار بنگاه صنعتی تعطیل شد و 500 هزار نفر از استغال در صنعت بازماندند و اشتغال خالص ما حدود صفر بود. هر سال جمعی به بازار کار وارد و عده ای خارج می شوند. وقتی تعداد بیکارهای ما ثابت بماند نشان می دهد که اشتغال ما موثر نبوده است. در آن مدت ایران بهشت مهندسان خارجی شد. کالا تولید کردند و ما خریدیم. حالا ممکن است ما باز دچار مشکل شویم. من از رسانه ها و متخصصین می خواهم خوب دولت را نظارت کنند و هم خوب نقد کنند. بعد از تحریم، در زمان پساتحریم برای حضور بنگاه ها و شرکت های خارجی اگر ذهن آنها این باشد که بازار هشتاد میلیونی است
به آنها گفتم که سیاست ما این است که شما سرمایه بیاوردید و با ایرانی ها مشارکت کنید و بخشی از باراز منطقه و جهانی در اختیار هر دو طرف قرار بگیرد.
امیدوارم در این مسیر دولت به خوبی حرکت کند در غیر این صورت دولت ضرر می کند. ما باید به اینجا برسیم که پول نفت ما باید در بخش سرمایه گذاری های اساسی مصرف شود. آنچه نیاز به مصرف داریم باید از صادرات غیرنفتی به دست بیاوریم. در چهار ماه اول امسال برای اولین بار تراز مالی ما مثبت شده است. معنای حضور خارجی ها، حضور سرمایه و مشارکت باشد.

اگر برجام به مجلس برود الزام بیشتری ایجاد می شود/من چیزی را امضا نکرده ام که به مجلس برود

(درباره پول های بلوکه شده ایران درخارج) رقم هایی که مطرح می شود با واقعیت منبطق نیست.
برخي از ارقام پول هاي بلوکه شده درست نيست. زماني مي گوييم که ارقامي که مربوط به صندوق توسعه ملي است ، کسر مي شود. آن بخشي که مربوط به دولت است خيلي بالا نيست. آن رقمي که مقامات اقتصادي اعلام کردند. آن رقم مربوط به دولت است رقم بالايي نيست. يک بخشي از آن مربوط به صندوق توسعه ملي است. بنابر اين برخي از رقم ها در آن مبالغه است.
تکيه گاه اصلي ما نسل جوان ماست. يکي از بخش هايي که مي تواند براي سرمايه گذاران خارجي جاذبه دارد توسعه نيروي انساني ماست. اين پايه خوبي است. قديم مي گفتند در ايران انرژي است اما امروز بيش از آن مي گويند نيروي تحصيلکرده فعال کشور ما هست. من فکر مي کنم نسل جوان ما اميدوار به کشور است. چه آن ها که در داخل زندگي مي کنند و چه آن ها که خارج هستند. من فکر مي کنم عملکرد دولت در اين دو سال اميدوار کننده بوده است. وقتي نسل جوان ما مي بيند که اين دولت قادر است که يک معضل بين المللي را حل کند احساس مي کند که در ايران حضور داشته باشد زمينه فعاليت آن ها بيش از سابق فعال است. فعاليت شرکت هاي دانش بنيان بيشتر شده اند. هر ماه تعدادي از متخصصي ما از خارج کشور به داخل بر مي گردند. عده زيادي از اروپا برگشتند. هرچه شرکت هاي دانش بنيان ما فعال تر بشود مي تواند اميد بيشتر مي شود.
طبق قانون اساسي ، در اصل 125 وقتي يک توافقنامه اي را رئيس جمهور و يا نماينده اش امضا مي کند بايد براي تصويب به مجلس بفرستند. ما که چيزي را امضا نکرديم. آنچه که امروز انجام مي شود درباره معاهده اي است که قبلا ايران پذيرفته است. تمام مذاکرات براي اين است که ما ثابت بکنيم که اين اتهاامات ناروا است و آن ها يک اعتمادي هم نسبت به آينده برنامه هسته اي ايران داشته باشند. اين براي درست اجرا شدن معاهده اي بوده است که در رژيم قبل دولت پذيرفته بوده است. در برجام هم آمده است که ايران به صورت داوطلبانه انجام مي دهد. 5+1 خک در پارلمانشان نبردند که ما ببرند. اگر ببريم در پارلمان يک الزامي براي دولت مي شود. در حقيقت کار را براي آن ها انجام داده ايم. به مجلس رفتن معنايش اين است که چيزي که تا الآن رئيس جمهور امضا نکرده و وزير امضا نکرده ، اکنون بکنند. بقيه کشور ها هم تا کنون امضا نکرده اند. چرا مي خواهيم يک فشار حقوقي را به مردم ايران وارد بکنيم. کاملا اصل 125 روشن مي کند که چيزي را که رئيس جمهور يا نماينده اش امضا کرده اند. برجام برنامه اش اين بود که دولت ها به توافق برسند برود شوراي امنيت. شبيه اين را در توافق ژنو هم داشته ايم. آن کوتاه مدت بوده است اين ده سال است. ما قبلا هم تفاهمات زيادي در زمينه هسته اي داشته ايم. که مجلس نرفته است. شما مي دانيد که پرونده هسته اي از سال 82 تحت نظر شوراي عالي امنيت ملي است. شورا جلسات متعددي داشته و برجام را بررسي کرده است. چيزي که طبق اصل 176 تحت نظر شوراي عالي امنيت ملي است و اگر آن تصويب بکند، اين اصل حاکم بر همان اصولي است شما گفتيد.

پاسخ روحانی به سوالی درباره زمان رفع حصر: پیش از موعد اعلام کردن، چیدن میوه نارس است

در پاسخ به سوالی درباره رفع حصر:

اگر موضوعی از قبل در کشور بوده و ما می توانیم بر طبق قانون پایان بدهیم، باید پایان بدهیم. البته این قانون بر عهده قوه قضائیه است. اما اینکه یک موضوع را تبدیل به یک مسئله دائم کنیم، کسی سود نمی برد. به کجا می خواهیم برسیم؟ اقتدار یک دولت این است که مسائلش را سریعتر نهایی کند. مثل همین مسئله هسته ای. خوب بود که 20 سال طولش می دادیم. مقام معظم رهبری چند روز پیش که خدمتشان بودیم ابراز خوشحالی کردند که پرونده تمام شده است.

در زمان تبلیغات انتخابات، صریح ترین بحث در دانشگاه شیراز صورت گرفت. این دانشگاه سه قسمت بود. راست و چپ و میانه. من گفتم برخی مسائل هست که کار دولت نیست اما دولت می تواند شرایط را فراهم کند. من تلاش خود را برای حل مسائل اجتماعی می کنم. واجب هم نیست همه چیز را آدم اعلام کند. پیش از موعد اعلام کردن، چیدن میوه نارس است. از گذشته همه باید درس بگیریم تا خطاها و انحرافات تکرار شود. باید هم تعادل گرا باشیم و هم تحمل گرا.

درباره روابط با چین:

روابط خوبی است. از ابتدا هم خوب بوده. من با رئیس جمهور چین در اجلاس شانگهای ملاقات مفصل داشتم. در سفر اخیر هم با هم ملاقات داشتیم. روند روابط دو کشور رو به پیشرفت است. طرح های بسیار زیادی پیشروی ماست که چینی ها می توانند مشارکت داشته باشند. از جمله در مساله برجام چینی ها می توانند کمک کنند تا راکتور اراک پیشرفته تر شود. چین و یکی دیگر از کشور ها 5+1 این کار را می کنند که شاید آن کشور آمریکا باشد. چین یکی از کشورهای بسیار مهم در اسیاست و ما مصمم هستیم که روابط خود را توسعه دهیم.

محدودیت نظامی را نپذیرفته ایم/خواهان روابط بهتر با عربستان هستیم

يکي از نکاتي که مورد بحث و سوال بود و شايد هنوز هم مطرح باشد اين است که آيا توافق نهايي ما موجب کاهش قدرت دفاعي ايران خواهد شد يا موجب تقويت آن. من نکته اي را اشاره مي کنم. ما بايد دنبال بازدارندگي در قدرت ملي باشيم. اين بازدارندگييک مولفه اش نظامي است.، در مسائل حقوقي است، اقتصادي است، سياست خارجي است. ما بايد کاري کنيم که ايران غير قابل تحريم باشد. در عموم بازدارندگي ما افزايش پيدا کرده است. در طول دو سال گذشته نسبت به دو ساله هاي قبل ، در اين دو سال، پيشرفت ما در تکنولوژي هاي مربوط به بخش دفاع هم بيشتر بوده و هم بنيه دفاعي ما قوي تر شده است. انبارهاي ما هم از تجهيزات و سلاح هاي راهبردي بيشتر شده است. من اين آمار و ارقام را قبلا گفتم. در برجام چيزي در مورد موشک و دفاع و سلاح نيست. در قطعنامه 2231 است. در قطعنامه هاي قبلي خريد و فروش تسليحات را ممنوع کرده بودند و جزو تحريم هاي بين المللي بوده است. در قطعنامه جديد به جاي تحريم شده است محدوديت. دوران محدوديت 5 سال است. در زمينه موشکي هم 8 سال شده است. آن چيزي هم که در زمينه موشکي مي گويد اين است که ايران موشکي را براي پرتاب کلاهک هسته اي طراحي نکند. ما هيچوقت اين کار را نکرده ايم و نمي کنيم. در برجام هم تصريح کرديم که نقض قطعنامه به معني نقض برجام نيست. در يک کلمه اگر بخواهم پاسخ بدهم ، بنيه دفاعي ما هيچگونه محدوديتي را نپذيرفته ايم. کما اينکه ديديد که ما فاتح 313 را رونمايي کرديم که دنيا بفهمد.
اين توافق يکي از آثارش ايجاد اعتماد بيشتر در ميان رهبران گشورهايي است که درباره اهداف برنامه هسته اي ما ترديد داشتند. اگر همسايه ما گمانش اين باشد که ما به دنبال ساخت سلاح هسته اي باشيم موجب برهم زدن توازن خواهد شد و روابط دوستانه ما را تحت تاثير قرار مي دهد. ضمن اينکه من فکر مي کنم ، همه کشورها به استثنا يک کشور ما به دنبال سلاح هسته اي نيستيم. ما به دنبال روابط بهتر با همسايگان هستيم. ما به دنبال روابط بهتر با عربستان هستيم . مي توانستيم روابط را بهتر کنيم. متاسفانه مشکلات يمن اين روابط را تحت الشعاع قرار داد. با دخالت در امور داخلي کشورهاي ديگر نمي توانيم به اهدافمان برسيم. ملت يمن ملت بزرگي هستند و دلاور و شجاع هستند. از چند ماه قبل اين بمباران ها شروع شده اما تاثيري در اراده ملت يمن نداشته است.

سه چاله پر نشده دولت به تعبیر روحانی/گاهی من مثال می زنم همه اصل را ول می کنند

 

{در پاسخ به سوالی درباره چرایی پاسخ ندادن به شکایت های مسئولان دولت قبل}

هر کسی از نظر حقوقی آزاد است که شکایت را مطرح کند و ما هم ابایی نداریم که فردی از مقام دولتی شکایت کند. اما اینکه فرمودید که شفاف شود، بهتر است؛ باید بگویم اینکه مدام تشریح کنیم که در دولت قبل چه مشکلات و مسائلی بوده است، نه خواست مردم است و نه دولت برای این کار فرصت دارد. من خطاب به رهبری هم گفتم که با سه تا چاله مواجهیم که هنوز پر نشده است. اول بدهی های دولت قبل، دوم پرداخت غیرقانونی یارانه و سوم مسکن مهر. ما چاره ای نداریم جز اینکه این مسکن ها را بسازیم و به مردم ارائه دهیم.

{درباره ایران هراسی و برداشته شدن سایه جنگ}

همیشه ممکن است تهدید باشد، اگر نبود که ما نیازی به وزارت دفاع و موشک و هواپیما و... نداشتیم اما سایه غیر از تهدید است. سایه وقتی است که ابر سیاهی روی سر شما قرار می گیرد اما تهدید ابر دوری است. سایه جنگ در حدی روی سرما قرار داشت که در شش قطعنامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل، تحت فصل هفت بر مبنای صلح و امنیت نوشته شده بود. امروز قطعنامه بر مبنای برجام است. امروز این سایه از سر ملت ایران برداشته شده است اما به این معنا نیست که خودمان را آماده نکنیم.. امیدواریم هیچوقت کشور ما تهدید نشود و بتوانیم.

اصل مسئله که ما بايد حواسمان را جمع بکنيم براي نفوذ قدرت هاي بزرگ مخصوصا آمريکا حرف درستي است. آن چيزي که رهبري مطرح کردند يک رهنمود ملي است. ما بايد شرايطي را خودمان ايجاد کنيم که جلوي اين نفوذ را بگيريم و سد ايجاد کنيم. هر مقدار اقتصاد شما پيشرفت کند، هر مقدار انسجام ملي بيشتر شود و سرمايه اجتماعي بيشتر شود احتمال نفوذ از بين مي رود. اگر رابطه دولت ملت و نظام از بين برود راه ورود باز نکرديد اتوبان باز کرديد. هر مقدار قدرت ملي را بالا ببريم و تعامل ما با دنبال تعامل بيشتري شود، رخنه سياسي، فرهنگي و امنيتي کمتر خواهد شد. در شرايط پساتحريم ممکن است برخي بگويند شرايط باز مي شود و مي آييم و ميرويم و نفوذ بيشتر مي شود. ما بايد کاري کنيم که نفوذ ايران در منطقه و جهان بيشتر شود. منظور من دخالت نيست. يعني نفوذ فرهنگي، علمي و فناوري ما بيشتر شود. اينکه در برخي از رشته هاي علمي مانند نانوتکنولوژي رده 7 دنيا هستيم اين قدرت ماست. هرچه روابط مردم بهتر بشود سد دربرابر رخنه آنهاست. ما بايد به اين نکته مقام معظم رهبري توجه داشته باشيم. ما نه تنها دستور کار داريم، بلکه از ابتدا برنامه ما همين بوده است. اينکه ما مي خواهيم اقتصاد ايران را احيا کنيم، اخلاق بيشتر شود، مبنا همين بوده است.
ما در يک کشوري هستيم که مبنا ما بر مبناي آراست. راي پايه اصلي براي مشروعيت حقوقي و سياسي در کشور ماست. همه مقامات با راي انتخاب مي شوند. وقتي راي مردم اساس است، چگونه مي شود رقابت سالم ايجاد کرد؟ راه آن احزاب و تشکل هاي سياسي است. حتي انجمن هاي صنفي هم مهم هستند. برنامه دولت از اين نظر فراجناحي بوده و هنوز هم فراجناحي است. اتهام به اين دولت سخت است. اگر جناحي بوديم متهم بوديم که الآن به نفع اين جناح عمل مي کند. در دولت ما افرادي هستيم که برخي مربوط به اين جناح هستند و برخي مربوط به آن جناح هستند. امسال دو انتخابات برگزار مي شود. اين مهم است که کاري کنيم که رقابت ها بيشتر مي شود و حس کنند که همه هستند. بگذاريد مثال بزنم. البته برخي اوقات آن مثال را مي چسبند و اصل را ول مي کنند. وقتي شما وارد مغازه مي شويد، اگر يک نوع يخچال باشد، شما نمي توانيد انتخاب کنيد. اما اگر 10 نوع باشد ممکن است همان يک دانه را انتخاب کنيد اما اينبار انتخاب مي کنيد. انتخاب خيلي مهم است. هرچه شما فضا را براي فعاليت بيشتر احزاب و گروه ها فراهم کنيد مردم با يک نشاط بيشتري در انتخابات شرکت مي کنند و بهانه ها از دست برخي که بهانه مي گيرند گرفته مي شود.

دولت کار خود را کرده، بخش خصوصی به میدان بیاید

در طول دو سال گذشته حتی قبل از برجام، روابط خود با کشورهای ساحلی خزر را توسعه دادیم، روسای جمهور قزاقزستان و ترکمنستان به ایران سفر کردند و ملاقات های متعددی با رئیس جمهور روسیه داشتم. با آذربایجان هم می توانیم فعالیت های مشترکی داشته باشیم. به ویژه در رابطه با منطقه نفتی خزر. امروز اطمینانی بین دو دولت ایران و آذربایجان وجود دارد. امیدواریم روابط بهتر به امنیت منطقه کمک کند و همچنین استفاده بهتری از دریای خزر به ویژه در زمینه محیط زیستی.

یکی از برنامه های دولت از آغاز، واگذاری امور به مردم به مردم است. حتی در بخش فرهنگی نیز همین تفکر را داریم کما اینکه در نمایشگاه کتاب امسال اتفاق افتاد. در زمینه اقتصادی، هم بهترین ها خصوصی ترها هستند. وقتی کاری دولتی می شود، احتمال رانت بیشتر می شود. در سفر من به ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه، کارآفرینان کشور هم همراه من بودند. در سفرهای استانی هم حتما یک جلسه با کارافرینان دارم.

در دوران پساتحریم شرایط راحت تر می شود. در پسا تحریم زمین برای فعالیت آماده می شود. اما در شرایط تحریم وقتی سیستم بانکی فعال نباشد، یا حتی یک کشتی نتواند در ابهای ما پهلو بگیرد و به کشور دیگری برود و اجناس با لنج به کشور ما بیاید. حتی گاهی اجناس فاسد شده بودند، کار بسیار دشوار است، اما در شرایط کنونی باید بگویم ما کار خودمان را کردیم، ما شرایط را آماده کردیم و حالا نوبت آنهاست که به میدان بیایند و کار را به دست بگیرند.

تلاش ما بر اين مبنا بوده است. نسل جوان ما يک سرمايه بزرگ و عظيم ماست. نسل جوان در دانشگاه هاي ما فعال هستند. ما بايد زمينه را براي فعاليت آن ها فراهم کنيم. ما در محيط علمي فضاي بازتر و علمي تري به وجود آورده ايم. ما فضاي بهتري را در شرکت هاي دانش بنيان ايجاد کرديم. ما خانه احزاب را فعال کرديم و جوانان در زمينه سياسي هم بهتر شده است. در فضاي پساتحريم زمينه بهتري براي جوانان ما ايجاد مي شود. انشاالله اشتغال که حل بشود، ازدواج هم حل مي شود و اين دو که حل بشود ، اعتياد هم حل مي شود.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    12 6
    من از توافق حمایت می کنم.