رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه سال قبل با وجود اینکه بیماری کرونا شناخته شده نبود اما کسی مبتلا نشد می گوید: در مراسم حج امسال هم تمام تدابیر شده و دو متخصص هم از وزات بهداشت آمده تا مراقب حجاج باشد.

زهرا تالانی: پایگاه خبری وزارت بهداشت عربستان اعلام کرد که از سال 2012 تاکنون حدود 502 نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا (مرس) در این کشور جان باختند که 19 مورد مرگ در طی هفته گذشته رخ داده است. با توجه به اینکه اکنون زمان حج است و حجاج بسیاری به عربستان می روند امکان ابتلا به این بیماری را بیشتر می کند. در همین زمینه با سید علی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت وگویی انحام داده ایم.

متن این گفت و گو را می خوانید:

امسای بیماری کرونا در عربستان شدت بیشتری دارد و حتی وزارت بهداشت عربستان اعلام کرده که در هفته گذشته 19 نفر از مبتلایان فوت کردند. الان که موسم حج است چه تدابری برای حجاج و پیشگیری از این بیماری دارید؟

با توجه به اینکه این بیماری سال گذشته هم جود داشت یک شناختی نسبت به آن وجود دارد و می دانیم که درمان ندارد و اصل بر پیشگیری است برای همین به حجاج توصیه کردیم که مانند بیماری عفونی و مسری باید بهداشت فردی و جمعی را رعایت کنند. در این زمینه به پزشکان توصیه های لازم شده و یک فیلم آموزشی هم در هواپیما به حجاج و کاروانها نمایش داده شده می شود. همچنین از وزارت بهداشت امسال دو نفر فوق تخصص حضور دارند تا پیشگیری بیشتری انجام شود.

آماری از مبتلایان در کشور عربستان دارید؟

تعداد مبتلایان به این بیماری 1173 نفر در کل دنیا است . امسال در عربستان تعداد مبتلایان بیشتر شده و حدود 65 نفر این بیماری را دارند که در بیمارستان ریاض بستری هستند. بنابراین مبتلایان در شهرهای زیارتی مکه و مدینه نیستند و این جای خوشحالی دارد. البته به دلیل حساسیت دولت عربستان در مورد ابولا و کرونا، به کشورهایی که این بیماریها را دارند ویزا داده نشده است و این درصد ابتلا را کم می کند. امسال هم در این مدت هنوز گزاشی از ابتلای حجاج ایرانی نداریم.

سال قبل کسی مبتلا نشد؟

خوشبختانه خیر. با وجود اینکه بیماری تازه شناخته شده بود و ما هم اطلاع کمی داشتیم اما کسی مبتلا نشد و ما جزو کشورهایی بودیم که به خوبی با این بیماری مبارزه کردیم. به هرحال بیماری های تنفسی از بیماری های رایج ایام حج است و امکان ابتلا وجود دارد اما باید مراقب بود که بیماری کرونا وارد کشور نشود.

امسال چه تدابیری برای ورود حجاج دارید تا این بیماری به کشور وارد نشود؟

در تمام مبادی ورودی و فرودگاه ها، حجاج بررسی می شوند و کسانی که مشکوک به بیماری های تنفسی باشند تحت نظر و درمان قرار می گیرند. البته باید توجه داشت که بیماری کرونا علائمی شبیه سرماخوردگی معمولی دارد و اثبات این بیماری تنها با نمونه برداری ممکن است. همچنین انتقال آن از طریق انسان به انسان به سادگی صورت نمی گیرد اما ما به زائزان اعلام کردیم که افراد از تماس مکرر و نزدیک شدن به مبتلایان و یا زائرانی که علائم بیماری سرماخوردگی دارند، اجتناب کنند. البته معمولاً زائران در مراسم حج دچار بیماری‌ها تنفسی می‌شوند و با حالت بیماری به کشور باز می‌گردند که شاید در فرودگاه تشخیص داده نشود برای همین ما به زائران توصیه می کنیم که از روبوسی و تماس با اطرافیان برای مدتی خودداری کنند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 1
    آقا مگه عربستان عذر خواهی کرد ؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 1
    خوب حج را کمش کنید