ایرنا نوشت:

رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه اندازی نظام تشویقی ترک دخانیات در کشور در آینده ای نزدیک خبر داد.

دکتر شهرام رفیعی فر ، روز یکشنبه در نشست خبری کنترل دخانیات، گفت: این نظام تشویقی و کمپین اطلاع رسانی با همکاری همه دستگاه های آموزشی کشور راه اندازی می شود.

او گفت: در راستای راه اندازی این کمپین، نرم افزار، سایت و امکانات ترک دخانیات راه اندازی شده و مسابقاتی برگزار می شود که به مصرف کنندگان دخانیات سه تا شش ماه مهلت می دهیم که دخانیات را ترک کنند و پس از آن جوایزی به این افراد تعلق خواهد گرفت.

 

رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه 10 درصد جمعیت 78 میلیونی ایران سیگار مصرف می کنند، اعلام کرد: سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان خرج درمان بیماری های ناشی از سیگار در کشور می شود.

رفیعی فر گفت: این درحالی است که طرح تحول نظام سلامت فقط توانست کمتر از 10 میلیارد تومان اعتبار جذب کند.

او با بیان اینکه مصرف دخانیات 14 نوع سرطان ایجاد می کند گفت: سالانه در کشور هشت هزار میلیارد تومان خرج درمان سرطان در کشور می شود و 50 درصد افرادی که سیگار مصرف می کنند به خاطر آن، جان خود را از دست می دهند.

رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، گفت: ثابت شده که از هر 10 نفر که سیگار مصرف می کنند، 9 نفر آنان مصرف خود را قبل از 18 سالگی آغاز کرده اند.

رفیعی فر با بیان اینکه کودکان و نوجوانان با دیدن سیگار در دست والدین ، بزرگسالان و بازیگران سینما به مصرف آن تشویق می شوند، گفت: با مصرف سیگار، نیکوتین ظرف 30 ثانیه جذب مغز می شود و نحوه عملکرد و آناتومی مغز در سنین 18 سال به گونه ای است که اعتیادآوری سیگار در این سنین بیشتر می شود.

او گفت: سه نفر از هر چهار نفری که در دوران نوجوانی اقدام به مصرف سیگار می کنند، به مصرف آن اعتیاد می آورند.

او ادامه داد: از هر 10 نفر مبتلا به سرطان، 9 نفر آنان استعمال دخانیات داشته اند.

رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از دود دست دوم سیگار به عنوان خطری برای سلامت غیرسیگاری ها به ویژه کودکان نام برد و گفت: پدری که سیگار مصرف می کند، 90 درصد نیکوتین آن روی پوست و موی او باقی مانده و با نوازش کودکش ، این آلودگی را به او منتقل می کند.

رفیعی فر با بیان اینکه سیگار ، قابل پیشگیری ترین عامل مرگ است، گفت: خطر ابتلا به بیماری های ریوی در بزرگسالان در معرض دود دست دوم سیگار، 25 درصد و در کودکان صد در صد است.

او با اشاره «سندرم ناگهانی مرگ کودکان» گفت: افراد سیگاری که برای تبریک تولد نوزاد نزد خانواده او می روند احتمال مرگ این نوزادان را افزایش می دهند.

رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، گفت: 40 نوع ماده سمی در دود سیگار شناسایی شده در حالیکه در قلیان، 400 نوع ماده سمی و سرطان زا وجود دارد.

رفیعی فر گفت: تنباکو، درجه حرارت ، دود و زغال قلیان ، همه و همه سرطان زا است و مخاط ریه ودهان را دچار مشکل می کند.

او گفت: اگر فرد غیرسیگاری و دخانی ، یک ساعت نزد فردی که قلیان مصرف می کند بنشیند مانند آن است که معادل شش تا هشت نخ سیگار مصرف کرده است.


رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، گفت: هشدارهای ممنوعیت استعمال سیگار تا پایان سال در همه اماکن عمومی و دستگاه های دولتی نصب می شود.

رفیعی فر گفت: زمانی در مقابل هر 9 مرد سیگاری یک زن در کشور سیگار مصرف می کرد اما این ارقام اکنون به گونه ای است که در مقابل هر شش مرد سیگاری، یک زن سیگار مصرف می کند.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =